Controversele aterizării ratate a avionului Blue Air la Cluj-Napoca

Data publicării:
oameni in avion - captura

Se bat cap în cap declaraţile autorităţilor, după aterizarea forţată a avionului Blue Air pe aeroportul Cluj. Şeful aeroportului din Cluj-Napoca şi directorul companiei low-cost se contrazic în mai multe aspecte.

David Ciceo, directorul aeroportului din Cluj, a susţinut că aeronava n-ar fi avut suficient combustibil la bord şi acesta ar fi fost motivul pentru care s-a impus aterizarea.

A fost o solicitare a piloţilor către turnul de control de la Romatsa, că e nevoie urgentă să aterizeze, pentru că n-au combustibil”, a afirmat David Ciceo.

Afirmaţile sale au fost însă contrazise vehement de şefii companiei low-cost.

Părerea mea este că domnul Ciceo nu ştie ce vorbeşte şi nu este prima dată când se întâţmplă acest lucru. (...) Este posibil ca comandantul să-i fi spus că el mai poate sta în zona de aşteptare 5-10-15 minute, după care dacă nu aterizează la Cluj se duce la aeroportul de rezervă. Nu s-a pus în niciun caz problema de lipsă de petrol (...) El a aterizat cu aproximativ trei tone de petrol, care îi mai ajungeau pentru o oră şi ceva de zbor”, a declarat Gheorghe Răcaru, director general Blue Air.

Directorul Aeroportului susţine că pista era în condiţii optime pentru aterizare.

Utilajele deszăpezeau, dar condițiile de aterizare erau bune. Au ieşit de pe pistă ca să poată ateriza, dar condițiile erau corespunzătoare. Era o frânare 3. Frânarea e între 1 si 5, 1 e cea mai slabă, 5 cea mai bună. În condiţii de ninsoare, erau corespunzătoare de aterizare”, spune David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj.

Romatsa a trimis în această dimineaţă două buletine meteo. Informaţiile de la decolare sunt diferite de cele primite de pilot DUPĂ aterizare.

„Aeronava a plecat de la Bucureşti către Cluj în condiții normale, în baza informațiilor meteo care dădeau aeroportul deschis cu condiții de ninsoare, cu coeficient de frânare bună. În apropiere de aterizare, am primit informația că s-a deteriot puțin situația meteo, în sensul că condiâiile de frânare au fost declarate de către aeroport că au un coeficient mediu”, declară Gheorghe Răcaru, directorul Blue Air.

Conform buletinului meteo transmis de catre Romatsa (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 7:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună, existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea şi frânarea se pot efectua în siguranţă.

Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zăpadă udă şi condiții de frânare medii.

După aterizare, aeronava a ieşit de pe pistă şi a alunecat în câmp. Distanţa exactă este un alt motiv de controversă în declaraţiile oficiale.

Aproximativ 20 de metri. O aeronavă Boeing 737 are o anumită lungime. În privinţa incindentului, condiţiile de aterizare pe aeroport erau bune, piloţii cunoşteau aceste condiţii”, spune David Ciceo.

Aterizarea normală din punct de vedere al momentului când a luat contact cu pista, după care nu a reușit să oprească aeronava pe zona de pistă și a ieșit, din informațiile noastre, până în 10 metri în afara pistei”, spune Gheorghe Răcaru.

O comisie de ancheta a început deja cercetările pentru a stabili exact împrejurările în care s-a produs acest incident.  

116 de oameni au trecut pe lângă moarte după ce avionul în care se aflau a ieşit de pe pistă la aterizare şi s-a oprit în zăpadă pe aeroportul din Cluj. În timp ce pilotul cerea intervenţia de urgenţă a echipajelor speciale, din turnul de control li se ura bun venit.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri