Profesorii vor mai puține vacanțe pentru elevi

Data actualizării: Data publicării:
elevi in curtea scolii
Elevi în curtea scolii. FOTO: Inquam Photos/ Octav Ganea

Vacanțele dese îşi pun amprenta asupra calităţii educaţiei. Este concluzia la care ajung tot mai mulţi învăţători. Elevii din ciclul primar tocmai au fost în vacanţă, iar peste o lună şi jumătate urmează o altă pauză. Cadrele didactice nu le văd însă cu ochi buni. În sprijinul lor vine şi ultimul studiu Eurostat: învăţământul românesc, cel mai lung din Europa, este pe locul trei, într-un top al ineficienţei.

Nouă ne place foarte mult vacanța, dar cred că nu este ok să ne țină numai așa, în vacanță.”

Este mesajul transmis de tot mai mulți copii, în condițiile în care într-un an școlar sunt cinci vacanțe. Fără să mai punem la socoteală zilele libere nelucrătoare. În același timp, cadrele didactice spun că le este tot mai greu să se descurce cu o programă școlară greoaie și foarte stufoasă.

Până la sfârșitul lunii ianuarie, elevii vor mai avea vacanță timp de o lună. Luni, elevii din ciclul primar reîncep școala, dar vor fi liberi, din nou, în perioada 30 noiembrie - 3 decembrie. La sfârșitul lui decembrie urmează vacanță de iarnă. După vacanță de iarnă, la începutul lui februarie, elevii intră, din nou, în vacanță.

Oana Moraru, expert în educație: “Așa cum este planificat sistemul românesc, actual, de învățare și cum se derulează tradițional, de zeci de zile, vacanțele vin cam anapoda. Întrerup ce am planificat noi la începutul anului, fără să realizăm cumva că aceste înteruperi ar trebui să fie perioade de așezare a materiei.”

Georgiana Stanciu, învățătoare: “E normal ca după o săptămâna de stat acasă, de întrerupt activitatea școlară, ei să vină nu obosiți, dar somnoroși.”

Elena Vasile, învățătoare: “Sunt deconcentrați, au pierdut ritmul, nouă ne este foarte dificil să îi aducem pe linia de plutire...”

Oana Moraru, expert în educație: “Eu știu care e nemulțumirea învățătorilor. Ei vin decuplați, ei vin agitați, puși pe șotii și învățătorii vor să îi aibă imediat, liniștiți, cuminți, în bancă. Ce pot să le spun este că peste 30 de ani, școala, așa cum este gândită astăzi, o să fie un soi de banc, o glumă bună. Omenirea o să depășească acest model al educării, ca un act sincron pentru toată lumea, a punerii copiilor în aceleași clase, pe aceleași vârste și a creșterii lor intelectuale în același timp.”

Nu doar cadrele didactice întâmpină dificultăți, atunci când elevii sunt nevoiți să stea acasă.

Elena Vasile, învățătoare: “Problema nu este numai a noastră, a cadrelor didactice. Este și a părinților, cu aceste vacanțe. Pentru că dumnealor fiind ocupați cu serviciul, zi lumina.. supravegherea copiilor le pune mari probleme.”

Georgeta Dumitru, părinte: “Noi ca părinți trebuie să susținem toată această perioadă liberă, cu activități.”

Mariana Vătrai, părinte: “Acum, de exemplu, mi-am luat concediu ca să stau cu ea, să fiu alături de ea. Asta pentru că am putut. Unii părinți nu ar putea să facă așa ceva.”

Potrivit unui studiu Eurostat, România se află pe locul al 3-lea când vine vorba de timpul pe care copiii îl petrec la școală: 11 ani. În același timp elevii din țara noastră sunt fruntași la numărul de zile petrecute în vacanță.

Oana Moraru, expert în educație: “Nu vacanțele sunt problema, ci modul în care noi planificăm la clasa unitățile de învățare. Momentele de predare a informațiilor noi, momentele de fixare, de repetare și transfer. Și momentele acestea de decuplare și relaxare.”

Elena Vasile, învățătoare: “Din punctul nostru de vedere al cadrelor didactice programa este puțin aglomerată.”

Georgiana Stanciu, învățătoare: “Și atunci elevii nu dau randamentul asteptat.”

Mariana Vătrai, părinte: “Eu consider că este ineficient pentru că nu pune accent pe realitate, pe partea practică.”

Elena Vasile, învățătoare: “Sistemul nostru este atât de ineficient datorită lipsei cadrelor didactice. Am început să fim din ce în ce mai puțini. În clase avem din ce în ce mai mulți copii, cărora nu le putem acorda timpul necesar.”

Oana Moraru, expert în educație: “A școlariza un copil nu înseamnă a-l educa. Numărul de copii școlarizați în România nu este egal cu numărul de copii educați. Nu este suficient să stau în școală, ca să mă formez ca om. Noi cred că confundăm la nivel administrativ școlarizarea cu educația.”

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri