Sari la conținut
News Alert

Astronomii au publicat primele imagini ale unei planete în curs de formare

Echipa de astronomi a folosit un telescop din Arizona pentru a observa o stea aflată la 450 de ani lumină distanță în constelația Taurus (Taur). Steaua LkCa 15 este similară Soarelui nostru dar este foarte tânără, având o vârstă estimată la doar 2 milioane de ani.

Spre deosebire de steaua cu vârsta de 4,6 miliarde de ani din al cărui sistem de planete face parte și Pământul, LkCa 15 este încă înconjurată de discul de gaz și praf cosmic rămas după aprinderea sa și din care urmează să se nască un nou sistem planetar. În cadrul acestui disc a fost remarcat un spațiu gol care se întinde pe o distanță de aproximativ 50 de ori mai mare decât cea de la Pământ la Soare.

Astronomii au bănuit inițial că acest spațiu gol reprezintă orbita golită de rămășițele de praf și gaze a unei planete gazoase gigantice. Concluziile studiului publicate în ultimul număr al revistei Nature confirmă această bănuială, aducând în sprijin o serie de imagini ale planetei obținute în spectrul infraroșu. Din aceste imagini astronomii au ajuns la concluzia că planeta gazoasă gigantică mai are cel puțin încă o planetă în apropierea sa, dacă nu chiar două.

De asemenea oamenii de știință au observat pentru prima oară amprenta chimică a hidrogenului gazos supraîncălzit absorbit de planetă din discul de praf și gaze care formează maternitatea planetară - o dovadă a faptului că uriașa planetă este încă în curs de formare, conform coordonatoarei acestuii studiu, Stephanie Sallum de la Universitatea din Arizona.

„Acest tânăr sistem solar ne oferă oportunitatea de a studia în premieră și în mod direct modul de formare a unei planete și interacțiunea dintre aceasta și discul de praf și gaze cosmice din care se naște”, susține Stephanie Sallum în materialul publicat de revista Nature.

Dintre cele peste 2.000 de exoplanete a căror descoperire a fost confirmată, niciuna nu mai este în stadiul de formare.

Într-un comentariu publicat tot de Nature, care însoțește acest studiu, astrofizicianul Zhaohuan Zhu de la Universitatea Princeton a susținut că această descoperire îi va ajuta pe oamenii de știință să-și verifice teoriile cu privire la modul de formare a planetelor.

Deocamdată, în acest caz, este nevoie de noi analize care să explice de ce această planetă se formează în locul în care se află și de ce crește în continuare. De asemenea, oamenii de știință trebuie să explice modul în care planeta își generează puternicul câmp magnetic care contribuie la menținerea liniilor de alimentare cu hidrogen din discul de gaz și praf cosmic în care se formează, precum și să estimeze cât de mult va crește respectiva planetă.

Foto: reprezentare virtuală, space.com