Norofert, povestea unui tânăr antreprenor care a dus afacerea familiei la un alt nivel

Sergiu Voicu
familia popescu

Tehnologia ajunge şi în agricultură, mai ales într-o epocă în care consumatorii au devenit mult mai conştienţi că trebuie să caute alimente de calitate.  Culturile ecologice prind avânt şi odată cu ele şi firmele agri-tech. Se face agricultură inteligentă, cu ajutorul îngrăşămintelor organice şi cu multă ştiinţă. Un antreprenor tânăr a preluat afacerea familiei cu îngrăşăminte clasice şi a dus-o la nivelul superior: de la chimicale la îngrăşăminte bio. Vă prezentăm povestea Norofert în campania Digi24 România Fast Forward.

Sergiu Voicu - jurnalist Digi24: Cunoaştem astăzi povestea unei familii de antreprenori români cu activitate în domeniul îngrăşămintelor din agricultură. Totul a început în anii 70 când bunicul lui Vlad lucra la un combinat chimic.

- Salut, Vlad. Bine te-am găsit. S-a dus din generaţie în generaţie, deja a treia generaţie.

- Da, suntem la a treia generaţie.

- Cum este povestea voastră?

Vlad Popescu: Bunicul a început ca director al combinatului de la Işalniţa, de lângă Craiova. Iar tatăl meu a lucrat în comerţul cu îngrăşăminte. 

Florin Popescu, antreprenor, tatăl lui Vlad: Și mama la fel, aceeaşi locaţie. Şi eu la fel. Din 1965 de când pot să îmi amintesc ceva.

Vlad Popescu: Ţin minte că se discuta despre pieţe mai exotice, China, Orientul Mijlociu, Australia. România exporta îngrăşăminte în multe locuri pe glob. Pe tatăl meu l-am auzit foarte mult vorbind despre asta, pentru că atunci când ai un business, îl iei şi acasă, nu se termină la ora 5. Şi le auzeam.

Începuturile afacerii, forțate de împrejurări

- Când v-aţi gândit să deveniţi din angajat, anagajator, să aveţi prima firmă?

Florin Popescu, antreprenor: În 2000, când, într-o zi de duminică, un domn cu care eram acolo a spus că oamenii vor să închidă.

Ileana Popescu, antreprenor: Eram împreună şi eram uşor şocată. Dar Florin este un optimist şi gata să ia un lucru de la capăt dacă se sfârşeşte, cu elan.

Florin Popescu: Şi am zis ce să facem, ce am făcut şi înainte, îngrăşăminte. Eşti sigur? Sunt Sigur!

- Cum a fost decizia de a vă apuca de afaceri?

Ileana Popescu:  Uşoară, pentru că am fost forţaţi să fie uşoară. Forţaţi de împrejurări. Şi aşa a pornit afacerea de familie.

Mugurel Ionel - director executiv: Vlad a stat foarte mult timp lângă tatăl său. De pe la 17 ani a început să îl ajuute pe tatăl său în business-ul cu îngrășăminte.

Şi a învăţat foarte multe.

Vlad Popescu a început să muncească în firmă de la 17 ani

Vlad Popescu - director general: Am început cu munca de jos, cărat marfă, manipulat marfă.

Ileana Popescu: A făcut tot ce era de făcut într-o firmă. Și un pic de contabilitate, şi distribuţie.

Mugurel Ionel - director executivPână la partea de fineţe, de negociere, întâlnirile pe care le avea cu clienţii.

- Aţi decis să faceţi import...

Ileana Popescu: Şi a mers o perioadă lungă.

Florin Popescu: Au fost foarte multe piedici, au fost nişte momente grele. Pentru că era vorba de bani.

- Aţi pornit cu bani economisiţi sau cu împrumuturi?

- Fără nimic.

- A fost pe încredere. Primeam marfa comandată şi o plăteam ulterior, spune Ileana Popescu.

***

- Povestea lui de viaţă a fost un impact pentru tine? Te-a făcut să îţi doreşti şi tu acelaşi lucru?

Vlad Popescu: Cu siguranţă da. Nu am studii de specialitate, nici el nu a avut, nici bunicul meu nu a avut studii de specialitate. Când creşti cu un lucru, vrei să rămâi acolo. Este un business de familie, este o tradiţie.

- Şi ai vrut să o duci mai departe...

- Da, am vrut să o duc mai departe.

- Deşi studiile tale sunt pe un cu totul alt domeniu. Studiile tale sunt pe Ştiinţe Politice, cu ce gând?

- M-am dus spre Ştiinţe Politice cu gândul că este o cunoaştere largă şi universală a lumii.

***

- Afacerea a crescut repede?

Florin Popescu, antreprenor: Nu, a mers rapid 3 ani, după care a mers puţin mai dificil. Şi atunci ne-a venit ideea să întrăm pe partea asta de îngrăşăminte ecologice.

Viața schimbă planurile

Dar la un moment dat viaţa le-a schimbat planurile.

Mugurel Ionel - director executiv: În 2014 în decembrie, tatăl lui Vlad a avut o problemă medicală şi a trebuit să renunţe independent de voia dânsului.

Pentru a nu închide afacerea, frâiele trebuiau preluate de noua generaţie.

- La ce vârstă ai intrat în afacere?

Vlad Popescu: Aveam 20 de ani când am intrat.

- Te simţeai pregătit să conduci o afarecere mare?

- Cu siguranţă nu. A venit brusc.

- Cum era la început?

Ileana Popescu: Cred că era speriat. O responsabilitate foarte mare să duci singur.

Florin Popescu: A reuşit să o ducă foarte bine de la început.

Primul an cu firma pe mână. Intră pe piața îngrășămintelor ecologice

Ba mai mult, a vrut să transforme afacerea. Din importatori să devină producători şi să intre pe o piaţă ce prindea atunci contur, cea a îngrăşămintelor ecologice.

- Ideea de unde a venit?

Mugurel Ionel - director executiv: Noi ne-am întâlnit în 2015 la un client comun. Eu pe atunci lucram la un producător de îngrăşământ, un producător român. Ne-am împrietenit. Am început să discutăm.  Am luat în calcul după câteva luni de zile implementarea unui proiect care să permită producţia de îngrăşăminte, respectiv, fito-sanitare organice, în România.

Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: 2015 a fost un an revelator. Am speculat, am explorat şi exploatat această poveste.

Vlad PopescuAm avut grijă să mă înconjor de oameni mai deştepţi ca mine şi oameni cu experienţă şi am reuşit să trec peste primul an, care a fost critic.

Mugurel Ionel - director executiv: Iniţial nici eu şi nici el nu credeam că va funcţiona chiar atât de bine. Am început să căutăm specialişti, cercetători în domeniul agriculturii ecologice. Şi am început cumva să producem, cumva rudimentar.

Vlad Popescu: Am devenit din importatori producători, chiar primii producători din România de îngrăşăminte şi pesticide ecologice.

- Ce te-a determinat să iei această decizie să te apuci de producţie?

- Mi se părea prea mult să importăm produsele astea din Europa sau alte părţi ale lumii, când putea foarte bine să le facem noi în România. Am fi putut să le îmbunătăţim.

Mugurel Ionel - director executiv: Şi am apărut cu o gamă completă de produse, lucru care nu se mai găsea la acel moment în România. Şi mă refer la fungicide, insecticide, fertilizanţi, stimulatori şi îngrăşăminte de sol organice.

- Folosind aceste elemente organice însemna că şi valabilitatea produsului era mult mai mică faţă de cele chimice, ceea ce v-a împins pe voi spre inovaţie.

- Acestea fiind produse bazate pe microorganisme şi materie organică, atunci când întâlnesc temperaturi mai mari de 15 grade, intră în fermentaţie şi se degradează destul de repede. Lucrul acesta este destul de neplăcut şi pentru noi, dar şi pentru fermieri, care nu reuşeşsc să folosească la timp şi în totalitate produsele pe care le furnizăm. A trebuit să găsim o soluţie ca să nu mai fermenteze produsele noastre.

Iar soluţia s-a transformat în tablete efervescente, o inovaţie care i-a făcut rapid vizibili pe piaţă.

fertilizatori norofert
Norofert. Tableta efervescentă pentru o agricultură bio

 Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: Tableta efervescentă a fost răspunsul tuturor întrebărilor fermierilor specializaţi pe agricultura eccologică. Ne putem imagina că un litru de produs se poate transforma în 250 de grame în această tabletă efervescentă. Se reduc costurile cu depozitarea. Sunt înglobate în această tabletă între 4 şi 6 substanţe active. Nu există riscul de fermentare la căldură. Se dizolva rapid, în maxim 60 de secunde. Iar ciclul de viaţă poate fi amânat până la 10 ani.

Vlad Popescu: „Am apelat la oameni care știau”

Domnul Nelu lucrează din 2013 cu familia Popescu şi produsele acestora, iar propunerea de a folosi noile formule a fost imediat acceptată.

Nelu Gheorghe - agricultor:  Am încercat şi noile produse, nişte pastile de bună calitate. Produsul final are alte caracteristici, este certifcat Bio şi vândut ca atare.

- Înseamnă investiţie uriaşă şi să înveţi lucruri pe care nu le ştiai. De unde ai învăţat?

Vlad Popescu: Nu am învăţat. Am apelat la oameni care ştiau. La cercetători români care ne-au ajutat să formulăm produsele. Norocul nostru că sunt foarte mulţi cercetători în România care nu au de lucru, nu din cauza lor, ci din cauza slabei finanţări a domeniului de cercetare în agricultură.

- De la idee, până a transforma ideea într-o tabletă efervescentă, cât a trecut?

Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: Au fost ani în spate, de cercetare.

Vlad Popescu: Erau foarte mulţi cercetători cu studii în domeniul pesticidelor şi erbicidelor care nu puteau să le pună în practică, să le testeze, să le producă. Iar cu noi au reuşit să îşi realizeze visul ăsta. Rezultatele au venit repede pentru că ne-am mişcat repede. Le-am testat în teren cu clienţii noştri apropiaţi. Rezultatele au fost foarte bune. Şi de acolo am decolat.

- Unde sunteţi în piaţă acum?

Mugurel Ionel - director executiv: Ne situăm undeva la 40% din piaţă.

Vlad Popescu: E o lume foarte mică a agriculturii ecologice, iar fermierii vorbesc între ei. Asta ne-a ajutat să avem o deschidere mai mare, către o bază mai mare de clienţi.

- Ce înseamnă o lume foarte mică?

- Înseamnă vreo 300 de mii de hectare. România are 9 milioane de hectare de agricultură convenţională. Şi doar 300 de mii sunt ...Da, 300 de mii sunt în sistemul ecologic certificat.

Nelu Gheorghe - agricultor: Ne aflăm pe o cultură de grâu bio semănat în toamnă, tratat exclusiv cu produse bio. Este nevoie de foarte multă atenţie, plantele trebuiesc supravegheate.

Unde fac exporturi de îngrășăminte 

Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: Nu vrem să oferim doar un produs clientului final, fermierului în cazul nostru, ci un pachet de servicii. Traininguri tehnice, calcule economice, financiare. Trebuie să îi arătăm în câmp rezultatul produselor noastre. Apoi venim cu acest calcul financiar, economic, pentru fermier.

- V-ați apucat de producţie şi nu doar pentru agricultorii din România. V-aţi dus şi către export cu produsele voastre, unde?

Vlad Popescu: Suprafele cultivate în România sunt foarte mici şi am atins un plafon, de aceea am decis să ieşim în afară cu produsele.  Republica Moldova, Grecia, unde avem o experienţă nouă cu culturi neobişnuite pentru România, măsline, de exemplu. Bulgaria şi Croaţia.

Mugurel Ionel - director executiv: Din fericire, fiind producători, am reuşit să echilibrăm preţurile produselor ecologice cu cele convenţionale. Produsele de import, produse cumva similare cu ale noastre, pot fi dublu la preţ, triplu, de patru ori mai mult în multe cazuri.

Planuri de viitor. Bursa, o oportunitate de finanțare

- Aveţi planuri mari de extindere. Vreţi să intraţi pe bursă, să veniţi cu o nouă linie de producţie. Cum arată planul?

- Există o cerere foarte mare pe care nu o putem acoperi cu ce avem în momentul de faţă.

- De ce bursa de valori şi nu altă sursă de finanţare?

Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: Pentru că ne place provocarea. Trebuie să livrăm ce promitem.

Vlad Popescu: Cu siguranţă avem o libertate mult mai mare de decizie dacă ne listăm la bursă, versus interacţiunea cu un fond de investiţii.

- Şi aveţi nevoie de finanţare - cât?

Mugurel Ionel - director executiv: Aproximativ un milion de euro cu care ne-am putea echipa fabrica.

Iulia Grădinaru - director de vânzări şi marketing: Una dintre marile provocări este cea de agricultură convenţională. Este un proces grandios în care noi am pus foarte multă pasiune. Tranziţia nu este una uşoară, pentru că sunt foarte mulţi concurenţi cu care va trebui să ne duelăm.

- Ce va face diferenţa?

- Inovaţia şi abordarea.

- Ce veţi scoate pe piaţă?

- O gamă nouă de produse.

Ce te învață eșecul

- Tu ai avut în tine spiritul ăsta antreprenorial dintotdeauna? Sau ai forţat să îl ai?

Vlad Popescu: Nu m-am gândit niciodată la treaba asta. Cred că vine pe parcurs. Poate vine şi din nevoie şi din dorinţă.

- Ce învăţăminte ai luat de la tatăl tău, de la bunicul tău, de la toată industria asta?

- Am învăţat să nu îmi fie frică să o iau de la capăt. A fost un fel de a o lua de la capăt în 2015 când ne-am transformat în producători.

- Decizii greşite au fost luate?

Florin Popescu - antreprenor: Bineînţeles, da.

Ileana Popescu: Dar nu ofta. 

Florin Popescu: Şi eu am foarte multe greşeli. Dar poţi să o iei de la capăt, chiar dacă ai avut anumite eşecuri.

- Ce te învăţă eşecul?

Ileana  Popescu: Că trebuie să lupţi. Dar te învaţă să nu mai greşeşti.

 

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale