Sari la conținut

Firmele de cablu, împotriva Fondului Audiovizual. Guvernul face un pas înapoi

ACTUALIZARE 22.59. Guvernul face un pas înapoi în privinţa înfiinţării Fondului Audiovizual, în care companiile de telecomunicaţii ar fi urmat să vireze 5% din venituri de la 1 iulie. Anunţul a fost făcut de ministrul Comunicaţiilor, în urma unor discuţii ad hoc cu industria. Ordonanţa de urgenţă prin care urma să fie introdusă noua taxă ar fi trebuit să intre în dezbaterea Guvernului la şedinta din această săptămână.

„Propunerea noastră este de a împărţi ordonanţa în două, pentru că este un capitol care se aplică la trecerea de la analogic la digital, partea cealaltă urmând să avem săptămâna viitoare discuţii. Trebuie să vedem în schimb modul în care se va accesa acest Fond, chestiunile fiscale şi cele concurenţiale”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul pentru Societatea Informaţională.

Operatorii de telecomunicaţii s-au plâns că noua taxă este o formă mascată prin care ar urma să fie acordat un ajutor de stat unor televiziuni private, din banii lor şi ai clienților.

„Este o problemă de principiu. Nu se poate să iei bani de la companiile private şi să-i redistribui după nişte criterii deocamdată neclare unor alte companii private”, a declarat Nikolai Beckers, director general Telekom România.

În plus, spun operatorii de telecomunicaţii, noul bir se va regăsi în facturi.

Se împovărează atât utilizatorii finali, cât şi companiile care furnizează servicii audio-vizuale în favoarea unor producători de radio sau televiziune, această subvenţionare intrând cumva la ajutor de stat. Această taxă de 5% va colecta pentru aceste companii private 160 de milioane de euro anual”, spune Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS & RDS.

Nici reprezentanţii Orange nu sunt de acord cu proiectul de ordonanţă de urgenţă. Ei sunt îngrijoraţi şi privind modul în care vor fi folosite fondurile colectate.

Un semnal de alarmă trag şi americanii de la UPC. Oficialii operatorului de cablu spun că propunerea legislativă reprezintă o gravă ingerinţă în relaţiile dintre operatorii economici. Practic, banii colectaţi în Fondul Audiovizual nu reprezintă altceva decât un ajutor de stat pentru care ar fi nevoie de autorizarea Comisiei Europene.

Fără a renunţa la idee, ministrul Comunicaţiilor spune că nici TVA-ul la serviciile TV nu va fi 9% de luna viitoare. Nu e grabă, spun şi operatorii din piaţă.

O reducere a TVA-ului o considerăm oportună, în general, în condiţiile în care ar putea să lase mai mulţi bani operatorilor şi consumatorilor, însă şi reducerea de TVA trebuie întâi analizată şi toate măsurile pentru aplicarea ei corelate cu Codul fiscal, întrucât sunt chestiuni tehnice care ar putea duce la dificultăţi în aplicare”, afirmă Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS & RDS.

Potrivit notei de fundamentare, reducerea TVA de la 24% la 9% pentru retransmiterea programelor de televiziune ar aduce o gaură de peste 167 de milioane de lei în acest an, sumă care va creşte în următorii ani.


ACTUALIZARE 20.50. Poziția companiei UPC: „Suntem de părere că propunerea legislativă reprezintă o gravă ingerinţă în relaţiile dintre operatorii economici privaţi, fiind total necorelată cu principiile fundamentale ce guvernează comerţul dintre Statele Membre şi fiind, deopotrivă, lipsită de justificare economică. Această iniţiativă legislativă pretinde să urmărească un aşa-zis interes social important (i.e. conform Notei de fundamentare ataşate Propunerii legislative, acesta reprezentând nevoia de finanţare a posturilor private de televiziune pe fondul dificultăţilor financiare persistente cu care se confruntă posturile de televiziune şi radio din România în condiţiile în care, în fapt, efectul său va consta în subvenţionarea activităţii unor întreprinderi private de către alte întreprinderi private. Considerăm că sumele ce ar trebui colectate în Fondul Audiovizual ar reprezenta ajutor de stat care trebuie utilizat cu maximă prudenţă şi care necesită autorizarea Comisiei Europene, deoarece reprezintă un mecanism care poate conduce la denaturarea concurenţei. Măsura propusă nu poate fi încadrată în niciuna dintre schemele de ajutor de stat existente, tocmai pentru că nu răspunde obiectivelor urmărite prin textul Tratatului privind Funcţionarea Uniunii Europene”.


 De luna viitoare, companiile din telecomunicaţii ar trebui să vireze 5% din venituri către un aşa-numit Fond Audiovizual, care ar trebui să finanţeze programe TV informativ-cultural-educative. Asta scrie în proiectul de ordonanţă de urgenţă publicat pe site-ul Ministerului Comunicaţiilor. Cine va împărţi banii astfel strânşi şi după ce criterii nu se ştie deocamdată.

Operatorii de telecomunicaţii se plâng că noua taxă este o formă mascată a unui ajutor de stat acordat unor televiziuni private din banii lor şi ai clienților. Facturile vor crește.

Noi nu o considerăm oportună, ci, din contră, este o altă taxă care este impusă industriei şi aşa împovărate şi care vine peste noapte, la fel ca taxa pe stâlp. Se împovărează atât utilizatorii finali, cât şi companiile care furnizează servicii audio-vizuale în favoarea unor producători de radio sau televiziune, această subvenţionare intrând cumva la ajutor de stat. Această taxă de 5% va colecta pentru aceste companii private 160 de milioane de euro anual”, spune Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS & RDS.

Şi Telekom, al doilea furnizor de servicii de televiziune de pe piaţa locală, critică intenţia Guvernului. Este un semnal prost dat investitorilor. Se arată încă o dată lipsa predictibilităţii şi a stabilităţii în mediul legislativ din România, spun germanii. În plus, aceştia atrag atenţia că proiectul de lege este ambiguu şi propune tratarea discriminatorie a unor furnizori de servicii radio-TV.

Estimarea că scăderea TVA la 9% pentru serviciile de retransmitere a programelor de televiziune va acoperi taxa adiţională de 5% este pur speculativă şi incorectă, spun, într-un glas, operatorii de telecomunicaţii.

O reducere a TVA-ului o considerăm oportună, în general, în condiţiile în care ar putea să lase mai mulţi bani operatorilor şi consumatorilor, însă şi reducerea de TVA trebuie întâi analizată şi toate măsurile pentru aplicarea ei corelate cu Codul fiscal, întrucât sunt chestiuni tehnice care ar putea duce la dificultăţi în aplicare”, adaugă Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS & RDS.

Potrivit notei de fundamentare, reducerea TVA de la 24% la 9% pentru retransmiterea programelor de televiziune va aduce o gaură de peste 167 de milioane de lei în acest an, sumă care va creşte în următorii ani.

Interesant este că taxa pe valoarea adăugată urmează să scadă numai pentru distribuția de programe TV, în vreme ce scumpirea de 5% va fi valabilă pentru toate serviciile telecom: telefonie, internet și televiziune. Dacă ordonanța de urgență va fi aprobată mâine, în ședința de Guvern, noile taxe vor intra în vigoare de la 1 iulie. 

Etichete: firme , tva , cablu , cablisti , taxa , fond audioviziual

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale