ROMÂNIA DIN FARFURIE. Românii au lasat piețele pentru hipermarketuri și supermarketuri

Data publicării:
om la supermarket

În ultimii ani de comunism, galantarele alimentarelor erau mai mult goale. Oamenii stateau la coadă ore în şir ca să ia aşa numiţii „adidaşi" de porc sau o sticlă de lapte pentru copii. Propaganda comunistă prezenta, însă, o imagine idealizată a familiei aşezate în jurul unei mese bogate. O imagine a abundenţei pe care românii aveau să o întâlnească abia după ani buni de la căderea regimului.

Am depins de o anumită dietă impusă de sistemul comunist, de o anumită raţionalizare a dietei şi de raţionalizare a alimentelor, de sărăcirea care s-a întâmplat din anii '80, de foamete şi ne-am trezit imediat după '89 în această societate a consumismului, a hiperconsumismului nepregătiţi”, explică sociologul Angelica Marinescu.

Locul pieţelor de cartier a fost luat de supermarketuri şi hipermarketuri. Iar pe ruinele fostelor circuri ale foamei, aşa cum erau numite complexurile agroalimentare imaginate de comunişti, au apărut mari centre comerciale, cu magazine şi restaurante de tip fast-food. În vocabularul, dar mai ales în meniurile românilor au intrat hamburgerii, pizza şi şaorma.

Dar asta nu înseamnă că s-a renunţat la mititei. Sau la sarmale. Românul mănâncă o zi-două fructe de mare, dar în a treia vrea să mănânce o ciorbiţă, ceva românesc”, spune Maria Popa, bucătar.

Topul preferinţelor gastronomice

Studiile arată că în topul preferinţelor sunt mâncărurile pe bază de carne şi legume, precum şi ciorbele. De altfel, românii cheltuiesc cel mai mult pe carne, adică 35 la sută din bugetul alocat cumpărăturilor. Peste o treime din bani se duc pe lactate şi legume, iar restul - pe fructe, ouă şi pâine.

Alegerile alimentare depind de bani şi de timp. Bineînţeles că atunci când salariul nu este suficient de mare, nu poţi să-ţi permiţi să mănânci o hrană de o anumita calitate, nici să dai copilului alimente mai bune”, explică Angelica Marinescu.

Alimentarele şi chioşcurile au pierdut teren în ultimii ani. Hipermarketurile şi supermarketurile sunt acum locul de unde românii se aprovizionează cel mai mult, pentru că oferta de produse şi preţuri e mai largă. De la magazinele mici, oamenii cumpără, în special, apă, pâine sau ţigări. În piaţă ajung doar pentru a cumpăra legume şi fructe.

Și obiceiurile de a lua masa s-au schimbat. Pentru ca stau mai multe ore la serviciu, sunt mulţi cei care manâncă la serviciu.

Studiile arată că peste 40 la sută dintre români sar peste micul-dejun.

Pentru unii, fast-food-ul este soluţia cea mai la îndemână, chiar şi în miez de noapte.

Nici fast-food-ul şi nici mâncarea din hipermarket nu sunt însă prea ieftine pentru buzunarele românilor. Pentru alimente şi bauturi, românii cheltuie aproape o treime din salarii. Asta în condiţiile în care veniturile ajung abia la un sfert din media europeană.

La Digi24 vă arătăm, în această săptămâna, „România din Farfurie”. Vorbim cu specialişti şi vedem cît de sănătoase sunt alimentele pe care le mâncăm zilnic şi ce pericole se ascund în bucatele tradiţionale. De la medici aflăm şi de ce un român din trei este supraponderal şi ce trebuie să ştim atunci când ne alegem o dietă. Mergem şi în magazine şi vedem de ce este nevoie să ne uităm cu atenţie la etichete. Acolo descoperim şi că de fapt ajungem să mâncăm mai mult din import, în timp ce produsele noastre stau pe rafturile străinilor. Ne uităm cum au trecut românii în 25 de ani de la cumpărături pe cartelă la abundenţa din hipermaketuri. Digi24 vă arată aşadar că gusturile se discută, iar sănătatea trebuie să intre în meniul zilnic.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate