Brand-ul de țară este greu de găsit. Milioane de euro s-au cheltuit pentru creionarea identității turistice

Data publicării:
brand

1995. „Eterna şi Fascinanta Românie" - un album foto de lux, care trebuia distribuit în peste 100 de ţări şi care a costat aproape 6 milioane de dolari.

A fost prima încercare de promovare a frumuseţilor României în exterior. Numai că bunele intenţii au ajuns repede în vizorul procurorilor. Motivul? Secretariatul General al Guvernului, condus atunci de Viorel Hrebenciuc, a încredinţat contractul unei firme franceze. Societatea a editat însă doar o mică parte din albumele achitate. Adică 4.200 din cele aproape 100.000 plătite cu bani grei. Cazul penal s-a închis fără vreun vinovat, însă banca ce a sponsorizat proiectul încearcă şi în prezent să îşi recupereze banii.

2001. Dan Matei Agathon, ministrul Turismului de atunci, lansează proiectul parcului tematic Dracula Park, cu scopul de a atrage cel puţin un milion de turişti în România. Imediat au apărut problemele cu amplasarea construcţiei - de la Sighişoara, a ajuns la Snagov, iar în cele din urmă la Parchet.

Asta pentru că Executivul condus de Adrian Năstase a înfiinţat un fond public pentru a strânge bani necesari, iar deponenţii, undeva la 15.000, deveneau acţionari. 10 milioane de lei au ajuns în conturile societăţii, pentru o construcţie neridicată nici până acum. Procurorii au închis însă dosarul, pe motiv că nu există faptele reclamate.

2004. Se naşte campania de promovare "România, mereu surprinzătoare". Aproape două milioane de dolari au mers în spoturile de promovare a frumuseţilor patriei, însă mesajul transmis a fost caracterizat drept „confuz" de specialiştii internaţionali, aşa că au fost rapid oprite de la difuzare.

2009. Un nou ministru la Turism, o nouă campanie de promovare. "Romania, land of choice" este sloganul ales de Elena Udrea pentru promovarea ţării. Iar pentru a da greutate campaniei, trei români celebri apar în filmuleţele de promovare - Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi. A fost lansat chiar şi un imn turistic al ţării, care nu a avut însă succesul scontat. Costul total al campaniei - 1,5 milioane de euro.

2010. Tot Elena Udrea lansează noul brand turistic al României. „Explore the Carpatian Garden" este sloganul aprobat de minister, însă originalitatea logo-ului plătit cu bani grei a fost îndelung dezbătută.

Factura plătită de ţara noastră doar pentru crearea noului brand de ţară s-a ridicat la 890.000 de euro.

2012. Un nou Guvern, o nouă conducere la Turism. Şi, desigur, critici la adresa ideilor vechi, dar puse deja în aplicare. „Există un proces cu o televiziune la care s-a mediatizat brandul de ţară şi nu s-a plătit. Sunt miliarde bune acolo. Procese cu parteneri externi, cu târguri turistice de la care s-au rezervat terenuri, o suprafaţă pentru standurile României şi nu s-a mai dus acolo”, a spus ministrul turismului.

Maria Grapini a anunţat ulterior, pe o reţea de socializare, intenţia de a evalua impactul actualului brand de ţară şi, eventual, schimbarea lui.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri