Reportaj „Din | interior”. Cum a pierdut România un sistem de transport revoluționar, invenție a lui Henri Coandă

Data publicării:
tren-10

În România, baza unde au avut loc experimentele a ajuns o ruină. Iar acum, autoritățile vor să cumpere garnituri de mare viteză fabricate in China. Amănunte aflați duminică, de la ora 18.30, la emisiunea de reportaje „Din Interior”.

Palatul Parlamentului, Bucureşti. În luna noiembrie, în cadrul unui forum economic, premierul Chinei, Li Keqiang, a anunţat că ţara sa vrea să acorde României un împrumut de 10 miliarde de dolari pentru investiţii. Banii vor fi folosiți, printre altele pentru achiziția unor trenuri de mare viteză fabricate în China.

Împreună vom declara anul 2014 ca anul investiţiilor şi promovării afacerilor dintre China şi Europa Centrală şi de Est”, spunea Li Keqiang, premierul Chinei.

Anul acesta, chinezii au construit, în țara lor, cel mai lung tronson de cale ferată din lume. Magistrala are 2.300 de kilometri si uneşte capitala Beijing de oraşul Guangzhou. Dar problema trenurilor chinezeşti este că, atunci când circulă cu viteza de 350 de kilometri pe oră, devin nesigure.

Puţini ştiu însă că, la inceputul anilor 70, marele savant român, Henri Coandă, a inventat un tren, mai rapid decât al chinezilor, capabil să circule cu viteze de peste 500 de kilometri pe oră.

Toate calculele pe care le-au făcut specialiştii la vremea respectivă, împreună cu Coandă, arătau că nu era nicio problemă în a atinge cei 500 de kilometri”, spune Dan Ionescu, inginer.

Henri Coandă a proiectat un tren revoluționar care trebuia să circule printr-o reţea de conducte şi transporta atât mărfuri cât şi pasageri. Vagoanele se deplasau în interiorul conductelor pe baza diferenței de presiune atmosferică, create artificial de către un ventilator și un compresor.

Înainte de 1989, sistemul de transport gândit de Coandă a fost aplicat, pe distanţe mici, la două unităţi miniere de la Baia Mare şi Caraorman. Trenul nu a fost folosit însă și pentru transportul de persoane, decât la nivel experimental. Deși aceste invenții au dat rezultate, după anul 1989, cercetările au fost abandonate din lipsă de fonduri. În prezent, baza în care s-au făcut experimentele a ajuns o ruină.

În anul 2012, Statele Unite au anunțat că vor să construiască un tren de mare viteză care va funcționa după principiul gândit de Coandă. Trenul este proiectat să circule într-un sistem tubular, cu viteze de pânã la 6.500 de kilometri la oră și va face legătura între orașele New York și Los Angeles.

Asta a gândit Coandă, dar sistemul este acum actualizat şi din păcate nu se pomeneşte de Coandă. Şi nu este singura aplicaţie a lui Coandă rămasă posterităţii care se aplică şi despre care nu se spune cine a fost inventatorul”, afirmă inginerul Sorin Dinea.

Cum a pierdut România un sistem de transport revoluționar aflați, duminică, de la ora 18.30, în cadrul unui reportaj „Din Interior”.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri