Sari la conținut

RAPORT DE ȚARĂ. Bucureștiul, cel mai mare pol de dezvoltare al afacerilor din România

Bucureștiul are cele mai bune legături de infrastructură rutieră și aeriană la nivelul țării. Este legat cu singurele autostrăzi complete din România, București - Constanța și București-Pitești. Este și cel mai important nod aerian și feroviar al țării și cel mai mare centru universitar. Sunt doar câteva dintre avantajele incontestabile care îl fac atractiv pentru mediul de afaceri.

„În timp ce populația României a scăzut, iar cei din mediul rural au luat calea Vestului pentru locuri de muncă și un loc acoperitor privind cheltuielile, te așteptai ca și populația Bucureștiului să scadă. Dar nu, populația Bucureștiului crește an de an, cu 2,3 la sută. A rămas magnetul pentru investiții, este visul de succes, de îmbogațire”, explică George Vulcănescu, analist economic.

Firmele mari ale țării și-au deschis aici sediile centrale, de unde coordonează afacerile din toate orașele unde au puncte de lucru. Asta a făcut și ca necesarul de spații de birouri să crească masiv, chiar și în perioada de criză. În ultimii zece ani, în Capitală au fost construite 50 de mari centre de afaceri sau clădiri de birouri cu suprafețe de peste 10.000 de metri pătrați fiecare. În aceste proiecte lucrează peste 100.000 de angajați.

„În București avem un stoc de peste două milioane de metri pătrați de birouri, avem pe cele două autostrăzi câteva sute de mii de metri pătrați de spații de depozitare”, detaliază Ion Cătuțoiu, analist imobiliar.

Un parc de afaceri din București are o suprafață mai mare chiar decât întreaga piață de birouri din Timișoara

Angajații care lucrează aici fac parte în general din personalul celor mai renumite bănci, companii din industria IT, firme de telefonie sau de consultanță. Trei sferturi dintre cele mai mari clădiri de afaceri sunt în zonele Piața Victoriei, Băneasa și Pipera. De exemplu, un singur parc de afaceri din Pipera are 93.000 de metri pătrați de închiriat: o suprafață mai mare chiar decât întreaga piață de birouri din Timișoara.

„Este atractiv, deja din ce în ce mai multe companii își mută centrele în România. Sunt investiții mari”, spune Călin Rangu, expert IT.

„Investițile și investitorii au vrut să fie cât mai aproape de decizia politică. Asta e țară balcanică, este bine ca drumul de la tine din firmă până în minister pentru a rezolva o problema să fie cât mai scurt”, explică George Vulcănescu, analist economic.

Dar nu doar proximitatea de autoritățile decidente este importantă pentru mediul de afaceri, dar și legătura facilă cu exteriorul și cu colaboratorii externi. Pe Aeroportul Henri Coandă operează peste 30 de companii aeriene.

„Bucureștiul are conexiuni în momentul de față cu companii care nu operează mult destinațiile din regiunea noastră și mai ales aceste companii, aceste conexiuni asigură legături cu țări, piețe cu un potențial investițional foarte bun pentru mediul de afaceri. Vorbim de Orientul apropriat, China, Asia. Da, este un potențial foarte bun”, detaliază Valentin Constantin, președinte Asociației organizatorilor de evenimente din România.

Afaceri înfloritoare în centrul vechi

Vadul de clienți și apetitul românilor pentru consum și distracție este un alt punct forte al orașului.

Centrul vechi este un alt punct de interes pentru mediul de afaceri în București. Pe 57 de hectare s-au deschis mai mult de 150 de restaurante și baruri, care au încasări anuale de 150 - 200 de milioane de euro. Nici nu-i de mirare, sunt peste 700.000 de clienți săptămânal în timpul verii și peste 300.000 în timpul iernii.

Cei mai mulți oamnei de afaceri sunt străini în această zonă: italieni, irlandezi și turci. De obicei, testează terenul prin închirierea unor spații, iar apoi le cumpără dacă afacerea trece pe profit. Prețurile nu sunt nici ele de neglijat. Unde merge bussinessul este și tariful pe măsură. În Piața Romană, Piața Unirii sau pe Calea Victoriei, prețul de cumpărare poate ajunge și la 7.000 de euro pe metru pătrat.

Bucureștiul stă foarte bine și la infrastructura de evenimente de afaceri.

„Avem 12.000 de camere în București, este o creștere foarte mare dacă ne uităm că acum zece ani aveam 5000 de camere. Cele mai multe camere sunt pentru sectorul de bussines, în hoteluri de patru stele, în cele de trei stele și apoi urmate de cele de cinci stele”, explică Traian Bădulescu, specialist în turism.

Cele peste 250 de hoteluri din București încasează în total anual până la 200 de milioane de euro din cazările delegaților străine sau a oamenilor de afaceri veniți aici pentru diverse întâlniri. Iar de câștigat nu au doar hotelierii. Profit de pe urma mediului de afaceri care se perindă prin Capitală fac și restaurantele, magazinele de suveniruri, dar și zonele de agrement. Și asta nu e tot.

„Avem cel mai mare centru expozitional, Romexpo, cu săli foarte mari. România organizează pe an în jur de 55 de evenimente majore, iar dintre acestea Bucureștiul asigură cam jumătate”, spune Valentin Constantin.

Evenimentele reprezintă și ele o afacere, fie că e vorba de concerte, de expoziții, întruniri sau team-buildinguri. Iar totul se contorizează prin încasări. Dacă, în 1998, România câștiga aproximativ 20 de milioane de euro pe an din industria de evenimente, în 2008 a câștigat 150 de milioane de euro, iar estimările pentru 2013 sunt pentru venituri de 250 de milioane de euro. Nu doar evenimentele de afaceri cresc încasările la bugetul Capitalei, dar și dezvoltările de afaceri, indiferent că sunt unele foarte mici sau investitii de anvergură.

„Avem în București, 12 la sută din densitatea României, oameni bine pregătiți cu studii superioare, este normal ca toată lumea să vrea să se poziționeze aici, avem aeroport, sunt aproape de Dunăre, de mare”, detaliază Ion Cătuțoiu, analist imobiliar.

Printre slăbiciunile Bucureștiului pentru mediul de afaceri se numără emigrarea continuă a forței de muncă înalt calificate, dar și costurile tot mai mari pentru spațiile de birouri.

Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24

Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat.