Sari la conținut
News Alert

Pastila de limbă | Ce înseamnă expresia „Victorie a la Pirus”

Scriitorul Radu Paraschivescu a vorbit în mai multe ediţii ale „Pastilei” despre expresii a căror provenienţă trebuie căutată în istorie, în religie sau în mitologie. Am văzut de unde vine şi ce înseamnă „Cutia Pandorei”, „Calul troian”, „Oul lui Columb” sau „Călcâiul lui Ahile”. Am văzut de asemenea care este sensul expresiilor „a fi purtat de la Ana la Caiafa”, „a se spăla pe mâini ca Pilat din Pont” sau „a trece pe sub furcile caudine”.

Radu Paraschivescu: M-am gândit că n-ar fi rău să dedic şi ediţia de azi tot unei formule de acest tip. O formulă preluată din istoria antică, pe care o întâlnim destul de des în ziare şi la televizor, cu precădere în intervenţiile analiştilor, ale editorialiştilor, ale politologilor şi ale istoricilor. Expresia în cauză este „Victorie a la Pirus”. Ce înseamnă o victorie a la Pirus? Vom vedea imediat. Ca s-o putem face însă, trebuie să vedem cine a fost Pirus şi ce loc a ocupat în istorie.

Pirus a fost un rege al moloşilor (o populaţie tracică din regiunea Epirului) şi al Macedoniei, reputat pentru faptele de arme şi pentru vitejie. Fiul lui Aeacides din Epir şi al Phthiei, verişoara lui Alexandru cel Mare, generalul Pirus se face remarcat prin luptele pe care le duce, în sudul Italiei de astăzi, împotriva romanilor. El vine în ajutorul oraşului-stat Tarent (sau Taranto), care încearcă să reziste expansiunii romane. Pirus îşi angajează armata în două lupte crâncene împotriva romanilor, pe care izbuteşte să-i învingă în bătăliile de la Heraclea şi Ausculum. Însă preţul victoriei este imens.

În ambele bătălii, dar mai cu seamă în cea de la Ausculum, trupele lui Pirus suferă pierderi uriaşe, ceea ce-l face pe general să rostească o vorbă rămasă în istorie: „Încă o victorie ca asta şi s-a zis cu noi”. Enunţul este consemnat în scrierile lui Plutarh şi se află la originea expresiei „o victorie a la Pirus”, al cărei sens în ziua de astăzi este de „victorie ale cărei pierderi pe termen lung sunt mai mari decât câştigurile pe termen scurt”, indiferent dacă vorbim despre o bătălie sau un război, despre o confruntare politică sau un meci de fotbal, despre Evul Mediu, epoca modernă sau contemporaneitate.

Istoria oferă destule exemple de victorii a la Pirus. Una dintre cele mai cunoscute este succesul Aliaţilor din Primul Război Mondial împotriva Puterilor Centrale, dat fiind că la sfârşitul războiului, în 1918, toate statele participante slăbiseră din punct de vedere economic, social şi demografic, prin comparaţie cu 1914, când începuse războiul. Spre exemplificare, ajunge să spunem că după 1918 Marea Britanie pierde poziţia de primă putere a lumii în faţa Statelor Unite ale Americii.

O altă victorie a la Pirus pe care o consemnează istoria este succesul lui Napoleon în Bătălia de la Borodino împotriva ruşilor, desfăşurată pe 7 septembrie 1812. În războiul lui Napoleon cu Rusia, Borodino era o bătălie-cheie, fiindcă victoria francezilor aici ar fi însemnat automat şi cucerirea Moscovei. Napoleon i-a înfrânt pe ruşi, dar a pierdut 35.000 de soldaţi în bătălie şi peste jumătate din efectivele rămase în timpul retragerii ulterioare, din cauza iernii grele şi a gerului năprasnic din Rusia.

În presa contemporană, expresia „o victorie a la Pirus” se foloseşte, după cum spuneam, destul de des. Un articol scris de Petru Clej pentru platforma Hotnews în 2013 se intitulează „Netanyahu obţine o victorie a la Pirus în alegerile din Israel”, şi are următoarea explicaţie: „Alegerile parlamentare din Israel au dus la un rezultat paradoxal: premierul Beniamin Netanyahu are şansa să devină primul şef de guvern după Menahem Begin (în 1981) care obţine un al doilea mandat consecutiv în faţa urnelor, dar iese din alegeri cu o poziţie slăbită.”

În revista „22”, sub semnătura Elizei Frâncu, apare în 2017 un articol intitulat „Merkel, victorie a la Pirus”, în care autoarea comentează pierderile grele care însoţesc succesul Angelei Merkel şi obţinerea celui de-al patrulea mandat de cancelar al Germaniei.

În fine, chiar pe site-ul www.digi24.ro, Carl Bildt publică în luna aprilie a acestui an un comentariu cu titlul „Putin - victorie a la Pirus”. În comentariu autorul explică dificultăţile economice pe care e de aşteptat să le declanşeze victoria în alegeri a liderului de la Kremlin care, la fel ca Angela Merkel, se află la al patrulea mandat.

Etichete: radu paraschivescu , pastila de limba , expresie , victorie a la pirus

Pe aceeași temă

Autodenunţ şi completări

Sper ca aceste rânduri să fie de folos domnilor Ciutacu şi Cristoiusaucoroiu. Sper, de asemenea, ca la următoarea...

Analfamentarii

După ce-i vezi cum fac feţe-feţe în faţa unei întrebări simple, îţi vine să-ţi spui că „parlamentari” e un termen pe...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale