Sari la conținut

Coroana de oțel | România și „La Belle Epoque”

În 1906, regele Carol I împlinea 40 de ani de domnie în România. În onoarea sa, autorităţile au organizat la Bucureşti o mare expoziţie jubiliară. În fapt, un parc tematic cu pavilioane reprezentând ramurile economiei şi ţările prietene. Cele 40 de hectare de amenajări erau însă dominate de două construcţii permanente dedicate artelor: Arenele Romane, spaţiu destinat spectacolelor în aer liber şi Palatul Artelor. Proiectul de ţară al „Coroanei de Oţel” pornea de la ideea că cel mai util lucru pentru stat este să răspândească ştiinţa de carte şi cunoaşterea istoriei.

Palatul Artelor din Parcul Carol era o combinaţie între un muzeu de istorie şi o expoziţie de artă. Publicul larg avea ocazia să înveţe istorie şi să-şi cultive gustul artistic. Cunoscătorii au descoperit în Palatul Artelor o sursă de inspiraţie.

În 1906, exponatele din Palatul Artelor aşezau istoria României între împăratul Traian şi regele Carol I. Erau expuse atât macheta podului lui Traian de la Turnu Severin, cât şi cea a Podului de la Cernavodă, inaugurat în 1885, după realipirea Dobrogei. În sala împodobită cu două statui comandate în Italia - un legionar roman şi un luptător dac - a fost dezvelită şi celebra statuie a lupoaicei mitice, cu Romulus şi Remus, cadou primit de la municipalitatea Romei. Dar Palatul Artelor găzduia mai ales o excelentă colecţie plastică - tablouri de Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Arthur Verona sau Kimon Longhi. Lumea artistică românească era în plină efervescenţă.

Când prinţul Carol de Hohenzollern ajunsese la Bucureşti, pe 10 mai 1866, Şcoala de Belle Arte abia împlinise doi ani. Creată după model francez, ea luase fiinţă graţie solicitărilor pictorilor Theodor Aman şi Gheorghe Tattarescu. Ministrul instrucţiunii publice, Dimitrie Bolintineanu, insistase pe lângă domnitorul Cuza, iar acesta aprobase proiectul în 1864. Era epoca în care Nicolae Grigorescu studiază şi lucrează la Paris şi Barbizon, apoi anii în care Gheorghe Petraşcu şi Ştefan Luchian pleacă spre Munchen şi Paris. În capitala Franţei studiază, de asemenea, Teodor Pallady şi Nicolae Dărăscu. Toţi se întorc însă în România. Ferită în sfârşit de războaie pe teritoriul ei, ţara avea resurse şi energie pentru artele frumoase. Arhitectura publică, reşedinţele private elegante, spaţiile urbane de agrement, toate solicitau lucrări de artă. De la vitralii, fresce şi statui, la tablouri.

Primul merit în această ambianţă artistică plină de vitalitate aparţine elitelor înstărite şi cultivate.

Cristian Robert Velescu: Adevărata viaţă artistică era favorizată de interesul colecţionarilor. Aceşti oameni erau îndeajuns de avuţi ca să nu privească fenomenul artistic ca pe o investiţie. Ei doreau să fie înconjuraţi de obiecte frumoase. Şi fiind avuţi ei puteau să-i sprijine din plin pe artişti.

Casa Regală alimenta, la rândul ei, această evoluţie. Iniţial, Carol I a apelat la maeştri şi artişti din străinătate. Stucaturile de la Castelul Peleş sunt creaţia unui bavarez, Martin Stohr.

Nicolae Noica: Ceea ce m-a impresionat este toată lucrătura aceea din lemn în interior a palatului, care este foarte bine făcută. Lucru care a fost făcut şi la Palatul Regal în corpul pe care l-a realizat Carol I pentru bibliotecile sale. Acest Stohr era un neamţ pe care Carol l-a adus din Germania pentru ca să facă aceste lucrări. Dar Carol I fusese, făcuse un fel de ucenicie în atelierele acestui sculptor pentru că îi plăcea să sculpteze. El era şi pasionat, se şi pricepea.

Regina Elisabeta, poetă, aprecia în egală măsură arta plastică şi muzica. Obişnuia să ilustreze Evanghelii sau volume de versuri, a ţesut în aur câteva pânze de epitaf, una dintre ele aflată astăzi la Biserica Ortodoxă din Sulina. Fire romantică, Carmen Sylva nu era însă o simpatizantă a inovaţiei. Cea care aduce aer proaspăt, Art Nouveau, între lambriurile nemţeşti de la Sinaia sau Bucureşti este principesa moştenitoare Maria. Ea patronează Societatea Ileana, care devine, apoi, Tinerimea Artistică, o asociaţie a pictorilor tineri care încurajează conexiunea cu cele mai noi curente artistice din Occident: simbolismul şi, apoi, avandgardismul.

Cristian Robert Velescu: Ştefan Lucian, pictor Nicolae Vermont şi mecena în acea vreme, Bogdan Piteşti, marele colecţionar, au devenit iniţiatori ai Societăţii Tinerimea Artistică la început de secol.

Andrei Dimitriu: La începutul secolului, aici se acorda premiul "Tinerimea Română". Marii pictori de care ştim şi ne închinăm la ei - Grigorescu, Amann, Andreescu - au expus aici şi au fost premiaţi cu acest trofeu de mare prestigiu. Eu mi-am propus să redeschid Pinacoteca. Există spaţii, dar nu există bani.

România "Coroanei de Oţel" nu era cu mult mai bogată decât cea de astăzi, avea multe restanţe. Dar la începutul secolului XX, problema banilor pentru artă se rezolva cu totul altfel. Nu statul avea rolul principal, ci particularii bogaţi. În 1906, studentul Krikor Zambaccian este impresionat de picturile expuse la Palatul Artelor şI devine el însuşi colecţionar. Tablourile sale, donate statului, sunt adăpostite şi astăzi de Muzeul Zambaccian.

La rândul său, marele moşier Anastase Simu, cu studii liceale la Viena, de Drept la Paris şi cu doctorat la Bruxelles, a investit masiv într-o colecţie impresionantă, deschisă publicului din 1910.

Robert Velescu: Fenomenul colecţionarilor români precede fenomenul apariţiei instituţiilor muzeale. Ştim că Anastase Simu este cel care iniţiază Muzeul care i-a purtat numele, o construcţie în forma unu templu antic, construcţie de care am văduviţi.

Muzeul Simu a fost demolat în vremea lui Gheorghiu Gheorghiu Dej ca să se ridice, în locul lui, un bloc.

Etichete: Romania , muzeu , carol I , arenele romane , coroana de otel , la belle epoque , palatul artelor

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale