După 9 ani de la începutul lucrărilor și o întârziere de 5 ani, metroul din Drumul Taberei s-a inaugurat cu o întârziere de 2 ore

Mihnea Lazăr
inaugurare metrou Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

La orele amiezii din ziua de 15 septembrie 2020, stația Eroilor 2, capătul de linie al proaspăt-inauguratei magistrale de metrou din Drumul Taberei, se prezenta călătorului de rând precum un muzeu. Toate exemplarele din regnul stațiilor de metrou puteau fi întâlnite aici: peroane strălucitoare intens luminate, indicatoare multicolore, panouri luminoase, scări rulante, pereți cu diverse motive arhitecturale ori desene murale, șine de cale ferată, garnituri de tren cromate. Punctul culminant al zilei l-a reprezentat însă expresia „Atenție, se închid ușile!”, ca și cum viața nerăbdătoare a întregului cartier nu așteptase decât acest semnal pentru a se trezi dintr-un lung somn.

La 9 ani distanță de la debutul lucrărilor și o întârziere de 5 ani, metroul din Drumul Taberei, devenit, în special în ultimii ani, subiect aproape inepuizabil de glume și anecdote, a fost, în sfârșit, inaugurat.

Ca element de comparație, lucrările la noua magistrală au durat mai mult decât programul Apollo 11, demarat în 1961 și care a pus, 8 ani mai târziu, primul om pe Lună.

„Mâine, începând cu ora 12.00, magistrala de metrou M5 va fi dată în funcțiune”. Iată ce s-a putut citi pe pagina de Facebook a ministrului român al Transporturilor, Lucian Bode, în ziua de 14 septembrie 2020, la 9 ani distanță de când s-a azvârlit prima lopată cu pământ, dar și prima baterie de promisiuni legate de această realizare inginerească pe care istoricii viitorului o vor consemna sec sub denumirea „metroul din Drumul Taberei”.

Din momentul anunțului făcut de ministru și până a doua zi, întregul oraș București a părut să încremenească într-o singură fixație, legată de plecarea primei garnituri de tren din stația Eroilor 2 spre necunoscut, pe ruta Academia Militară-Romancierilor-Valea Ialomiței-Râul Doamnei.

Cert este că în ziua de 15 septembrie 2020, la orele prânzului, o mulțime relativ considerabilă umplea treptele de la intrarea noii stații Eroilor, fremătând de nerăbdare, ca înaintea unei veritabile călătorii spre centrul pământului.

Momentul avea să se amâne puțin, deoarece ora 12 a fost dedicată în exclusivitate inaugurării metroului de către președintele Klaus Iohannis, în prezența premierului Ludovic Orban și a ministrului Lucian Bode.

Klaus Iohannis la inaugurarea metroului din Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

„Această linie risca să devină un fel de legendă, o legendă a amânărilor, dar iată că a venit un guvern hotărât, care a dorit să dovedească că și astfel de lucruri pot fi inaugurate cu succes”, a spus șeful statului.

O oră mai târziu, după plecarea lui Iohannis, metroul a fost inaugurat încă o dată pentru premierul Ludovic Orban și membrii Executivului, care s-au hotărât să mai coboare o dată în subteran, pentru o tură suplimentară cu trenul.

„Oameni! Se văd oameni la Orizont!”

Pe la 14 și 2 minute, stația Eroilor 2 a vibrat sub pașii învolburați ai primei șarje de angajați Metrorex, personal TESA, agenți de pază care s-au îmbarcat și ei în prima lor călătorie pe magistrala M5. Printre ei, câțiva civil îmbrăcați frumos, ca de sărbătoare. „Nu vă supărați, sunteți angajați sau simpli călători?” au fost întrebați, timid, de gazetarii prezenți la eveniment. „Angajați...”, a venit răspunsul, rostit cu jumătate de gură.

Ceasurile electronice din stații erau deja binișor trecute de ora 14, dar simplii călători, oamenii Capitalei, încă erau de negăsit.

Așteptarea avea să ia sfârșit la sosirea trenului în stația Orizont, când un strigăt ascuțit a făcut să vibreze întreaga garnitură:

„Oameni! Sunt oameni pe peron!”

Strigătul purta în el acea speranță cu care marinarii de pe vremuri strigau „Pământ!”.

inaugurare metrou Drumul Taberei
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Astfel, după invazia de costume și uniforme, oamenii simpli, în sandale și pantaloni scurți încep să ia, treptat, în stăpânire metroul. Muncitorii și-au părăsit lucrul de la șantiere, tinerii antreprenori micile afaceri, iar studenții cursurile de la facultățile de Drept sau Medicină pentru o tură prin noile subterane de sub Drumul Taberei.

Garnitura își golea, la intervale regulate de 2-3 minute încărcătura de curioși, pentru a se umple cu alte grupuri de călători care făceau poze, se filmeau ori râdeau zgomotos.

Din subiect de glume răsuflate, metroul din Drumul Taberei a devenit, brusc, un muzeu.

„Tudor Vladimirescu? Ce stație e asta? Nu e trecută pe hartă!”

Din vocea călătoarei care a observat anomalia răzbate o ușoară îngrijorare. Femeia declarase inițial că a „renunțat special să mai comande un Uber”, pentru a vedea cât de repede ajunge cu metroul de la Eroilor la Romancierilor.

Dar nimeni nu o prevenise asupra acestei imense necunoscute: de unde a apărut stația cu pricina? ÎN CE SCOP?

Într-adevăr, pe „harta” metroului din vagon nu apare niciun „Tudor Vladimirescu” ci „Drumul Taberei 34”.

Mica anomalie e însă repede dată uitării. Urmează stația „Parc Drumul Taberei, cu peronul pe partea stângă”. Sau pe partea dreaptă. Nimeni nu mai știe.

„Va trebui să învățăm stațiile astea”, a concluzionat un domn care își plimbă, la fel ca aproape toată lumea, copilul cu metroul, pentru a vedea întregul șir de stații de pe noua magistrală.

Undeva, la Academia Militară, un agent de pază e întrebat unde poate fi găsită o toaletă.

„Nu știu, serios”, vine răspunsul. „Eu sunt aici de doar o oră”.

În prima zi, călătorii au putut circula pe noua magistrală fără să plătească.

Metroul din Drumul Taberei: un deceniu de neîmpliniri mărețe

Magistrala M5 e prima magistrală de metrou din București construită de la zero după căderea comunismului și, în același timp, cea mai scumpă lucrare de infrastructură urbană finalizată. A costat 3,4 miliarde de lei.

Tronsonul, de circa 7 kilometri și care cuprinde 10 stații, a fost finalizat în aproape 9 ani: practic, s-a executat mai puțin de un kilometru de linie pe an.

Lucrările au demarat oficial în octombrie 2011, cu promisiunea că vor fi finalizate în 2015. De atunci și până în prezent, s-au succedat 17 miniștri la conducerea ministerului Transporturilor.

În aprilie 2015, licitația pentru trenurile destinate M5 a fost însă blocată, după ce DNA a deschis un dosar penal în cauză. „Dacă nu avem trenuri, nu știu când putem circula pe Magistrala 5 spre Drumul Taberei", declara, la acel moment, ministrul de resort. La sfârșitul aceluiași an, pământul s-a surpat în zona Eroilor, iar locatarii din zonă au fost evacuați, ceea ce a provocat, automat, întârzieri.

În 2016, bucureștenilor li se promitea că „se va putea călători în primul semestru din 2017”.

În 2017, călătorii erau amăgiți din nou că vor putea circula pe secţiunea de metrou Valea Ialomiței - Eroilor începând cu semestrul al doilea al anului 2018, potrivit declarațiilor făcute atunci de Marin Aldea, director Metrorex.

În 2018, proaspăt demis de la conducerea Metrorex, Dumitru Șodolescu, promitea în decembrie 2018 că lucrările la Magistrala 5 vor fi finalizate în primul trimestru din 2019.

În aprilie 2019, ministrul Răzvan Cuc anunța că urma să semneze contractul de automatizare pentru Magistrala 5 de metrou și promitea că întreg procesul va fi finalizat până la finele lui 2019.

În octombrie 2019, estimările optimiste ale specialiștilor vorbeau de august 2020, iar cele mai pesimiste de finalul anului 2020. În cele din urmă, metroul a fost inaugurat în septembrie 2020.

Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi 63 de staţii de metrou.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate