Consiliul Concurenței: Traversarea României cu maşina durează cât traversarea restului Europei

crop

Cele mai multe tronsoane de autostradă date în folosinţă în ultimii ani au fost finalizate cu întârziere, se arată în raportul Consiliului Concurenței. Termenele de execuţie au fost depășite cu mai mult de un an. Cel mai lent au lucrat americanii de la Bechtel, care au asfaltat cei 52 de kilometri dintre Câmpia Turzii și Gilău în mai bine de şase ani.

Cu o întârziere de aproape doi ani a fost finalizată și construcția șoselei de centură a Aradului, dar și sectorul dintre Medgida și Constanța a Autostrăzii Soarelui.

În document este amintită şi perioada de garanție relativ scurtă oferită de constructori, de minimum doi ani. O afacere proastă pentru stat, având în vedere că multe lucrări sunt făcute de mântuială.

Spre exemplu, autostrada București-Cernavodă a avut nevoie în ultimii ani de lucrări de reparații de aproape 300 de milioane de euro. Suma s-ar fi înjumătățit dacă garanția ar fi fost de cinci ani. Totodată, experții au constatat că pe autostrada Orăștie-Deva drumul este deja denivelat, deși au trecut doar trei luni de la inaugurare.

Autoritățile par însă să fi învățat lecția și au cerut o garanție mai mare pentru lucrările de pe Coridorul IV. Primul lot al tronsonului dintre Timişoara şi Lugoj şi autostrada Cernavodă - Medgidia sunt garantate câte patru ani de către constructor.

Ne apropiem astfel de statele europene, care cer garanţii de cinci ani pentru lucrările de infrastructură rutieră.

Totodată, Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra numărului mare de acte adiţionale la contractele de construcţie sau proiectare.

Spre exemplu, între iunie 2010 și iunie 2011, CNADNR a încheiat 96 de contracte. Acestea au fost modificate prin 203 acte adiționale, însă unele contracte au chiar și 12 acte adiționale. În plus, în 24% dintre cazuri valoarea contractului a crescut, majorarea fiind, în medie, de 5 procente.

Întârzieri în execuția lucrărilor

Varianta de ocolire a Aradului: 555 zile

Medgidia-Constanţa: 543 zile

Bucureşti-Ploieşti: 462 zile

Autostrăzi cu perioadă de garanție scurtă

Arad-Timişoara: 2 ani

Bucureşti-Cernavodă: 2 ani

Câmpia Turzii-Gilău: 2,5 ani

Bucureşti-Ploieşti: 3 ani

Autostrăzi garantate 4 ani:

Timișoara - Lugoj Lot 1

Cernavodă - Medgidia

Deva - Orăştie

Perioada de garanție în Europa

Franţa: 5 ani

Austria: 5 ani

Germania: 4 ani

Ungaria: 5 ani

Contractele modificate prin acte adiționale în iunie 2010 - iunie 2011:

96 contracte modificate prin 203 acte adiționale

valoarea contractelor: +5%

Autostrada întârzierilor: Inaugurarea tronsonului Lugoj-Deva, amânată din aprilie pentru august

Un alt exemplu este tronsonul de autostradă Lugoj-Deva. Cei aproape 28 de kilometri de şosea rapidă ar fi trebuit daţi în folosinţă în luna aprilie, însă termenul de finalizare a fost prelungit pentru sfârşitul acestei luni. Cu toate acestea, inaugurarea s-ar putea amâna din nou.

În cazul lotului I al tronsonului de autostradă dintre Lugoj și Deva, fiindcă lotul II încă nu are încă un constructor, darea în folosință a fost amânată de mai multe ori din cauza unor probleme care au apărut de-a lungul celor doi ani, cât a fost perioada de construcții.

Mai întâi au fost probleme legate de exproprieri. Mulți proprietari nu au fost mulțumiți cu prețurile oferite pentru terenurile lor, au făcut contestații iar, deși constructorilor le-a fost atribuită lucrarea, nu s-a putut lucra.

Apoi a apărut problema stâlpilor de curent, câțiva nu au fost îndepărtați din apropierea viitoare autostrăzi la timp, iar constructorii au zăbovit și în acest caz. Ultima amânare a fost în aprilie 2013, când constructorii au invocat vremea rea.

Autostrăzile construite în România, de trei ori mai scumpe decât cele din Bulgaria

Autostrăzile construite în România la şes sunt de 3 ori mai scumpe decât în Bulgaria, iar diferenţa între costurile minme şi maxime pentru aceeaşi formă de relief este mai mare decât în Polonia şi Bulgaria.

În cadrul analizei s-a constat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyzowa)", arată Consiliul Concurenţei.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate