Statul la stat. Romfilatelia, raiul șefilor. Când compania pierde 1,2 milioane de lei, ei câștigă 844 de mii de lei brut

Toma Petcu
Sigla Romfilatelia de la intrarea în instituție.
Romfilatelia, o companie de stat care se ocupă de emiterea timbrelor în România.

844 de mii de lei, brut. Este suma anuală pe care o câștigă conducerea Romfilatelia, o companie de stat care se ocupă de emiterea timbrelor în România. Asta în condițiile în care, anul trecut, a avut pierderi de peste 1,2 milioane de lei. Unicul acționar este Poșta Română care culmea, de 17 ani cumpără de la Romfilatelia timbrele pe care tot ea, Poșta, le tipărește. Urmăriți un nou episod al campaniei Statul la Stat.

Șerban Drăgușanu, colecționar de timbre: Uitați-vă la superbitatea asta de coliță. Ca să o folosesc pe un plic trebuie să o decupez pe aici. Și 16 lei, unde o trimit? E o întrebare. Când a murit Regele Mihai s-a emis, Romfilatelia a emis acest timbru omagial. Și a fost bătaie pe ele. Și eu acum am o mică comoară aici. Aici e Simona cu al doilea turneu câștigat. La Wimbledon.

Șerban Drăgușanu este secretarul general al Federației Filatelice și unul dintre puținii colecționari de timbre care mai există în România. Pasiunea pentru filatelie a început de la șapte ani. Își amintește că, în vremea comunismului, oricum nu aveai prea multe posibilități de a-ți petrece timpul liber așa că și-a canalizat energia către colecționarea de timbre.

Șerban Drăgușanu, colecționar de timbre: Noi aveam două ore la televizor, restul serii îl umpleam studiind timbre, făcând, eu știu, investigații în istoria poștală.

Timpul trece iar vremurile se schimbă. Dezvoltarea tehnologiei și a internetului a îngropat încet dar sigur filatelia.

Director Poșta Română: Bugetul și sumele alocate pentru funcționare sunt mullt mai mari decât ar trebui să fie în mod normal

Șerban Drăgușanu, colecționar de timbre: Generațiile venite în ultimii 20-30 de ani au alte orizonturi, alte priorități, alte preocupări. Noi ăștia bătrânii, câți mai suntem, suntem relativ puțini, la nivel de câteva sute, nu multe, câteva.

Chiar dacă piața filatelică este într-o scădere drastică, statul român deține o întreagă companie cu zeci de angajați și buget de peste opt milioane de lei care să realizeze designul timbrelor. Inițial, Romfilatelia a fost un departament în cadrul Poștei Române. În 2004 a fost transformată într-o companie de sine stătătoare al cărei unic acționar este Poșta. Are Consiliu de Administrație, director general și propriul aparat administrativ. Bani aruncați în vânt susține directorul general al Poștei.

Valentin Ștefan, director general Poșta Română: Problema Poștei cu această entitate este una de ordin financiar pentru că bugetul și sumele alocate pentru funcționare sunt mullt mai mari decât ar trebui să fie în mod normal. Vorbim de costuri cu top managementul companiei, inclusiv cu consiliul de administrație care depășește 10 la sută din bugetul companiei.

De 17 ani, director general al Romfilatelia este Cristina Popescu. Venitul său pentru anul acesta este de 399.672 de lei, brut. De asemenea, cheltuielile cu cei cinci membri ai Consiliului de Administrație se ridică la 205.000 de lei, brut. Mult prea mult, pentru activitatea pe care o desfășoară, susține directorul Poștei.

Directorul Romfilatelia nu are timp să vorbească la telefon. Spune că răspunde doar pe mail, dar nu a făcut-o

Valentin Ștefan, director general Poșta Română: Ajustarea nivelului salarial pentru directorul entității, la nivelul celorlalți directori de sucursale din țară, desființarea Consiliului de Administrație
Reporter: La cât ar trebui să fie, la ce sumă ar trebui să ajungă?
Valentin Ștefan: De patru ori mai puțin.

Am contactat-o pe Cristina Popescu pentru un punct de vedere însă ne-a transmis că are prea multă treabă și nu poate vorbi.

Cristina Popescu, director general Romfilatelia, prin telefon: Nu pot să răspund la telefon, îmi scrieți pe mail pentru că nu am cum să răspund la telefon acum.
Reporter: Nu acum, mai târziu, mă puteți suna dumneavostră?
Cristina Popescu: Nu, nu, îmi pare foarte rău, nu am cum, suntem într-o grămadă de activități, îmi cer scuze.
Reporter: Doar la mail puteți răspunde...
Cristina Popescu: Da, sigur că da, răspund la mail cu multă plăcere, vă rog frumos, mulțumesc mult de tot pentru înțelegere, la revedere. Mersi.

Principalul client al Romfilatelia este chiar Poșta Română, compania de stat ajungând astfel să cumpere exact timbrele pe care tot ea le tipărește

Am trimis mailul solicitat, însă nu am primit niciun răspuns. Am mers, apoi, la sediul companiei.

Paznic Romfilatelia: Doamna e într-o ședință și nu poate.
Reporter: Nu poate deloc, nici mai târziu?
Paznic Romfilatelia: Nu știu, nu, nu, este într-o ședință.
Reporter: Bine, mulțumim, o zi bună să aveți.

Principalul client al Romfilatelia este chiar Poșta Română, compania de stat ajungând astfel să cumpere exact timbrele pe care tot ea le tipărește. Mai exact, Poșta comandă la Romfilatelia, un număr de timbre. Romfilatelia face designul acestora, apoi le imprimă contra-cost la Fabrica de Timbre, o sucursală a Poștei.

Gabriel Bulumac, director Fabrica de Timbre: Este un contract tripartit încheiat între Poșta Română, Fabrica de Timbre și Romfilatelia. Pentru că instituția însărcinată de către statul român să emită, să pună în circulație și să retragă timbre este Romfilatelia. Deci noi lucrăm doar la comanda Romfilatelia și dânșii au obligația să tipărească aceste timbre la fabrica de timbre.

Angajat, Fabrica de Timbre: Deci aici se alimentează cu hârtie, după care merge pe toba mașinii, după care intră în grupurile de tipar. Fiecare grup are alocată cerneala resepectivă. Între un cilindru de fier, noi îi zicem cilindru de presiune și cilindrul de cauciuc, intră coala de hârtie și acolo se face tiparul. După ce trece prin toate grupurile aceasta este produsul final. Și în timp ce merge, de fiecare dată matrița perforează și uitați. Pe unde fac eu acum cu pixul, pe aici se taie la mașină. Și el așa se va vinde. O tăietură bună e când rămân semnele tăiate pe jumătate.

Când timbrele sunt gata tipărite de Poșta Română, Romfilatelia le vinde... Poștei Române

Când timbrele sunt gata tipărite de Poșta Română, Romfilatelia le vinde..., ați ghicit, Poștei Române.

Ciprian Teleman, fost ministru al Cercetării și Digitalizării: Din ce știam eu înainte de a preda mandatul, Romfilatelia era pe pierdere. Deci, pasul 1, trebuia o analiză serioasă dacă toate posturile de acolo sunt justificate sau nu, dacă toate cheltuielile sunt justificate, și după asta, începusem cu directorul Poștei demersurile pentru a aduce Romfilatelia înapoi în Poștă, în structura Poștei Române.

Pentru asta este nevoie de o decizie politică, asumată de Guvern. Noul ministru al Digitalizării, Florin Roman, ne-a transmis că nu a luat încă o decizie în privința Romfilatelia, dorind mai întâi să aibă cu discuție cu conducerea companiei.

Editor : L.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate