Sari la conținut

ROMÂNIA CU ÎNCETINITORUL. Ministrul Transporturilor despre CFR Marfă: „ E moartă de foame și nu are preț”

Povestea vagoanelor CFR Marfă seamănă a banc trist de la Radio Erevan. În ultimii 16 ani, din 60.000 au rămas puţin peste jumătate. Şi, din acestea, doar 60% mai circulă.

Aproape 80% din parc este scadent la reparaţiile mari”, spune liderul sindical Iulian Măntescu.

Mii de vagoane au ajuns în ultimii ani la fier vechi. CFR Marfă a tăiat şi a casat din 1998 încoace 20.000 de astfel de vagoane, iar procesul continuă.

Situația este asemănătoare şi când vine vorba despre locomotive. CFR Marfă avea peste 900. Acum, nici 400 nu mai circulă. Au cedat de bătrâneţe.

„Noi nu am mai cumpărat o locomotivă de 35 de ani. Într-adevăr, avem un parc învechit, însă cu ăsta mai avem cota de piaţă pe care o mai avem în Europa. Dacă îl vom tăia nu ştiu ce se va întâmpla”, spune Ion Garoseanu, fost director CFR Marfă.

Grav este că la prăbuşirea CFR Marfă au pus umărul chiar șefii, spun mulţi dintre cei 2.500 de angajaţi concediaţi anul acesta, pe motiv că nu mai are clienţi compania.

„ S-au făcut greşeli de-a lungul timpului de managementul societăţii. S-a dus o politică distructivă”, spune Iulian Măntescu.

Distructiv pare cuvântul potrivit, dacă ne gândim că cel mai mare concurent al companiei de stat foloseşte aproape 6.000 de locomotive şi vagoane primite gratis de la CFR Marfă. O afacere uluitoare, făcută în 2007.

CFR Marfă se asocia atunci cu principalul competitor, Grup Feroviar Român, ca să înfiinţeze o firmă care închiria material rulant. Firma statului intra în afacere cu locomotive şi vagoane, iar cea particulară se obliga să asigure reparaţiile. Într-un moment prielnic, şefii CFR Marfă au ezitat şi au pierdut controlul asupra pachetului majoritar de acţiuni, care a ajuns în mâna rivalului Grup Feroviar.

La momentul respectiv, CFR Marfă, mandatată de acţionar, de către Ministerul Transporturilor, nu şi-a pus în aplicare dreptul de preempţiune”, spune Călin Graţian, vicepreşedintele Grupului Grampet.

Păcăleala a continuat. Grup Feroviar repara vagoanele CFR Marfă la preţuri mai mari decât ale pieţei, conform unui raport făcut de o firmă de audit. Compania de stat plătea, iar societatea particulară folosea vagoanele. Directorul firmei născute prin asociere nu are nimic să îşi reproşeze însă.

„Societatea a reparat aceste vagoane la un tarif mediu de 7.070 de euro. Este un dosar bazat pe date inexacte, din punctul meu de vedere chiar tendenţios”, spune Leonard Aurel, director Rolling Stock Company.

După tot acest jaf la care a fost invitat parcă de stat, Grup Feroviar Român a câştigat anul trecut şi licitaţia pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni de la CFR Marfă. Privatizarea a eşuat după un şir de bâlbe incredibile. Urmează o altă încercare la anul, dar cei care au condus compania se tem că rezultatul va fi trist.

Nu cred că e cineva din Europa interesat, iar dacă ar fi s-ar face la un preţ mult prea mic decât în cazul unei privatizări fercite”, spune Ion Garoseanu.

Şi cine să vrea să cumpere o companie care cedează locomotive şi vagoane bune concurenţei şi rămâne cu o flotă veche de zeci de ani?

Ultima decizie controversată s-a luat nu mai departe de luna august. O datorie de şapte milioane de lei a unei societăţi care repara locomotivele a fost preluată de CFR Marfă, compania mamă. Firma respectivă a intrat de curând în insovenţă, iar CFR Marfă a rămas cu o gaură de 7 milioane de lei.

Şefii CFR Marfă nu văd nimic în neregulă cu această afacere, deoarece, spun ei, s-a evitat astfel plata unor penalităţi.

Ceferiştii de la compania de marfă pot să înşire alte afaceri suspecte. Vagoanele și locomotivele au fost reparate ani la rând la prețuri mult mai mari decât cele de pe piaţă. Actele arată că, acum doi ani, CFR Marfă plătea pentru repararea unei locomotivei 8 milioane de lei, aproape preţul uneia noi.

Plătim preţuri exorbitante pentru că s-au constituit în anumite carteluri”, spune Iulian Măntescu.

Lipsa de coerenţă şi consecvenţă, pe de altă parte, a transformat investiţiile în pierderi.

Tras pe linie și lăsat să ruginească este unul din cele 160 de vagoane RO-LA cumpărate în 2002 de CFR Marfă. 12,5 milioane de dolari s-a cheltuit cu achiziția acestor vagoane care trebuia să transporte TIR-uri pe calea ferată. Numai ca nu au fost folosite niciodată.

Miron Mitrea, ministrul Transporturilor la acea vreme, are acum probleme de memorie.

Dar nu cred că am făcut eu această investiţie”, spune el.

Asemenea sincope pot fi explicaţii pentru mare parte din dezastrul de la CFR Marfă. La jumătatea anului, compania adunase datorii de 700 de milioane de lei. În condiţiile în care anul trecut pornea de la zero, pentru că statul ştergea toate creanţele. O sumă enormă de altfel: peste un miliard şi jumătate de lei. Viitorul nu pare să aducă nimic bun. Ministrul Transporturilor vrea să închidă 6.000 de kilometri de cale ferată.

„CFR Marfă ar însemna să-şi restrângă activitatea şi să piardă 65,8% din volumul de transport pe care îl efectuează pe calea ferată la ora actuală”, spune liderul de sindicat Iulian Măntescu.

Anchetele procurorilor anti-corupţie şi controalele Curţii de Conturi trag concluzia. Companiile feroviare au fost îngenuncheate de proprii manageri, fie corupţi, fie incompetenţi. Anul trecut, fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu, condamnat între timp la 5 ani de închisoare pentru un tun dat statului, dădea în urmărire aproape 100 de vagoane care există în acte, dar pe care nimeni nu le găseşte. În documente figurează 34.000 de vagoane şi 900 de locomotive. În realitate, nimeni nu ştie exact câte mai există de fapt. Detaşat parcă de problemă, actualul ministru al Transporturilor are o descriere seacă pentru CFR Marfă.

E moartă de foame şi nu are preţ”, spune Ioan Rus.

DREPT LA REPLICĂ

Etichete: video , cfr marfa , Ioan Rus , grup feroviar roman , vagoane cfr marfa , romania cu incetinitorul

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale