Sari la conținut

Miron Mitrea a explicat la Digi24 cum s-a negociat contractul cu Bechtel

Fostul ministru al Transporturilor din Guvernul Năstase în perioada semnării contractului cu Bechtel, Miron Mitrea, a detaliat la Digi24 toate etapele dinaintea semnării contractului cu firma americană Bechtel pentru construcția Autostrăzii Transilvania.

Negocierile au durat un an și jumătate, nu au fost făcute „pe genunchi”, a explicat Miron Mitrea, și au pornit în baza unui acord dintre România și SUA.

La zece ani de la semnare, contractul cu Bechtel urmează să fie reziliat, după cum a anunțat ministrul Dan Șova. Americanii au încasat deja 1,2 miliarde de euro de la contribuabilul român pentru doar 52 de kilometri. Săptămâna trecută, ministrul „marilor proiecte”, Dan Sova anunța că „luni se încheie cu totul”, însă se pare că la mijloc ar fi problemele legate de despăgubiri, iar Corpul de Control al premierului va verifica acest contract.

Suma vehiculată drept daună, de um miliard de euro, „umflată”

„Contractul cu Bechtel se va închide, nu știu cum. Nu sunt cu informațiile foarte la zi”, a declarat Miron Mitrea, care a explicat că suma pentru care se va rezilia contractul depinde de câte utilaje are pe șantier acum firma americană.

„Foarte multă lume vorbește despre ce daune plătești în momentul în care reziliezi un contract. Sigur, cele mai importante sunt cele legate de imobilizarea utilajelor. (...) Depinde extrem de mult de utilaje, care e costul ca ele să fie relocate și aici se închide costul”, este de părere Miron Mitrea.

Suma vehiculată de fostul ministru Anca Boagiu, de un miliard de euro, a fost catalogată de Miron Mitrea drept „umflată”. „Anca Boagiu este și un politician experimentat, mai bagă și ea un pic bățul prin gard, este firesc să facă asta”, a comentat Miron Mitrea.

„Astăzi trebuia să mergem pe autostradă, mai corect, trebuia să mergem de la București la Brașov pe autostradă. Pentru că dumneavostră vorbiți de un singur proiect care a fost blocat, Bechtel. Eu vreau să vă spun că în 2005 a fost blocat Bechtel, a fost blocat București – Ploiești, care la ora actuală este aproape gata, mai lipsește un tronson, a fost blocat Comarnic – Brașov, a fost blocată Centura Brașovului și după aceea a fost blocat Bechtelul. În acest moment trebuia să plecăm din București și să mergem pe autostradă până în granița cu Ungaria, confrom înțelegerii parafată și încheiată de Adrian Năstase, în 2001, prim ministru al Guvernului României, cu premierul Ungariei, Peter Megyesi. Atunci s-a decis ca traseul celor două autostrăzi să se unească în 2012. Iaca, ungurii întârzie doi ani, iar noi întârziem vreo 12 sau nu știu cât vom întârzia până la sfârșit ca să închidem cele două autstrăzi”, a declarat Miron Mitrea.

De unde a pornit contractul

Întrebat concret cine este de vină pentru eșecul proiectului, Miron Mitrea a declarat că nu-i plac „chestiile politice”, însă a catalogat modificările aduse în timpul renegocierilor cu Bechtel de echipa succesorului său la conducerea Ministerului Transporturilor, Gheorghe Dobre, drept „halucinante”.

„Nu pot să vă răspund așa (cine e de vină – n.r.), mie nu-mi plac chestiile astea politice, „De vină e Dobre”. Dobre a fost primul care a tăiat finanțările, dar nu a tăiat numai asta domnul Dobre. Le-a tăiat și pe cele spune mai devreme, a blocat și toate autostrăzile de pe Coridorul IV, ca și DN7, a blocat tot ce era în lucru în momentul respectiv. Nu știu, lumea spunea că a primit ordin, eu nu am asemenea infomații. Eu am văzut că a spus: Stop investițiile, să le renegociez eu încă o dată”, a detaliat Miron Mitrea.

„S-au făcut modificări halucinante în proiect, nu le-am înțeles nici până astăzi de ce s-au schimbat soluțiile tehnice, de ce s-au schimbat trasee”, a sublinait fostul ministru al Transporturilor.

„Sunt câteva observații care trebuie făcute la acest material. În primul rând, s-a negociat un an și jumătate, n-a fost deloc pe picior. În al doilea rând sau poate în primul rând, contractul Bechtel urmează unui acord care e în vigoare și astăzi, între România și Statele Unite ale Americii, primul acord făcut de SUA cu un stat independent, ca să spun așa, de dezvoltare a infrastructurii României. Există acest acord, România a două acorduri, semnate de mine, cu SUA și cu China. Cu SUA a rezultat Bechtel, cu China, trebuia să facem podul peste Dunăre de la Brăila – Galați și s-a blocat tot în aceeași perioadă”, a precizat fostul titular al portofoliului Transporturilor.

Potrivit lui Miron Mitrea, inițial a fost un acord între cele două state, România și SUA; apoi a fost un sistem de selecție între Departamentul Comerțului al SUA și Ministerul Comerțului din România, în care noi, Ministerul Transporturilor, nu am fost implicați, în care s-a selectat, de pe o listă scurtă pusă la dispoziție de către americani, fiind firma Bechtel. După aia a fost discuția cu Uniunea Europeană – că aud că UE a fost împotrivă, a fost la început, după discuții avem acordul UE, bineînțeles pe acest contract, că nu puteam lucra. L-am văzut pe domnul Băsescu întrebându-se de Banca Mondială și FMI nu au fost împotrivă. Pentru că au fost de acord. Am discutat, am negociat. Un contract de 2,2 miliarde de euro nu se negociază așa, peste noapte”, a subliniat Miron Mitrea.

Fostul ministru a detaliat etapele din proiectarea proiectului și schimbarea traseului.

Întrebat în direct de Adriana Săftoiu, purtător de cuvânt al PDL, de ce nu s-a terminat acest proiect, Miron Mitrea a explicat că în momentul plecării de la guvernare, în 2004, România a avut un proiect de dezvoltare a sistemului de autostrăzi în România, etapizat pe ani, iar că în acest moment trebuia să fie gata Autostrada Transilvania.

Invitat să dea explicații la parchet

Întrebat dacă bariera a fost pusă de cei care au urmat la guvernare, Miron Mitrea a evitat un răspuns concret.

„Se vorbește foarte mult despre modul cum se folosesc banii publici. Noi am încercat să facem progame naționale, să strângem pe niște programe naționale resursele și să le împrăștiem cât mai puțin. După 2005 a fost domnul Dobre, care a avut... să vă spun că am fost cred că la procuratură în perioada respectivă pe Dosarul bechtel, că am avut reclamații semnate de domnul Dobre vreo sută, exagerez, am avut multe. Am fost și am prezentat acordul dintre state. Ceea ce nu spune nimeni este că România a avut o înțelegere cu UE pe acest proiect, nu pe altul, singura de acest fel, ca să ne dea aprobarea să îl construim și sprijinul, și anume să facem o analiză specială, care se numește „value for money”, adică cât obții pentru ce ai plătit. Lista scurtă în asemenea cazuri a fost dată de Bruxelles. Eu am cerut o listă scurtă de cinci, mi-a dat o listă scurtă de trei firme: o firmă germană, una franceză și una engleză. Datorită faptului că Bechtel era firmă americană, nu am luat firma engleză, în mod evident, și din cauză că firma care asigura ingineria, care câștigase licitația, era o firmă franceză, m-am gândit să iau firma germană dinc ele tri puse la dispoziție de Bruxelles. Există raportul, nu știu de ce nu vrea nimeni să îl scoată dela minister, îmi pare rău că nu am plecat cu o copie a acelui raport, care spune că din punct de vedere al „value for money” contractul este foarte bun, nu bun, nu acceptabil, este foarte bun. Că la 2,2 miliarde, cum arată contractul, pentru 415 kilometri, România face o afacere foarte bună”, a detaliat Miron Mitrea.

Întrebat să explice ce s-a întâmplat de s-a ajuns la actualele pierderi financiare, Miron Mitrea a explicat: „S-a abătut asupra României taifunul Dobre, așa s-a numit. El a renegociat contractul și a scos proiectarea într-o parte și a făcut o economie teoretică de 120 de milioane și a făcut o pierdere practică de două miliarde, vedem acum. Pentru că asta se întâmplă: s-au găsit alte soluții, alte trasee, s-a intrat exact prin zonele cele mai contaminate, prin siturile arheologice cel mai greu de rezolvat, s-a intrat prin mlaștini, cum e la Oradea...”.

Laszlo Borbely, fost ministru în același Cabinet, a explicat că formațiunea sa politică, UDMR, a a sprijinit proiectul, care a căzut însă pradă unui lanț al slăbiciunilor. „A problemă la noi cu asumarea politică a mai multor guverne”, a afirmat Borbely, cu referire la reevaluarea făcută contractului, care a dus la întârzieri ale contractului și plata unor penalizări.

„Nu mă spăl pe mâini prin faptul că nu am participat la selecție”

„Ministerul Comerțului Român a selectat din lista scurtă americană Bechtelul. Sigur, asta s-a produs la Washington, dar nu din cer au selectat. Și în urma unei vizite pe șantierul din Croația, unei vizite pe șantierul din altă parte, pentru că erau patru, cinci firme propuse de americani, le-a plăcut cel mai mult cum mergea șantierul din Croația și ne-au propus Bechtelul. Nu mă spăl pe mâini prin faptul că nu am participat la selecție: În acordul semnat de statul român și SUA nu era ministerul pe care îl conduceam eu atunci ca parte la selecția firmei respective. Am sprijinit-o și o sprijin în continuare”, a declarat Miron Mitrea.

Întrebat dacă bani vor fi recuperați. Miron Mitrea a explicat că a fost chemat invitat în fața procurorilor, în perioada 2005 - 2007, de zece, 15 de ori, pentru a explica cum s-a negociat acest contract, dar nu a fost deschis niciun dosar în ceea ce privește perioada în care a fost ministru.

Întrebat ce ar putea verifica Corpul de Control în prezent, Miron Mitrea a fost de părere că s-ar putea controla cum au fost modificate clauzele din contract și pe ce s-au dat banii.

Miron Mitrea a explicat că nu a vorbit u Dan Șova în ultimele două săptămâni despre contractul cu Bechtel, fostul ministru a declarat: „În general, rezilierea unui contract este mult mai scumpă decât ducerea lui la capăt. În mod firesc, dau întotdeauna sfaturi: du contractul până la capăt (...) Dacă vrei să scoți din mocirlă un proiect mare, trebuie accelerezi pe el, altfel nu iese, mocirla se face din ce în ce mai mare, prețuri costuri. El nu poate să iasă decât mai rău”.

Miron Mitrea a detaliat și unul dintre punctele renegiociate, respectiv frază din contract: „Se poate plăti la începutul fiecărui an până la 30% din valoarea estimată pe anul respectiv”, care a fost schimbată de echipa fostului ministru Miron Mitrea, condusă de un fost director de la CNADNR, potrivit spuselor fostului ministru, cu „se va plăti a începutul fiecărui an până la 30% din valoarea estimată a lucrărilor pe anul respectiv”. „Deci constructorul exprima că face 200 de milioane de euro, tu trebuia să-i dai jos 60 de milioane pe care nu-i dădeai și vedeai penalități”, a explicat Miron Mitrea.

Etichete: bechtel , autostrada transilvania , Miron Mitrea

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale