RAPORT DE ȚARĂ. Radiografie la Iaşi: probleme, priorităţi şi „frica de fărâmiţare”

Data publicării:
04032013 20iasi-52761

Autoritățile transformă realitățile în cifre sterile și iau decizii cu gândul mai degrabă la procente. Misiunea campaniei Raport de țară este să dea viață cifrelor și să le transforme în oameni - pentru ei, pentru cei care suportă consecințele deciziilor politice, suntem săptămâna aceasta în județul Iași.

„Categoric, Iaşiul se detaşează ca o capitală culturală a Moldovei. În primul rând aş pune accent pe cultură. S-au făcut multe investiţii în acest sens. Teatrul Naţional, Palatul Culturii, Filarmonica, Mănăstirea Golia. Este insuficient promovat, dar potențialul există”, a declarat Bogdan Abalași, subprefect. „Iaşiul este un oraş european eminamente, un centru universitar de excepţie. Mai este nevoie de şcoli, mai ales de grădiniţe”, a spus primarul Gheorghe Nichita.

„În anul 2011-2012 am avut un grad de promovabilitate de 94,5 %. Populaţia şcolară se afla într-o scădere accentuată, acest aspect poate avea ca explicație abandonul şcolar, emigrarea copiilor alături de părinții plecaţi la muncă în străinătate”, a explicat Abalași.

Importanța modernizării aeroportului

„Este foarte important să aducem investiţii private cât mai multe la Iaşi, cu cât motorul economiei, care înseamnă IMM şi mediu de afaceri, funcționează, cu atât este mai uşor şi pentru cultură, sănătate, educație şi toate celelalte. Prioritatea numărul unu a Iaşiului este aeroportul. Dacă vom reuşi să modernizăm aeroportul în următorii doi ani, vom avea o explozie economică la Iaşi. Avem firme străine care ne spun că nu putem să ne mutăm din Ungaria, sau de unde ne mutăm noi, la Iaşi, pentru că nu avem un aeroport adecvat, nu avem curse suficiente”, a declarat primarul.

Citiţi şi

„Raport de ţară”, o campanie inedită şi curajoasă lansată de Digi24

„Un aeroport internaţional ar aduce multe beneficii nu numai judeşului Iaşi, ci şi județelor vecine”, a subliniat subprefectul.

„În privința drumurilor, prioritatea numărul unu este autostrada Târgu Mures - Iaşi, care va face legătura între Moldova şi partea de vest a țării. Mai avem de finalizat lucrările la şoseaua de centură, realizarea unui inel de ocolire a Iaşiului”, a declarat Abalași.

Avem nevoie de un spital regional de urgență, şi asta este o prioritate a autorităților locale şi a guvernului pe care îl reprezint şi, de asemenea, reabilitarea și dotarea adecvată cu echipamente moderne a spitalelor şi motivarea pentru a păstra în sistem actualele cadre medicale”, a mai spus el.

Moldova trebuie să iasă din starea de sărăcie în care este astăzi. Proiectele mari nu sunt doar cele referitoare la Iaşi sau pentru interesele primarului din Bacău sau ale preşedintelui de Consiliul județean Suceava... aici dacă nu încerci să vezi potențialul întregii regiuni, nu vom reuşi să ieşim din sărăcie”, a subliniat Nichita.

Frica de regionalizarea

„Regional, agricultura trebuie să fie primul proiect abordat”, consideră el. „Atragerea de fonduri europene va fi principalul avantaj al regionalizarii, şi o dezvoltare unitară a județelor”, a subliniat subprefectul.

Este o frică de fărâmițare, există frustrări şi orgolii personale şi locale şi astea sunt o piedică imensă pentru orice înseamnă progres”, a declarat Nichita.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri