BUSINESS CLUB. Compania Națională de Drumuri anunță patru noi autostrăzi

Data publicării:
11122012 20autostrazi-38119

Autostrada Pitești-Craiova va avea o lungime de 120 de kilometri, iar proiectul a ţinut cont de agenţii economici din regiune.

Sunt cele două fabrici mari de automobile care sunt interesate să transporte marfă multă”, spune Mircea Pop, director general al CNADNR.

Noua autostradă va costa între 6,8 și 9 milioane de euro pe kilometru. Asta în condițiile în care standardul mediu de cost stabilit pentru construcţia de autostrăzi este de aproximativ 5 milioane de euro pe kilometru.

„Pe lângă construcția propriu-zisă a autostrăzii trebuie sa fie și costurile de finanțare pe 20 de ani”, explică Mircea Pop.

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri intenționează să scoată la licitație și contractul pentru proiectarea şi construirea autostrăzii Ploieşti-Buzău-Focşani. De data aceasta vorbim de aproape 150 de kilometri de autostradă, la unu preţ cuprins între 5,5 şi 7,3 milioane de euro.

Este în lucru la ora aceasta întocmirea documentației pentru scoaterea la licitație și, sperăm undeva prin ianuarie, să le dăm drumul la licitație. E un proces mai de lungă durată care va dura câteva luni, 5-6 luni în total”, spune directorul CNADNR.

Finanțare și de la bănci

Altfel spus, în vara anului viitor am putea afla câștigătorii licitației. Dar, cu o condiție: constructorii mari trebuie să găsească şi finanţarea unor bănci ca să poată să înceapă aceste lucrări.

De asemenea, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri a lansat și licitaţiile pentru construcţia a încă două proiecte pe care şoferii le aşteaptă de mai bine de cinci ani: autostrada Comarnic-Braşov şi centura de sud a Capitalei, care va arăta ca o autostradă. Şi acestea vor fi construite tot în concesiune.

„Este singura noastră șansa de a mai avea autostrăzi înafara de Coridorul IV”, declară Mircea Pop, directorul CNADNR.

Autoritățile pregătesc și documentația pentru concesiunea centurii de nord a Capitalei. Când va fi gata, autostrada inelară din jurul Bucureștiului va avea peste o sută de kilometri lungime.

Comentariu Business Club

Sunt proiecte vechi, chiar și de pe vrema lui Ceaușescu, proiecte care acum au fost scoase de la naftalină. Acum câțiva ani și Radu Berceanu, când era ministru al transporturilor, le-a fluturat și nu prea a ieșit nimic. Se duc autostrăzile către sud, vest, către est, dar fără legătură.

Oficialii au perfectă dreptate când spun că e important să aibă pe unde să scoată Ford mașinile de la Craiova, dar merg pe autostradă până la Pitești și apoi? Chinul incepe de pe Dealul Negru și Valea Oltului.

La noi sunt dezvoltate proiecte separat, autostrăzi fără conexiuni între ele. Pentru economia românească este vital ca mărunta rețea de autostrăzi să treacă munții și să fie legate între ele, căci altfel nu am făcut nimic.

În ritmul ăsta, ne ducem și încolo, și încolo și nu ajungem nicăieri. Da, sunt autostrăzi în concesiune, cu plată, dar taxa pe autostradă, ca să fie decentă, nu ajunge nici măcar pentru întreținere. Banii tot de la buget vor veni, nu acum când se construiește, ci în timp. Și dacă tot se va face un efort pentru cheltuielile publice, de ce să nu se facă într-un proiect care să țină de o strategie națională - trecerea munților? Căci către vest este 70% din exportul românesc.

Așadar, sunt două variante: Pitești-Sibiu și Ploiești- Brașov. Prima este mult mai scumpă. Costurile sunt estimate la circa 3 miliarde de euro. S-a discutat despre concesionarea lucrării, dar în afară de niște chinezi care s-au uitat puțin pe planuri, nu a stârnit interesul investitorilor. Cealaltă variantă este ceva mai ieftină. Va fi scoasă la licitație concesiunea pe Comarnic-Brașov, sectorul cu adevărat greu. Acesta este scos la licitație pentru 1,1 miliarde de euro. Cealaltă bucată, Ploiești-Comarnic, este estimată undeva la 400 de milioane de euro, dar încă se studiază eficiența proiectului, adică s-ar putea să nu se facă.

Bucățica asta de autostradă Comarnic-Brașov are deja o istorie, deși ea nici nu există. Au fost două eșecuri, în 2005 și 2010, cu același constructor francez, Vansi. Ultima dată era vorba de o concesiune cu cifre mari - construcție de 1,5 miliarde de euro, de fapt e aceeași sumă în lei de la actuala licitație, dar euro a mai crescut între timp. Valoarea totală a contractului, căci era vorba de 30 de ani, construcție și apoi exploatare se ducea la 4,6 miliarde de euro. Bani care ar fi venit din taxa de autostradă, dar și de la buget. Ei, cu toată cifra asta amețitoare, Vansi a renunțat la contract. Au vrut termene mai mari pentru construcție și mai mulți bani.

Parteneriatul public-privat pe care îl presupun aceste construcții de autostrăzi sună frumos. Statul nu dă nimic acum, dar ni se fac drumuri bune și plătim mai încolo. Dar nimeni nu face cadouri și nimeni nu e dat afară din casă de bani, nici măcar marile companii de construcții. Poate marile grupuri chineze au excedente, dar în Polonia chinezii au fost scosi în șuturi pentru că nu și-au făcut treaba. Prin urmare, după ce am avut eșecuri, poate că ar trebui să se schimbe puțin politica. Vine constructorul cu bani, mai pune ceva și statul, să meargă treaba și să avem cândva și o autostradă care să treacă munții...

Una măcar, cu toate că ar fi nevoie de vreo trei-patru.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri