Sari la conținut
News Alert

Născut în România. Obiectivele Legii Educației sunt înalte, dar învătământul este ineficient

„Educaţia nu e pregătirea pentru viaţă, este viaţa însăşi” - cuvintele filozofului american John Dewey pot părea pretenţioase însă nu mai mult decât preambulul Legii educaţiei: „idealul școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii”.

Obiectiv ambiţios, dar greu de îndeplinit. Chestiune despre care uneori depun mărturie chiar înalţi demnitari ai statului român.

În 2009, preşedintele Traian Băsescu surprindea cu o declaraţie: „Şcoala românească scoate tâmpiţi”. Deşi şocantă, afirmaţia exprima o frustrare a multor părinţi, angajatori şi, uneori, chiar elevi.

„Învățământul nostru e sufocant. Le dau teme acasă, teme de vacanță, teme de nu știu ce. Copiii nu-și mai dezvoltă pasiuni, că n-au timp. Nu reușesc să se recunoască pe ei înșiși că nu au vreme. Și vă dați seama cât e de interesantă școala în condițiile astea”, consideră Florin Colceag, președintele IRSCA Gifted Education.

„Impresia generală este, și asta am avut-o întotdeauna, că programele noastre sunt prea încărcate, că școala merge mai mult pe memorizare decât pe înțelegere și atunci de aici intervin acele sincope care se produc”, spune Ionel Haiduc, președintele Academiei Române.

După cum releva într-un limbaj simplu şi aproape cinic raportul unei comisii prezidenţiale chemate să analizeze situaţia învăţământului românesc, „sistemul are patru mari probleme: este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate”. Uneori, probleme vin chiar de la catedră.

„De multe ori profesorul nici el nu înțelege bine ceea ce predă”, mai spune președintele Academiei Române.

„Și meseria de profesor și meseria de actor sunt meserii vocaționale, adică ai o vocație, ai un talent pentru asta. Nu poți să lași un elev când știi că ai o răspundere așa de mare”, spune și actorul Marius Manole.

Oficial, copilul român trece obligatoriu printr-un proces de 10 ani de pregătire şcolară. Dar se pune întrebarea dacă la final este omul pe care şi l-au dorit părinţii şi societatea.

„Au un milion de concursuri, la care câștigă unul, pierd restul, deci devin o masă de loseri, de perdanți care-și strică orice imagine bună despre propria lor capacitate de a face față, ies din școală ca niște învinși, ei au aflat în școală cu surprindere că, de fapt, sunt niște incapabili și proști, că n-au niciun rost pe lumea asta, că învață niște chestii inutile, că nu le aplică nicăieri, e teribil de dificil”, mai spune Florin Colceag, președintele IRSCA Gifted Education.

România nu numai că nu e capabilă să-şi pregătească elitele, dar nici măcar marea masă a viitorilor cetăţeni. Un exemplu: peste 40 la sută dintre elevii de 15 ani nu reuşesc să scrie şi să citească la un nivel decent, arată studii europene.

Teoretic, școala românească a fost programată să aibă și recompense pentru a le servi elevilor satisfacția unei utilități imediate a procesului de predare-învățare.

„Notele maxime și notele minime sunt clare: 9, 10, 2 și 3. Cele dintre aceste limite sunt foarte subiective și atunci, în funcție de asta, se pot întâmpla multe lucruri. Există o tendință a profesorilor, și asta mai mult la școlile mediocre aș zice, să dea note mari pentru ca profesorul să fie bine evaluat la eventuale verificăari”, consideră Ionel Haiduc, președintele Academiei Române.

„Noi nu formăm personalități, vindem diplome. Diplomele alea nu acoperă nimic. Nu acoperă performanțe, nu acoperă o cunoaștere, nu acoperă caracter uman, nu acoperă capacitatea de integrare pe piața muncii, sau în viața socială, nu acoperă o realitate ideală promisă în legea educației. Promisa și pusă ca țintă finală”, adaugă Florin Colceag, președintele IRSCA Gifted Educationa.

Educaţia, ca drept al omului este o achiziţie relativ recentă. Până în urmă cu câteva generaţii, educaţia a fost privilegiu rezervat claselor superioare şi norocoşilor. De abia în 1952 a fost consfinţită într-un act oficial - Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. 14 ani mai târziu, o prevedere asemănătoare apărea şi într-un document al Organizaţiei Naţiunilor Unite. În România, ţară membră a Uniunii Europene, dacă există un domeniu în care reforma pare să nu mai aibă sfârşit, atunci acela este cu siguranţă cel al educaţiei.

Obiectivele Legii educaţiei:

„Idealul școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii.”

Concluziile raportului Comisiei Prezidenţiale de Educaţie

1. Sistemul de învăţământ este ineficient

2. Sistemul de învăţământ este nerelevant în raport cu economia şi societatea viitorului

3. Sistemul de învăţământ actual este inechitabil

4. Infrastructura şi resursele din sistemul de învăţământ sunt de slabă calitate

Sursă: Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru analiza politicilor din domeniul educaţiei, 06 iulie 2007.

Etichete: Romania , elevi , educatie , diplome , nascut in romania , obiectivele legii educatiei , sistem de invatamant

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale