Sari la conținut

Membră MENSA din România: are 12 ani și folosește matematica în pictură

Alexandra Dimofte este unul dintre cei mai tineri membri MENSA, din România. Asta înseamnă că se numără printre cei mai inteligenţi copii din 100 de ţări. Alexandra se foloseşte de matematică ca să picteze şi a reuşit să vândă câteva tablouri.

Alexandra Dimofte: „Legătura dintre matematică şi pictură este că în pictură trebuie respectate anumite proporţii, mai ales la corpul uman, animale, naturi statice.”

Alexandra Dimofte are 12 ani şi crede că matematica este în tot ce ne înconjoară. Până şi în pictură. Fata este unul dintre cei mai mici membri MENSA, organizaţie care adună cei mai deştepţi pământeni. Dacă un copil obişnuit are coeficientul de inteligenţă între 100 şi 114, cei supradotaţi ajung să depășească 140.

Laurentiu Iancu, Coordonator MENSA gifted education: „Rezultatul eligibil la testarea Mensa înseamnă un IQ peste 132, totuşi părinţii trebuie să înţeleagă că inteligenţa nu este singurul atribut necesar unui copil pentru a avea succes în viaţă.”

Cătalin Dimofte, tatăl Alexandrei: „Viaţa ei nu s-a schimbat prea mult. Este acelaşi om, doar că a fost o confirmare. Noi am ţinut foarte mult şi la modestie şi Mensa a ajutat-o să aibă încredere în ea. Faptul că ai nişte abilităţi îţi dă un impuls.”

Nicoleta Dimofte, mama Alexandrei: „Ne-a făcut mai responsabili în a investi mai mult în dezvoltarea ei.”

Laurentiu Iancu: „Alexandra s-a arătat interesată de matematică şi jocuri de inteligenţă şi în paralel de pictură şi fotografie.”

Alexandrei îi plac cifrele, dar în aceeaşi măsură culorile, umbrele, proporţiile. Până acum a pictat 27 de tablouri şi a vândut 16.

Alexandra Dimofte: „Am început să pictez de la grădiniţă şi sunt în al treilea an la Şcoala de Arte din Galaţi.”

Nicoleta Dimofte: „Este foarte creativă şi dacă îi dă cineva ceva în mână creează ceva frumos.”

Să fii inteligent nu este de ajuns, dar reprezintă un avantaj. Alexandra este foarte serioasă. Când îi place ceva, vrea să ştie totul despre acel lucru.

Nicoleta Dimofte: „În momentul în care şi-a dat seama că-i place natura a citit foarte mult şi a studiat. Faţă de alţi copii care şi-au dorit să se joace cu păpuşi, Alexandra a vrut atlase de biologie, cultură generală, de cărţi. E pasionată de cărţi.”

MENSA România are în prezent 60 de copii supradotaţi. Sunt testati cei cu vârste cuprinse între 11 şi 16 ani. Ei trebuie să rezolve 25 de întrebări în 15 minute.

Laurentiu Iancu: „MENSA nu reprezintă o acţiune. Creează oportunităţi. De a sta de vorbă cu oameni inteligenţi, să lucrezi la diverse proiecte împreună cu ei şi astfel creşti.”

Catalin Dimofte: „Nu faptul că are un certificat Mensa o va ajuta, ci apartanenţa la o comunitate de oameni inteligenţi, care îi pot aduce provocări, pot răspunde la întrebări.”

Sistemul de educaţie din România nu reuşeste să valorifice abilităţile copiilor supradotaţi care, odată ajunşi în învăţământul de masă, sunt încurajaţi să se alinieze normelor clasice de predare.

Catalin Dimofte: „A pierdut încrederea în ea, abilitatea de a fi un lider, nu e apreciată inteligenţa nativă.”

Nicoleta Dimofte: „Sunt de acord ca dezvoltatea potenţialului să se dezvolte în particular, dar nu o vom retrage din învăţământul de stat.”