Reportaj „Din | interior”. Cum a pierdut România un sistem de transport revoluționar, invenție a lui Henri Coandă

tren-10

În România, baza unde au avut loc experimentele a ajuns o ruină. Iar acum, autoritățile vor să cumpere garnituri de mare viteză fabricate in China. Amănunte aflați duminică, de la ora 18.30, la emisiunea de reportaje „Din Interior”.

Palatul Parlamentului, Bucureşti. În luna noiembrie, în cadrul unui forum economic, premierul Chinei, Li Keqiang, a anunţat că ţara sa vrea să acorde României un împrumut de 10 miliarde de dolari pentru investiţii. Banii vor fi folosiți, printre altele pentru achiziția unor trenuri de mare viteză fabricate în China.

Împreună vom declara anul 2014 ca anul investiţiilor şi promovării afacerilor dintre China şi Europa Centrală şi de Est”, spunea Li Keqiang, premierul Chinei.

Anul acesta, chinezii au construit, în țara lor, cel mai lung tronson de cale ferată din lume. Magistrala are 2.300 de kilometri si uneşte capitala Beijing de oraşul Guangzhou. Dar problema trenurilor chinezeşti este că, atunci când circulă cu viteza de 350 de kilometri pe oră, devin nesigure.

Puţini ştiu însă că, la inceputul anilor 70, marele savant român, Henri Coandă, a inventat un tren, mai rapid decât al chinezilor, capabil să circule cu viteze de peste 500 de kilometri pe oră.

Toate calculele pe care le-au făcut specialiştii la vremea respectivă, împreună cu Coandă, arătau că nu era nicio problemă în a atinge cei 500 de kilometri”, spune Dan Ionescu, inginer.

Henri Coandă a proiectat un tren revoluționar care trebuia să circule printr-o reţea de conducte şi transporta atât mărfuri cât şi pasageri. Vagoanele se deplasau în interiorul conductelor pe baza diferenței de presiune atmosferică, create artificial de către un ventilator și un compresor.

Înainte de 1989, sistemul de transport gândit de Coandă a fost aplicat, pe distanţe mici, la două unităţi miniere de la Baia Mare şi Caraorman. Trenul nu a fost folosit însă și pentru transportul de persoane, decât la nivel experimental. Deși aceste invenții au dat rezultate, după anul 1989, cercetările au fost abandonate din lipsă de fonduri. În prezent, baza în care s-au făcut experimentele a ajuns o ruină.

În anul 2012, Statele Unite au anunțat că vor să construiască un tren de mare viteză care va funcționa după principiul gândit de Coandă. Trenul este proiectat să circule într-un sistem tubular, cu viteze de pânã la 6.500 de kilometri la oră și va face legătura între orașele New York și Los Angeles.

Asta a gândit Coandă, dar sistemul este acum actualizat şi din păcate nu se pomeneşte de Coandă. Şi nu este singura aplicaţie a lui Coandă rămasă posterităţii care se aplică şi despre care nu se spune cine a fost inventatorul”, afirmă inginerul Sorin Dinea.

Cum a pierdut România un sistem de transport revoluționar aflați, duminică, de la ora 18.30, în cadrul unui reportaj „Din Interior”.  

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate