Sari la conținut

Universitatea Babeş-Bolyai și Universitatea din București cer demiterea ministrului Educaţiei

Conducerea Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca a cerut premierului Viorica Dăncilă să-l demită pe ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, pentru „erorile pe care le-a făcut în procesul de alocare a locurilor bugetate pentru anul universitar 2018-2019”.

VALENTIN_POPA_180129_AUDIERE_CABINET_DANCILA_012_INQUAM_Photos_Octav_Ganea_1

Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

ACTUALIZARE. Universitatea din București s-a alăturat acestui demers:

„În ceea ce privește alocarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2018 – 2019, precizăm că Universitatea din București a înaintat plângere prealabilă la adresa Ministerului Educației Naționale, prin care solicită revocarea / anularea deciziei acestuia „pentru motive de nelegalitate", precum și „emiterea unui nou act administrativ privind alocarea pentru Universitatea din București a unui număr de locuri / granturi finanțate de la bugetul de stat pentru cele trei cicluri universitare de licență, masterat și doctorat, care să fie cel puțin egal cu numărul de locuri alocat pentru anul universitar 2017 – 2018". Universitatea din București a inițiat, astfel, acțiunea în instanță în ceea ce privește actul emis de ministrul Valentin Popa”, se arată într-un comunicat al instituției.


Conducerea UBB a transmis o scrisoare deschisă premierului Viorica Dăncilă şi coaliţiei de guvernare.

„Am încercat, în ultimele săptămâni, să-l determinăm pe domnul ministru al Educaţiei Naţionale să înţeleagă erorile pe care le-a făcut în procesul de alocare a locurilor bugetate pentru anul universitar 2018-2019 către universităţile tradiţionale din marile centre academice ale ţării. (...) Prin astfel de politici se condamnă pe termen lung competitivitatea mediului academic românesc în aria europeană a educaţiei şi a cercetării, cu impact negativ asupra dezvoltării ţării. Am primit, în schimb, pseudoexplicaţii bazate pe motivaţii vetuste şi pe date eronate sau expirate, prezentate însă cu un curaj şi o siguranţă incredibile, făcându-ne astfel să ne îngrijorăm serios cu privire la responsabilitatea celor care le-au oferit”, se arată în documentul citat de News.ro.

Oficialii UBB susţin că nu au „un partener de dialog în persoana domnului ministru, valorile, viziunea şi angajamentul academic ale Universităţii Babeş-Bolyai pentru societatea românească fiind incompatibile cu cele ale ministrului actual”.

„În consecinţă, suntem datori societăţii româneşti să solicităm public demisia sau demiterea acestui domn ministru al Educaţiei Naţionale. Noi vom continua să avem poziţii publice prin care să apărăm – atât cât se poate în acest context politic nefast pentru mediul academic românesc – normalitatea academică şi, astfel, şansa de dezvoltare a ţării. Cu siguranţă, când la Minister va reveni o personalitate academică şi/ sau politică deschisă înţelegerii mediului universitar românesc şi internaţional şi rolului acestuia în dezvoltarea ţării, aceste derapaje vor fi corectate. Dorinţa de stimulare a performanţei în învăţământul superior – afirmată de domnul ministru – este incompatibilă cu sancţionarea celor mai vechi, mai mari şi mai bine plasate universităţi din România în clasamentele internaţionale, adică a universităţilor care aduc prestigiu şi recunoaştere mondială şcolii româneşti contemporane”, se mai arată în scrisoare.

Repartizarea locurilor pentru studiile universitare de licenţă, master şi doctorat finanţate de la bugetul de stat în anul universitar 2018 – 2019, propusă de Ministerul Educaţiei Naţionale la începutul lunii aprilie, a generat o mulţime de critici din partea marilor universităţi din ţară.

Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a precizat, într-o conferinţă de presă, că cifrele sunt „preliminare” şi vor suferi modificări la alocarea finală.

Popa afirmă că pentru prima dată există o fundamentare a acestor cifre, alocându-se locuri speciale pentru domeniile prioritare şi pentru elevii care provin din mediul rural, dar precizează că s-a ţinut, totuşi, cont de repartzările istorice de până acum, în proporţie de 90 la sută chiar în ceea ce priveşte studiile de licenţă.

Pe aceeași temă