România XXL. Industria mâncării gata făcute crește anual cu 10%

Data publicării:
GettyImages-182590180

Marile lanţuri de magazine s-au pliat repede pe căutările consumatorilor. Pregătesc orice, de la ciorbe, mici, friptură şi cartofi prăjiţi până la deserturi. Business-ul merge bine - vânzările fiecărui punct ajung la 500.000 de lei pe an.

Cristian Constantinide, reprezentantul unui lanţ de magazine: Sunt clienții magazinului, vin și clienți special pentru a cumpăra. Avem și persoane juridice care vin și cumpără câteva kilograme de produse pe care le servesc angajaților în pauza de masă.

La ele se adaugă și mâncarea semipreparată. Pizza, şniţele congelate, musaca, chiftele, plăcinte dulci sau sărate, pâine şi chifle.

Un concept apărut în anii 50 în Statele Unite, în perioada de după război, când invenţiile din domeniul militar şi-au găsit rostul în viaţa civilă. Mâncarea trebuie doar încălzită, prăjită în ulei ori pregătită la microunde timp de câteva minute. E drept, unele costă de două ori mai mult decât cele gătite în casă, dar rezistă în frigider câteva zile.

Sorin Minea, patronul unei fabrici de procesare: Oamenii se duc la serviciu, nu mai au timp să își gătească acasă, m-am gândit la o ofertă de salate de icre, tot ce se face ușor, apoi la câteva feluri pe care aș vrea să le mănânc și eu, să fie proaspată și doar să trebuiască să o încălzești, eu urăsc conservanții, aș vrea să fie mâncare fără termen de valabilitate de săptămâni, luni, ani. În magazine se cer produse cu termen lung de valabilitate, ca el să le poată depozită și să le vândă.

Cum se fabrică, totuşi? Procesul de producţie seamnănă cu cel de acasă. Făina, mălaiul, zaharul, fasolea, sarea - toate ingredientele - sunt ţinute într-o cămară mare cât un supermarket. Temperatura încăperii este controlată în permanenţă şi menţinută la maximum 10 grade.

Bucătăria e şi ea uriaşă. Nu două, ci zeci de mâini curăţă, toacă, amestecă. E ca acasă la fiecare dintre noi. Multiplicat la nivel industrial.

Cristina Năstase, director calitate alimentară: Aici sunt 40 de kilograme de fasole şi fierbem cam în trei ore, la o temperatură destul de joasă. Fierbem cam 80-100 de kilograme pe zi.

La finalul zilei, peste o tonă de mâncare gătită pleacă spre zeci de magazine din Bucureşti. Mâncare de jumătate de milion de euro în fiecare an.

Mâncarea în grabă sau fast food e plăcerea post revoluționară a românului. La fiecare colţ de bloc găsim o șaormerie unde carnea, cartofii şi legumele sunt asezonate din plin cu sosuri.

Doar în Bucureşti se vând zilnic aproximativ 25.000 de sandvişuri de acest fel. Preţul mediu este de 14 lei. Vânzările anuale sunt de 126 de milioane de lei.

Graba consumatorului și gustul șaormei vin cu un preţ.

Catrinel Macovei, nutriţionist: Toate acestea, pe termen lung, au un efect cumulativ asupra organismului, se distrug prin prepararea termică excesivă, se distrug anumite vitamine, enzime, consumatorii au efecte pe termen lung. Dressingul are mai multe calorii decât toată masa. Principalul efect este obezitate în creștere și la adulți și la copii, cu risc cardiovascular, risc de Alzheimer, glutamatul ajunge la nivel cerebral și dă dependență, fiind potențiator de gust, dă dependență de unele alimente care sunt grase.

Corporatiștii sunt cei mai căutați și cei mai buni clienți. Cu venituri peste medie, vor să mănânce la prânz în restaurantele lângă locul de muncă. Sunt mai pretenţioşi, aşa că meniul include şi alimente pregătite fără ulei ori salate cu denumiri pompoase.

Mihai, avocat: Meniul e variat, de la super, fripturi, salate, chiar și pentru un anumit tip de regim poți găsi.

Florin Bălu, patronul unui restaurant: Folosim ce ne oferă piața în acest moment, sunt căpșunile, iată, salate cu căpșuni, avem lobodă și astăzi avem ciorbă de lobodă. La prânz, oamenii când mănâncă, sunt atenți la bani, mult mai atenți, pentru că e prânz și rezolvă o nevoie, seara e distracție, cheltuiesc mai relaxat banii.

Pentru cei mai grăbiţi există varianta unui sandviș fără sosuri cu multe grăsimi sau E-uri.

Ioana Bălu, reprezentantul unui restaurant: Urmează să pregătim o gustare sănătoasă, cu o pâine naan făcută proaspătă, piept de pui la grătar, rumenit în tumeric şi alte condimente, tzatziki, castravete proaspăt şi salată verde. Sandvișul este gata în mai puţin de 5 minute.

Studiile arată că mai mult de jumătate dintre românii care mănâncă la restaurant comandă un singur fel de mâncare. Valoarea meniului este de sub 5 euro, cea mai mică din toată Europa. Cele mai mari vânzări făcute de un restaurant în România sunt ale unei companii de mobilă. Magazinul vinde mâncare de 7 milioane de euro anual.

Numai în Bucureşti sunt peste 3.400 de restaurante şi cafenele, cu afaceri anuale de aproape 2,5 miliarde de lei. Acestea reprezintă o treime din cele totalul pieţei de profil din România.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate