Contractul cu Bechtel va fi reziliat luni

Data publicării:
autostrada transilvania 4675438-Mediafax Foto-Mircea Rosca-1

Ministrul Dan Șova a declarat în urmă cu scurt timp că luni va fi reziliat contractul cu firma americană.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.

Traseul negocierilor

La începutul lunii ianuarie, ministrul Dan Şova declara că este de părere că încheierea definitivă a contractului cu constructorul american Bechtel este soluția pentru rezolvarea situației de la Autostrada Transilvania

Opinia mea şi este opinia personală şi vom discuta şi cu reprezentanţii Bechtel, este încheierea definitivă a acestui contract asumându-ne toţi greşelile (...) Cred că singura soluţie pe care o avem la dispoziţie în acest moment este să terminăm acest contract şi să găsim o soluţie de finanţare viabilă”, a precizat atunci Dan Şova.

Între timp, statul a negociat cu americanii de la Bechtel valoarea despăgubirilor, după ce s-au convins că România nu mai are bani pentru continuarea lucrărilor. Americanii nu vor pleca însă cu mâna goală. Vor fi despăgubiţi.

„Încetarea înainte de termen dă dreptul constructorului să primească despăgubiri. Nu este vorba de penalizări de jumătate de miliard de euro vehiculate la un moment dat chiar de foşti miniştri ai transporturilor”, declara pe 7 aprilie, la Digi24, Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte.

Până acum, americanii au încasat un miliard şi jumătate de euro, dar au predat numai 52 de kilometri de autostradă. Adică puţin peste 10 procente din cei 415 kilometri conveniţi în urmă cu 10 ani.

Motivele rezilierii

Statul nu mai are bani pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, încredinţat companiei Bechtel. Şantierul s-a oprit la jumătate şi ar fi nevoie de încă 250 de milioane de euro pentru darea în folosinţă a celor 62 de kilometri de drum. Şi pentru că bani de la buget nu sunt, singura soluţie găsită de autorităţi este rezilierea contractului.

Ministrul Dan Şova a dat asigurări că nivelul penalităţilor va fi mai mic de 250 de milioane de euro, adică suma necesară pentru finalizarea proiectului.

Al doilea motiv pentru ruperea contractului este întârzierea lucrărilor. Pe hârtie, autostrada are 415 kilometri. În realitate, se poate circula pe doar 52. Totuşi, statul român a plătit mai bine de jumătate din valoarea iniţială a proiectului, de 2,2 miliarde de euro. Aşa se face că un kilometru de autostradă construită a ajuns să coste 25 de milioane de euro. Adică de cinci ori mai mult faţă de suma estinată iniţial.

Americanii de la Bechtel nu sunt singurii care vor fi alungaţi de pe Autostrada Transilvania. Compania de Drumuri vrea să rezilieze şi contractul semnat cu omul de afaceri Dorinel Umbrărescu pentru asfaltarea a opt kilometri de şosea, între Gilău şi Nădăşelu. Lucrările la acest tronson vor continua doar dacă şefii de la Drumuri vor găsi un constructor dispus să asfalteze pe banii lui şi să aştepte chiar şi 30 de ani pentru a-şi recupera investiţia din taxele de drum.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri