Sute de contestații după evaluarea psihosomatică a elevilor. Ministerul Educației, acuzat că face experimente

Data actualizării: Data publicării:
copil maini cap

La doar 5 ani, mii de copii au trecut prin primul examen din viaţa lor. Au fost supuşi unei testări, care este obligatorie înainte să fie acceptaţi la şcoală în clasa pregătitoare. Părinţii acuză însă Ministerul Educaţiei că a dat norme metodologice care prevăd altceva decât legea şi că face experimente pe copiii lor.

Sute copii trec anul acesta prin evaluarea psihosomatică. Toți împlinesc 6 ani abia după 1 septembrie și au nevoie de recomandarea specialiștilor pentru a putea începe clasa pregătitoare.

- De ce ești supărat așa, Robert?

- Pentru că mi-e foame și sunt supărat la maxim.

- Aaa, ești la maxim acum.

Asistăm la un dialog între evaluator și copil. Testarea durează cam 20 de minute. Fiecare copil intră împreună cu părinții și începe o discuție cu cei doi evaluatori.

- Ce anotimp este acum?

- Iarnă.

- E foarte frig? Ia uită-te puțin pe geam. Cum e afară acum?

- Iarnă.

- Iarnă? E soare.

- Robert, uită-te puțin la mine. (Copilul dă din cap că nu). Bine, îți dau o jucărioară. Uite aici. (Copilul iar se apleacă și își pune mâinile în cap). Hai, că ai spus bine. Eu spun „mic”, tu spui...

- Mare...

Testarea are loc prin discuții, dar și prin joc… Un alt copil este la evaluare. 

- Ascultă, mâna dreaptă atinge urechea stângă. (Copilul execută) Foarte bine. Mâna stângă atinge urechea dreaptă. (Copilul execută din nou corect) Foarte bine.

De ce are loc evaluarea psihosomatică a preșcolarilor

Specialiștii trebuie să stabilească dacă în septembie copilul va fi pregătit să meargă la școală.

Aura Stănculescu  de la Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) explică sensul exercițiilor de la evaluare: „Ne interesează, sub aspect cognitiv, dacă el știe în ce anotimp suntem. Acum a venit primăvara, e frumos, dacă un copil îmi spune că afară e iarnă, e o problemă. Ne interesează să aibă repere spațio-temporale. Ce vârstă are, cum îl cheamă, dacă își cunoaște prietenii. Ce ar face dacă prietenii lui ar fi într-o situație dificilă. Ne interesează dacă știe să numere, măcar până la 5,6,7... Merge la școală și pe culoar o să i se spună Mergi la a treia clasă pe dreapta. Trebuie să știe care e dreapta, care e stânga și care este a treia”.

Copiii se dezvoltă diferit și reacționează diferit la aceste evaluări. Dacă unii văd totul că pe o joacă, alții se simt stresați și plâng.

 

- Hai să îi ajutăm pe iepurași să ajungă acolo. Pe unde ar trebui?

- Pe aici...pe aici...(Copilul pare stresat)

- Mai încercăm o dată?

- Da...

- Cum sunt picurii de plaoie?

- În sus.

- Și cum ar trebui să fie?

- În jos.

- Foarte bine!

- Câți iepuri sunt? Te rog să îi numeri.

- 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.

„Am venit pentru a vedea dacă cel mic e pregătit pentru clasa zero. Se pare că noi trebuie să mai așteptăm un an, nefiind pregătit emoțional. A fost foarte emoționat pentru că nu știa ce se întâmplă. Nu a dat niciodată un test și de-aici și reacția din sală”, explică mama.

Reporter: Vă văd și pe dumneavoastră emoționată.

- Da. A fost emoționant.

De ce unora dintre copii le e mai greu la școală

Daniela Vișoianu, expert în educație: „Un copil care se simte cumva în urmă pe una dintre dimensiuni la început merge cu bagajul asta, lui îi este totdeauna mai greu. E un pic mai greu să facă un anumit lucru, pune un pic mai mult efort, obosește mai repede decât ceilalți copii. Un copil care are nevoi emoționale mai mari și de afecțiune o să fie într-o concurență cu alți copii care sunt mai puternici în a-și acoperi aceste nevoi. Și atunci el o să rămână timid în colțul clasei și o să spună că pe el învățătoare nu-l iubește”.

Trecerea de la grădiniță la școală e un moment cu o puternică încărcătură emoțională, pe care copiii - deși sunt de aceeași vârstă - îl percep și îl trăiesc diferit.

 

- Îmi place că calul schiază.

- Ce s-ar întâmplă dacă un cal ar schia?

- Ar cădea.

- Mai privește o imagine și observă ce nu e în regulă.

- Plouă în sus.

- Și de obicei...

- Plouă în jos.

Câte rățuște sunt aici?

- 4.

- În apă câte sunt?

- 3.

- Și dacă mai vine una?

- 4.

- Foarte bine. Te-ai descurcat foarte bine! Ești foarte pregătit pentru școală! Evaluarea s-a terminat.

- La revedere (zice copilul).

- Cum te-ai simțit? Dacă ar fi să alegi din imaginile astea... Mirat?

- O zi bună.

- La revedere. (Copilul și evaluatorul dau noroc).

Reporterul stă de vorbă cu tatăl copilului descurcăreț:

- Cine a avut mai multe emoțîi? Pare că dvs.

- Da, eu sunt ami emotiv. El nu are nicio emoție. E băiat mare.

- S-a descurcat de minune. Ce vârstă are?

- 5 ani și 6 luni.

Și apoi cu copilul:

- Vrei să mergi la școală?

- Da.

- De ce?

- Păi îmi place.

- De ce? Ce se întâmplă la școală?

- Scrii ceva pe caiet.

Respins de la școală, deși a fost foarte bun la evaluare

Sute de copii, din toată țară, au fost anul acesta într-o situație specială. După ce au trecut evaluarea psihosomatică, părinții lor au fost anunțați că nu îi pot înscrie la școală în grupa pregătitoare.

Motivul? Copiii împlinesc 6 ani abia în 2020, iar potrivit legii educației, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare doar copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârşitul anului calendaristic.

Asta, deși metodologia conține un articol care le permite copiilor să ajungă în clasa pregătitoare, dacă trec cu bine de evaluare. Așa cum s-a întâmplat în fiecare an, până acum.

Ioana Ivan, părinte: „Am citit metodologia, am citit toate documentele disponibile în 2018 și conform acelor documente era clar că poate fi înscris, în urmă avizului pozitiv, în urmă evaluării. L-am înscris, totul a mers cum plănuiam, l-am înscris la evaluare, am fost la evaluare, cei de la comisie ne-au spus că el fiind născut după 31 decembrie 2013, va trebui să semnez o cerere suplimentară și o comisie suplimentară va trebui să își dea avizul. Doamnele psiholog i-au dat și o diplomă cu 100 de puncte, mi-au spus că e pregătit. La o săptămâna după ce am dat evaluarea am primit și răspunsul scris, că nu i se acceptă înscrierea la clasa pregătitoare”.

Nemulțumiți, părinții au depus contestații la Ministerul Educației și la Inspectoratul Școlar.

Cine se opune înscrierii la școală a 150 de copii apți

Marina Manea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), explică: „ Situația pe care au prezentat-o părințîi este una reală. Săptămâna trecută înregistram în jur de 150 de cereri ale părinților care au copii ce împlinesc vârstă de 6 ani după data de 31 decembrie 2019. Părinții au mers cu acești copii pentru a realiza evaluarea. Cei mai mulți dintre acești copii au promovat și au făcut o nouă cerere către Comisia Municipiului București pentru înscrierea în clasa pregătitoare. Din păcate, răspunsul a fost unul negativ pentru cele 150 de cazuri”.

Aura Stănculescu - CMBRAE: „În ceilalți ani puteam evalua și copiii născuți după 31 decembrie. Noi aici le-am explicat care e situația, le-am spus că putem să îi evaluăm la cerere, dar răspunsul cu privire la înscriere îl oferă Comisia Municipiului București”.

Mărturisirile unui părinte: „M-am simțit ca o mamă cu un copil respins de sistem. Ce să îi spun copilului meu?”

Paula Straton, părinte: „Fetița mea a trecut această evaluare cu brio, a fost un rezultat cu apt pentru înscrierea în clasa pregătitoare și în aceeași zi am completat trei cereri pentru acești copii născuți în 2014, pentru a fi mai departe aprobate de ISMB. Apoi, după 10 zile ni s-a spus că sunt respinși toți copiii născuți în 2014, pe criteriul de vârstă, necontând această evaluare. M-am simțit ca o mamă cu un copil respins de sistem, furioasă, supărată, pentru că copilul a fost felicitat și apreciat și a trecut această evaluare foarte bine, cu felicitări că va merge la școală. Nu știe nici acum că nu va merge la școală, sper foarte mult ca situația să fie remediată, pentru că încă un an de grupa mare, în cazul meu, va fi plictisitor pentru ea, pentru că a parcurs deja programa de grupa mare.

Mă simt frustrată. Nu trebuia să se întâmple în timpul înscrierilor în anul școlar. Dacă știam dinainte, nu aș fi dus fetiță la evaluare. Nici nu aș fi înscris-o dacă cei care se ocupă cu educația în România mi-ar fi zis că nu e bine să o duc la școală, nu se încadrează, nu va fi corect pentru ea, nu aș fi procedat așa...

Eu, ca simplu părinte nu știu, nu sunt expert în psihologia copilului. Poate ar trebui să vină cineva să îmi spună mie și tuturor părinților care sunt în aceeași situație ce să-i spun copilului meu, pentru ca el să nu fie afecatat, poate un an, poate doi, poate pe viață, din cauza acestei respingeri legate de vârsta lui”.

Aura Stănculescu - CMBRAE - recunoaște: „A fost frustrant pentru unii părinți... Mai frustrant este să îi vezi pe cei mici care au zbârnâit la evaluare sărind într-un picior că ei vor merge la toamnă la școală, iar noi trebuie să le șoptim părinților că trebuie să îi pregătească psihologic și pentru o posibilitate de a rămâne la grădiniță, pentru că nu știm Comisia până la urmă cum va decide”.

Cereri peste cereri. În hățișul birocrației românești

 

În cele din urmă Ministerul Educației a trimis o notă către inspectoratele școlare prin care dă undă verde pentru înscrierea în clasa pregătitoare și pentru acești copii. După o săptămâna de incertitudine, părinții trebuie să se grăbească să depună o nouă cerere. Termenul a fost scurt.

Un deputat PNL, care susține că acești copii au fost discriminați, a depus un proiect care să modifice legea educației astfel încât și copii care împlinesc șase ani după 31 decembrie ar trebui să fie primiți în clasa pregătitoare după evaluare.

„O asemenea formă de discriminare încalcă chiar dispozițiile Legii nr.1/2011, care statuează, în cuprinsul art.2 alin 4, faptul că <statul asigură cetățenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ preuniversitar și superior, precum la învățarea pe tot parcursul vieții, fără nicio formă de discriminare.

De altfel, realitățile sociale arată faptul că impunerea acestui prag nu este în măsură să asigure respectarea dreptului constituțional al tuturor copiilor de a avea acces la educație, în mod efectiv și nescriminatoriu, cu respectarea gradului de dezvoltare psihică, emoțională și afectivă a fiecărui copil în parte”.

Cum se procedează în alte țări din Europa

La nivel european, vârsta la care copiii încep școala variază. În șase țări chiar înainte să împlinească 6 ani. Fie direct în clasa întâi, ca în Malta sau Scoția, fie în diverse forme de grupe pregătitoare găzduite de școală.

În Irlanda, de exemplu, copiii fac doi ani de grupă pregătitoare la școală, pe care pot să o înceapă cel mai devreme la 3 ani și 2 luni.

În România, grupa pregătitoare a fost mutată de la grădiniță la școală în 2012.

Daniela Vișoianu, expert în educație: „La cercetarea care s-a făcut la un an după introducerea clasei pregătitoare părinții au fost mulțumiți cu soluția respectivă. În general, acum curentul este favorabil acestei clase pregătitoare, școlarizării mai devreme a copiilor”.

Legea nr. 1/2011 Art. 29. (2) În clasa pregătitoare sunt înscrişi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la dată începerii anului şcolar. La solicitarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susţinătorilor legali, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârşitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.


Abandonul şcolar, analfabetismul funcţional, profesorii prost plătiţi sau insuficient pregătiţi. Sunt doar câteva dintre problemele sistemului de educaţie din România. La 29 de ani după Revoluţie şi după 23 de miniştri, şcoala românească încă aşteaptă o reformă completă, care să o scoată din trecut. De unde ar trebui să înceapă această încercăm să aflăm împreună, la Digi 24, în campania „Old School, New School”. Urmăriți reportajele la TV în fiecare joi, în jurnalele de știri.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri