De ce nu organizează Ministerul Educației olimpiade școlare pentru clasele I-IV. David: „Acest lucru e acum asumat mai ferm de mine”

Data publicării:
daniel david
Foto: Daniel David, ministrul Educației / Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Educaţiei, Daniel David, face clarificări cu privire la motivele pentru care nu susţine organizarea de către ministerul pe care îl conduce a olimpiadelor pentru elevii claselor I-IV. Daniel David explică faptul că la această vârstă trebuie construit nivelul de bază al competenţelor-cheie, iar acest lucru trebuie făcut în ritmul fiecărui elev. David atrage de asemenea atenţia asupra faptului că participarea la astfel de concursuri poate stimula „prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie”.

Într-un mesaj postat duminică pe blogul său, Daniel David spune că Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu organizează olimpiade şcolare pentru clasele I-IV în anul 2025 și amintește că nu reprezintă o premieră, acest lucru fiind valabil şi anul trecut. Ministrul subliniază că îşi asumă „mai ferm” această decizie şi argumentează, arătând că „în clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competenţelor cheie” şi „acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil”.

„Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcţional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, scrie Daniel David.

În plus, ministrul atrage atenţia şi asupra faptului că participarea la nişte concursuri „cu greutate” poate stimula mult prea devreme industria meditaţiilor şi poate pune accentul mult prea devreme pe unele competenţe, în detrimentul altora la fel de importante.

„Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie. Este important să fim congruenţi în politicile educaţionale, pentru a nu deruta copiii şi a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc.

Am înlocuit la nivelul învăţământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (şi şcoli) şi afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competenţelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferenţieri prea fine (şi adesea nerelevante) şi prea devreme între copii”, adaugă ministrul.

Acesta explică faptul că, „în acelaşi spirit, la aceste vârste se urmăreşte mai ales dezvoltarea cooperării şi a lucrului în echipă, competiţia, importantă şi ea, trebuind însă gândită la acest nivel, în acest context”.

Nu în ultimul rând, ministrul precizează că olimpiadele organizate la nivel de minister la clasele primare nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene, amintind că ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naţionale „asumate autonom şi responsabil de şcoală (şi cu consultarea părinţilor), congruente însă cu politicile ministerului (şi monitorizate de acesta), care pot pătrunde într-un portofoliu educaţional mai extins, dar nu au greutatea şi mesajul unei olimpiade organizate de minister”.

El aminteşte că, pentru şcoala primară, există evaluările obligatorii la clasa a II-a şi a IV-a, despre care Daniel David consideră că ar trebui folosite „mult mai atent în procesul de învăţare personalizată a elevului”.

„Aşadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă şi în ritmul personal, la cât mai mulţi copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competenţelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie), dar lăsând şcolilor posibilitatea să facă comparaţii responsabile şi voluntare prin concursuri locale/regionale/naţionale ce pot intra într-un portofoliu educaţional extins”, conchide ministrul Educaţiei.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Marian Godină a dezvăluit cât costă geaca purtată de Călin Georgescu la cumpărăturile românești: “E fabricată...
Digi FM
Ce nume de alint au Nicușor Dan și partenera lui? Răspunsul care a stârnit râsete
Pro FM
Alina Sorescu, declarații în premieră despre blonda fotografiată cu Alexandru Ciucu, în urmă cu câțiva ani...
Film Now
Apariția lui Tom Cruise la Super Bowl împarte internauții în două tabere. „Ce s-a întâmplat cu fața lui?”, „E...
Adevarul
Ce a pățit un bărbat care a urmat o dietă carnivoră. A ajuns de urgență la spital, iar medicii l-au sfătuit...
Newsweek
Casa de Pensii anunță dacă mai are bani pentru bilete de tratament în 2025. Cât e sejurul?
Digi FM
Cum reacționează soțul Simonei Țăranu atunci când ea primește mesaje de la fotbaliști celebri?
Digi World
Ce vezi în imagine, un câine sau o girafă? O iluzie optică a stârnit vâlvă pe rețelele sociale: „Să-mi spună...
Digi Animal World
O căţeluşă care a dispărut în Ajun de Crăciun, după ce s-a speriat de petarde, a fost găsită după o lună şi...
Film Now
Heather Locklear, despre debutul în Melrose Place, la vârsta de 30 de ani: "Credeam că sunt prea bătrână". A...
UTV
Alina Sorescu, confesiuni surprinzătoare despre căsnicia cu Alexandru Ciucu: „Aveam două frigidere separate...