Statul la stat. Cum au devenit gările CFR un adevărat pericol pentru călători: „Am ajuns într-o situație în care cârpelile nu mai țin”

Data actualizării: Data publicării:
gara
Statul la stat. Cum au devenit gările CFR un adevărat pericol pentru călători. „Am ajuns într-o situație în care cârpelile nu mai țin” Foto: Captură video

Vă imaginați cum, în timp ce intrați într-o gară, vă poate pica în cap o cărămidă? În România, se poate întâmpla în orice moment. Multe dintre gările CFR arată ca după bombardament. Rezultatul a trei decenii de indiferență, dezinteres și jaf. Unele clădiri se prăbușesc de la o zi la alta și au ajuns un real pericol pentru călători. A aflat asta chiar și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu care vrea acum să le cedeze administrațiilor locale pentru a fi reabilitate. Urmăriți un nou episod al campaniei „Statul la stat”.

Vântul adie ușor prin încăperi. Ușile și ferestrele nu mai există demult. De prin cotloane se aud sunete ciudate. Nu se vede nimic, probabil sunt doar niște șobolani. Un stol de ciori se rotește nefiresc deasupra acoperișului prăbușit. Regizorul Alfred Hitchcock ar fi fost invidios pentru o astfel de scenă.

-Incredibil cum poate să arate, incredibil. A căzut cu totul peretele, cărămida, tencuiala, tot. E jos, e la pământ. Un lem care a ars, o bucată de fereastră... Horror, horror, film horror este aici, din păcate nu e film, este realitate cât se poate de crudă.

Iar această realitate are și un nume: gara CFR din Rădulești, județul Teleorman, o localitate la doar câțiva kilometri de orașul Videle.

-Putem să ne imaginăm cam ce ar fi fost în fiecare dintre aceste camere pentru că nu ai cum să îți dai seama. Aici probabil era sala de așteptare, mă gândesc, pentru că e fix la intrare și e cea mai mare. Aici să fi fost ce? Să fi fost un loc de unde îți cumpărai bilete? Dumnezeu știe.

-Aici intrăm în camera groazei. Dezastrul cel mai mare. În încăpere, în acestă încăpere au crescut copaci și nu sunt... ușor că ne putem răni... și nu sunt puțini, copaci destul de mari plini cu fulgi de prumbei. Asta este gara Rădulești.

În urmă cu mai mulți ani, aici a avut loc un incediu. De atunci clădirea a fost lăsată în paragină. Șefii de la CFR și-au zis că nu mai are rost să o reabiliteze. Și așa, călători nu prea mai erau. Și totuși pe aici încă circulă trenuri și de marfă și de călători. În stație oprește personalul de Giurgiu. Coboară două persoane. Sunt angajați CFR care se ocupă de întreținerea liniilor.

Savu Ciobanu - electromecanic CFR: Păi, eu am 10 ani de când am venit aici și tot așa am găsit-o. Am venit eu în 2012, că am lucrat la triaj la București și, când am venit, așa era cum e acum.
-De ce nu s-a mai investit în ea, nu s-a făcut nimic, nu s-a mai...
-Nu știm noi, pe noi ne depășește, dacă... cei de la minister, de la ăștia, noi habar nu avem.

Dintr-o anexă a gării iese impiegatul. Când ne vede se baricadează înăuntru, nervos că l-am putea filma.

Reporter: Stați că... stați o secundă... stați domnule, nu încuiați ușa, stați să vă zic ce vreau și de unde sunt. Domnul meu... A încuiat ușa.

CFR are în administrare 850 de gări și halte de mișcare. Într-un răspuns scris pentru Digi24, Compania inventariază toate stațiile care, în acest moment, din diverse motive, nu sunt funcționale. Gara Rădulești nu se află printre ele ceea ce, în opinia mai marilor CFR însemană că este în stare bună și poate fi folosită.

”...Nu există stații și/sau halte care nu mai pot fi folosite din cauza degradării accentuate....Există 2 stații CF și 19 halte nefuncționale în prezent, deoarece se află pe secții CF unde sunt în desfășurare lucrări de reconstrucție a două poduri...De asemenea, în 6 stații și 10 halte nu se desfășoară activitate, deoarece aceste obiective se află pe secții de circulație neinteroperabile...” (Răspuns CFR pentru Digi24)

Rămâne o singură întrebare. Dacă vreun călător rătăcit intră în gară și îi pică o cărămidă în cap, cine va răspunde???

Ion Fulgheci este impegat în stația Târnavele, următoarea după Rădulești. Gara stă să cadă pe el dar spune că nu are ce face și ridică neputincios din umeri.

-În sala de așteptare..., ia veniți puțin cu mine.
-Sala de așteptare e dezastru, ce să zic.
-Jale?
-Păi da.

-Porumbei.
-Da. Ce să facem!? Aici a fost o sobă, am dărâmat-o. În rest nimic, nimic, nimic. Să vedeți ce este la wc, acolo, e teroare, cad țiglele în cap.
-Ei na!
-Pe cuvânt. Ce credeți că...
-Haideți pînă acolo.

-Ia uite, dezastru, cade de sus.
-Dezastru.
-Dezastru, dezastru. Dacă nu se mai finanțează, nu mai face niciun...

Singura investiție care s-a făcut acum câțiva ani a constat în montarea unei uși și a doua geamuri termopane. George Porumboiu locuiește chiar vis-a-vis de gară. Își amintește că în urmă cu vreo 15 ani, clădirea a fost vopsită pe repede înainte și i s-a reparat acoperișul. Atât.

-Vopsești cărămida aparentă?! E incredibil așa ceva.
-Ce au făcut? Au vopsit... cioara era neagră au vopsit-o...
-Și atât.
-Atât.

-Vreau să vă întreb și eu cum vi se pare că arată gara asta a dumneavostră?
-Ca după cutremur.

-Ne înjură și lumea, credeți că nu?!
-Ce vă zice?
-Păi, fir-ați ai dracu cu calea ferată a voastră, cu gara voastră.
-Îl înjuri pe ăla cu care te întâlnești, pe impegat pe...
-Pe mine, pe colegu, pe colega.

Grigore Mare, președinte Federația Națională Feroviară Mișcare Comercială: Cârpeli s-au făcut, se fac în continuare cârpeli, dar am ajuns într-o situație de cârpelile nu mai țin.

Situația este generalizată și o întâlnim în toată țara. Gara de Nord, cea mai mare din România, își întâmpină călătorii cu un puternic miros de urină, oameni ai străzii care dorm pe bănci, acoperișurile peroanelor găurite de rugină, pereți murdari sau plini de igrasie, porumbei care fac mizerie peste tot. Cireașa de pe tort este trotuarul rulant care ar fi trebuit să le faciliteze călătorilor accesul la gara Basarab. A fost finalizat în 2013 și a costat 11 milioane de lei. Nimeni însă nu a mai avut grijă de întreținerea lui. A fost vandalizat, iar acum arată ca după bombardament. Totul este distrus și plin de mizerie.

Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor: Am transmis CFR-ului că doresc o descentralizare. Eu cred că..., o să se supere pe mine directorul Simu de la CFR Infrastructură, dar în acest moment tot ceea ce înseamnă gări, halte în România, cred că într-o proporție de 80-90% arată ca după război, jalnic.

I-am cerut și noi un punct de vedere directorului CFR Ion Simu. Ne-a spus că mai întâi trebuie să îi ceră voie ministrului Grindeanu. După câteva zile, când am revenit cu solicitarea, ne-a transmis că a fost plecat și nu a reușit să vorbească cu liderul PSD. Dezastrul în care se află infrastructura feroviară a fost cauzat de nepăsarea, dezinteresul și jaful din ultimii 30 de ani.

Grigore Mare, președinte Federația Națională Feroviară Mișcare Comercială: Schimbul ăsta foarte repetat în conducerea companiilor, în conducerea ministerului... a venit unul a luat o decizie, a venit altul, a închis decizia respectivă și a luat altă decizie, deci noi nu avem un plan coerent de dezvoltare a căii ferate. Să știți că au mai fost bani la calea ferată, dar s-au scurs, s-au dus, nimeni nu știe unde.

Acum, Ministerul Transporturilor ar dori ca toate gările aflate în paragină să fie preluate de către primării. Mai trebuie să vrea însă și primarii să bage bani în reabilitarea lor, deși în multe cazuri clădirile sunt nefolositoare administrațiilor locale.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate