Sari la conținut

CAMION RĂSTURNAT. Controverse și stângăcii după accidentul în care au murit trei militari

CAMION RĂSTURNAT. Un camion vechi, de aproape 30 de ani, i-a dus în prăpastie pe cei 13 militari care aseară se întoarceau din misiune de la Cincu. Chiar ministrul apărării recunoaşte că maşina era veche, dar nu poate confirma şi declaraţia de-aseară a ministrului de interne, Carmen Dan, care spunea că, potrivit şoferului, camionul ar fi rămas fără frâne. Oficialii din armată susţin că la momentul accidentului, camionul era cu verificările tehnice la zi. Autorităţile vor încerca să scoată maşina din râpă cu ajutorul unor macarale.

La doar câteva ore de la producerea accidentului de lângă Fundata, de pe culoarul Rucar-Bran, au apărut şi primele contradicţii între autorităţi. Premierul Mihai Tudose cerea intervenţia în forţă a elicopterelor la faţa locului şi spunea că nu se aştepta ca niciun elicopter SMURD să nu poată zbura noaptea. Nu ştia premierul că de 14 ani, aparatele de zbor ale SMURD îndeplinesc misiuni de timp de noapte, dar nu în zone montane, greu accesibile. Apoi l-a luat la ţintă pe Raed Arafat. Nu reuşea să dea de şeful DSU, aşa că, de la Bucureşti, l-a acuzat pe acesta că întârzie la locul accidentului. Raed Arafat era, însă, deja acolo.

Salvatorii nu scoseseră încă trupurile neînsufleţite ale celor trei militari dintre fiarele camionului când premierul a început să tune şi să fulgere, nemulţumit de modul în care se face intervenţia.

„Nu înţeleg de ce elicopterele SMURD nu au reuşit să ajungă până acolo. Nu înţeleg de ce o ţară nu are un elicopter care să zboare noaptea”, a spus premierul la Digi24.

Ceea ce nu ştia, însă, premierul este că elicopterele SMURD zboară din 2003, inclusiv pe timp de noapte. 40% dintre misiunile de salvare au loc după lăsarea întunericului. Însă nici aparatele de zbor ale SMURD şi nici cele ale MApN nu participă pe timp de noapte la intervenţii în zone muntoase.

Ministrul apărării, Adrian Țuțuianu, consideră că elicopterul ar fi putut ajuta la descarcerare.

- Un elicopter ar fi salvat situaţia acolo?

- Ar fi permis accesul acolo mai rapid.

- Pentru evacuare sau pentru ce?

- Pentru descarcerare!

Elicopterele SMURD pot fi echipate cu troliu. Piloţii au pregătirea necesară, doar că troliul este folosit doar pentru coborârea salvatorilor şi scoaterea victimelor deja descarcerate. Nicidecum pentru ridicarea unui camion greu de aproape 6 de tone.

După miezul nopţii, premierul anunţa că nu poate lua legătura cu şeful DSU.

„Nu reuşesc să iau legătura cu domnul Arafat. Îi mulţumesc foarte mult pe această cale domnului ministru al apărării, Ţuţuianu, care a ajuns foarte repede acolo. Foarte repede, plecând tot din Bucureşti. Înţeleg că domnul Arafat încă e pe drum”, a declarat Mihai Tudose la Digi24.

Vineri dimineaţă, ministrul apărării a lămurit, însă, situaţia.

„Domnul Raed Arafat a fost cu mine. Am plecat împreună din Bucureşti. Raed Arafat am stabilit după discuţia cu primul-ministru că se alătură mie”, a explicat Adrian Țuțuianu.

Ministrul apărării şi Raed Arafat au ajuns în acelaşi timp la Câmpulung. Explicaţia e simplă, se aflau în acelaşi elicopter.

Citiți și:  CAMION RĂSTURNAT. Premierul, nemulțumit: Țuțuianu a ajuns deja, plecând tot din București, Arafat încă nu

CAMION RĂSTURNAT. Arafat a plecat la locul accidentului în același elicopter cu Țuțuianu

O altă controversă a fost stârnită de anunţul ministrului de interne. Joi seară, Carmen Dan coordona celula de criză de la nivelul Ministerului de Interne. A declarat că, din spusele şoferului, camionul ar fi rămas fără frâne. Ministrul apărării, în schimb, a evitat să vorbească despre cauza producerii accidentului.

- Domnule ministru este posibil ca un camion cu 13 militari la bord, camion vechi de 30 de ani, să nu aibă frâne?

- Eu nu sunt atât de convins ca dumneavoastră..

- O contraziceţi pe doamna Carmen Dan? Doamna Carmen Dan aşa spunea...

- Numai puţin... doamna Carmen Dan spunea că din declaraţia şoferului rezultă că...da... sau nu au mai avut frâne. Eu aştept, ca unul care am pregătire juridică la bază, să se pronunţe procurorii militari care investighează cazul, a punctat ministrul apărării.

Citiți și:  Șoseaua unde s-a petrecut accidentul stă în „reparație” de șase ani și e gata doar pe sfert

Filmul unui accident cu un camion vechi de 30 de ani

Joi, ora 21 şi 55 de minute. Un convoi militar format din trei camioane DAC 665T şi un ARO coboară serpentinele extrem de periculoase de pe DN73 dinspre Fundata spre Rucăr. Ultimul camion din coloană, însă, nu reuşeşte să facă virajul şi cade în prăpastia de la marginea drumului. 13 militari din Batalionul 30 Vânători de Munte erau la maşină. Se întorceau dintr-o misiune, în poligonul Cincu.

„Erau țipete, țipau militarii între ei (...) M-am dus și am început să car și eu, să scot din băieți”, a povestit un martor ocular.

„Am auzit bubuitura, impactul și o explozie puternică. Cred că atunci i-a explodat roata sau ceva și copacii trosnind și țipete”, a relatat un altul.

Convoiul circula pe DN73 de la Fundata, județul Brașov, către cazarma din Câmpulung. Într-o curbă periculoasă, șoferul ultimului camion din convoi a pierdut controlul volanului, iar vehiculul de mare tonaj a intrat pe contrasens pe partea stângă a șoselei.

Pentru că prăpastia este extrem de abruptă, în ajutor au fost chemaţi şi salvamontişti.

Cei mai mulţi răniţi au fost internaţi la Spitalul Militar din Capitală. Alţi doi au ajuns la Spitalul Militar Braşov.

„I-am vizitat pe cei doi militari răniți în accidentul de ieri. Sunt în afara oricărui pericol, stabili”, a declarat vineri Marian Rasaliu, prefectul județului Brașov. „Mi-au spus că pur și simplu s-au trezit în situația asta, atât de repede s-au întâmplat lucrurile, încât nu pot da mai multe detalii. N-au ieșit ei pe picioarele lor, au fost scoși din râpă de ceilalți colegi care opriseră”, a povestit prefectul.

„Am fost asigurat de conducerea spitalului că situaţia lor este bună, stabilă, că dispun de toate cele necesare pentru a fi trataţi în siguranţă şi repuşi într-o stare de sănătate normală în cel mai scurt timp”, a declarat ministrul Țuțuianu.

Doi dintre răniți au fost aduşi prin transport aerian, patru prin transport rutier. În urma investigaţiilor, trei dintre ei au fost internaţi la secţia de chirurgie toracică - cu traumatisme toraco-pulmonare, fracturi costale şi de stern care nu sunt severe, a confirmat Mariana Jinga, medic la Spitalul Militar București.

Cei trei militari care au murit aveau între 32 şi 40 de ani. Plutonierul-major Mihai Ionuț Toma avea 38 de ani și era necăsătorit. Era veteran al teatrelor de operații, cu două misiuni executate în Afganistan. Caporalul clasa a III-a Petre Cristian Toader avea 32 de ani, era căsătorit și avea un copil. Executase o misiune în teatrul de operații din Afganistan, fiind angajat al MApN din anul 2008. Caporalul clasa a III-a George-Emilian Catană, avea 40 de ani, era angajat al MApN din anul 2002. Era căsătorit și avea un copil.

Vineri, cei trei militari au fost omagiaţi în unităţile militare din ţară. Cea mai apăsătoare ceremonie, însă, a fost la Câmpulung Muscel, în curtea Batalionului 30 Vânători de Munte, din care făceau parte cei trei.

Etichete: adrian tutuianu , cauze accident , accident militari arges , camion rasturnat militari , accident camion militari , contre tudose arafat , tudose critici arafat , tutuianu vs carmen dan , controverse accident

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale