ROMÂNIA FURATĂ. Electroputere Craiova, o privatizare deraiată

Data publicării:
loco

Timp de 50 de ani, pâna în 1989 au construit peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice și aproape 1.000 electrice. O medie de 48 de bucăţi pe an, produse de 13.000 de angajaţi.

Din 1990, Electroputere Craiova începe să deraieze si este ținută în viață de stat cu împrumuturi cu dobândă mare.

Principalul beneficiar al nostru era fie CFR. Pe măsură ce investițiile au căzut (...) în același timp și piața a căzut pentru Electroputere. De exemplu, ultima locomotiva electrică nouă a fost livrată în 1992”, a spune Cornel Mondea, fost director la Electroputere Craiova.

Era energofagă, cu capacități de producție imense, societatea ajunsese să fie într-o situație foarte dificilă în ceea ce privește lichiditățile. Aveau nevoie neapărat de investiții și capital rulant”, declară Teodor Atanasiu, fost director AVAS.

Din 92 până în 2001, muncitorii s-au ocupat numai de reparaţii şi întreţinerea locomotivelor, fără să producă nimic. Din 2001 și până în 2007 statul încearcă să vândă mamutul. Degeaba. În 2007 are loc ultima tentativă de privatizare.

Ceea ce făcea, istoria, m-a determinat să încerc să o cumpăr. Nu s-a potrivit, nu am înțeles nici astăzi de ce, după atăția ani”, susține Ovidiu Tender, om de afaceri.

Câștigători sunt desemnați cei de la Al Arrab Contracting Company, din Regatul Arabiei Saudite pentru 2,34 milioane de euro. Președintele consiliului de administrație este numit Fathi Taher, cel mai bogat om de afaceri arab din România, proprietarul Școlii Româno-Americane, Hotelului Marriott, firmei de asigurări AIG și fabricii de ciocolată Kandia-Excelent.

„Intențiile lor erau frumoase, că vor face, că vor vinde pe piața arabă, pe nu știu unde”, mai spune Teodor Atanasiu.

Ceea ce s-a întâmplat este că fabricaţia de locomotive s-a vândut, nu mai există la Electroputere”, adaugă Cornel Mondea.

Electroputere este un succes. Electroputere este o privatizare unde s-a întâmplat ceva”, afirmă Răzvan Orășanu.

Urmăriți întreaga poveste a locomotivei economiei naționale care a sfârşit într-o privatizare deraiată, într-un reportaj al campaniei România furată, astăzi, la Jurnalul de Seară, începând cu ora 20:00.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri