Sari la conținut
News Alert

VIN DIN BASARABIA. Crama Cricova, construită într-o fostă mină, şi bomboanele "Bucuria", brandurile R. Moldova

 

(Bomboane „Bucuria” – Foto: Facebook)

Fidelă vreme îndelungată Răsăritului, Republica Moldova încearcă acum să iasă din anonimat în rândul europenilor. Şi o face promovând turismul vinicol şi odată cu el, cel mai valoros brand: Cramele Cricova, evaluate în 2012, la 35 de milioane de dolari.

Legenda spune că până și cosmonautul Iuri Gagarin a venit pentru o degustare la Cricova și a plecat abia a doua zi.

(Cramele Cricova – Foto: Facebook)

Cramele, construite la 100 de metri sub pământ într-o fostă mină, sunt cea mai importantă atracție turistică a Republicii Moldova. Turul pe străzile ce poartă denumirea vinurilor păstrate în butoaie uriaşe, de 7000 de litri, durează două ore şi costă 15 euro de persoană.

„Nu erau spații special amenajate pentru pastrarea vinului și astfel a apărut ideea de a folosi mina ca depozit pentru vin pentru că aici este o microclimă ideală pentru păstrarea vinului, temperatura este constantă în jurul întregului an este 12-14 grade Celsius”, explică Diana Ioncu.

La Cricova, turiştii pot afla şi cum ajunge vinul să se transforme în spumant. În timpul maturării, fiecare sticlă este manevrată zilnic astfel încât sedimentele să se depună pe dopul sticlei.

„Acest lucru se realizeaza manual, sunt lucrători numiți remiori, în cazul nostru sunt numai doamne și ele rotesc toate aceste sticle, aici sunt peste un milion de sticle de spumant clasic și o persoană poate să rotească până la 30.000 de sticle pe zi”, afirmă Diana Ioncu.

În fiecare an, la Cricova se îmbuteliază 10 milioane de sticle de vin. Tot aici există şi colecţii impresionante care la un loc, numără peste un milion 300.000 de sticle. Alături de băuturi aduse în țară de armata sovietică drept pradă de război, pe rafturile de aici sunt păstrate vinuri făcute cadou președinților.

Printre ei, Traian Băsescu şi Vladimir Putin. Oricine poate închiria un raft, însă contra cost.

În schimb, alte crame celebre, cele de la Purcari, vând vinul de colecţie. Cea mai scumpă sticlă costă o mie de euro.

„Sunt ultimele sticle care au mers către Casa Regală pentru că în perioada sovietică casa regală din Marea Britanie era un consumator fidel a vinurilor de Purcari. În 1984 a fost îmbuteliată ultima partidă de vin către Casa Regală”, spune Nicolaie Chiosa, sef de producție, Purcari.

În ciuda locurilor pline de farmec, în Republica Moldova turiştii ajung rar. De exemplu, în acest an, gazdele au numărat doar 30 de oaspeţi pe zi.

Pentru noi este foarte important ca Republica Moldova sa fie asociată cu un anumit brand si brandul acesta este vinul. Nu demult noi am aprobat sloganul turistic al Republicii Moldova ce tine de tradiții, ospitalitate si deoarece Republica Moldova este o ţară încă necunoscută am pus şi mister”, declară Nicolae Platon, directorul Agenției Turismului din Republica Moldova.

Cei mai mulţi turiști vin tot din fostele țari socialiste, iar dintre europeni predomină germanii.

Aşa puţini cum sunt, turiştii care ajung la Chişinău nu pleacă fără să guste bomboanele fabricii de dulciuri Bucuria.

„Victorița”, „Rândunica”, „Chișinăul de seară”, „DOREMI”, „Favorit” sau „Scufița Roșie” sunt doar câteva din cele 400 de sortimente de bomboane. Iar în fabrică se produc zilnic câte 30 de tone.

La Fabrica Bucuria se produc dulciuri care aduc venituri anuale de 35 de milioane de dolari. Cei peste o mie de angajaţi menţin o tradiție de aproape 70 de ani.

„Noi folosim uleiuri naturale, ulei de cocos. Ne străduim să nu punem coloranți, fără conservanți fiindcă dăunează copiilor, dăunează sănătății”, afirmă Tatiana Guzun, chimist la fabrica „Bucuria”.

În toata Republica Moldova există doar 5500 de locuri de cazare, iar un loc la un hotel costa între 35 şi 100 de euro. Un prânz nu depăşeşte însă 5 euro. Până în 2010, oficialii moldoveni din turism şi-au propus să convingă de trei ori mai mulţi turişti să viziteze ţara.

Începând de luni, 18 noiembrie, Digi24 difuzează campania „Vin din Basarabia”. Este o campanie care precede parafarea de către Republica Moldova a Tratatului de liber-schimb cu Uniunea Europeană, eveniment care va avea loc în perioada 28-29 noiembrie, la Vilnius, unde corespondenții Digi24 vor fi prezenți.