Sari la conținut
News Alert

NOI REGULI - parcarea pe trotuar, interzisă. Precizările Ministerului de Interne

 

"Singura excepție va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător", informează un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Precizarea vine în contextul interesului mass-media față de noile propuneri legislative privind modificările aduse codului rutier pe aspectul parcării autovehiculelor pe trotuare.

Excepția la care MAI face referire are în vedere situațiile în care dimensiunile trotuarului pot permite inclusiv parcarea de vehicule, administratorul drumului urmând a semnaliza posibilitatea de oprire sau staționare pe trotuar și marca zona destinată parcării sau staționării, după caz. Numai în aceste situații este posibilă parcarea pe trotuar a vehiculelor.

"Norma se regăsește la art. 1176 alin. (2), ca obligație a administratorului drumului public. Odată cu intrarea în vigoare a acestei legi, urmează a fi aduse modificări, în acord cu aceasta și regulamentului de aplicare a OUG 195/2002, aspect prevăzut la art. VI din proiectul de lege", se mai arată în comunicatul MAI, remis Agerpres.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat vineri seară proiectul de hotărâre de guvern care va reglementa modul în care pot fi ridicate vehiculele staţionate neregulamentar.

Schimbări preconizate:

  1. Se introduce suspendarea înmatriculării/înregistrării, ca măsură de retragere provizorie a dreptului de utilizare a unui vehicul pe drumul public, care să intervină de drept în condițiile prevăzute de OUG nr.195/2002; condițiile se referă la neîndeplinirea obligațiilor noului proprietar al autovehiculului de a solicita autorității de înmatriculare sau de înregistrare, în termen de maximum 30 de zile de la data transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, transcrierea transmiterii dreptului respectiv și, după caz, emiterea unui nou certificat de înmatriculare sau de înregistrare. Ca măsură de sancționare, identificarea de către polițiștii rutieri a unui autovehicul a cărui înmatriculare a fost suspendată, determină reținerea certificatului de înmatriculare și retragerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.

  2. Se propune reconsiderarea întregului mecanism în care operează ridicarea vehiculelor și, pentru eficiență, se introduce și blocarea vehiculelor. Astfel: a. se stabilesc (în corpul OUG nr.195/2002) situaţiile în care poate fi dispusă ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, prin raportare la pericolul pe care îl prezintă aceste vehicule pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice;

    Măsura este dublată de introducerea obligației administratorului drumului public de a de a delimita și semnaliza corespunzător sectoarele de drum public unde este interzisă staționarea vehiculelor pe o anumită distanță stabilită în metri, prin marcaje de începere și sfârșit al interdicției, numai pe prima bandă a sensului de mers. b. se creează posibilitatea ridicării vehiculelor pentru situații care privesc realizarea unui interes public: intervenția serviciilor de urgență, efectuarea unor lucrări urgente pe un sector de drum sau adoptarea unor măsuri de ordine și siguranță publică. În această situație, ridicarea vehiculului se dispune la solicitarea serviciului de urgență, administratorului drumului public sau organului care a dispus măsurile de ordine și siguranță publică, după caz. În acest caz, poliția rutieră are obligația de a înștiința proprietarul sau deținătorul vehiculului despre locul unde a fost depozitat vehiculul. c. se instituie situațiile în care ridicarea vehiculului nu poate fi dispusă sau trebuie să înceteze executarea măsurii: - în vehicul este vizibilă prezența unor persoane, - vehiculul aparține instituțiilor enumerate de lege, având în vedere regimul prioritar de circulație conferit de deplasarea „în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă” d. se instituie blocarea vehiculului, atunci când măsura anterioară nu este posibilă. Reglementarea se referă la vehiculele a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone, care, evident, nu pot fi ridicate și transportate în condiții similare unui autoturism. Măsura este supusă, de asemenea, unor condiții, una dintre acestea referindu-se la situația în care staționarea vehiculului, în locul în care ar fi blocat, ar constitui un pericol imediat pentru siguranța sau fluența circulației pe drumul public.

    Blocarea vehiculului va consta în aplicarea unor dispozitive speciale pe roata din față a vehiculului, pe partea pe care acesta are amplasate comenzile de conducere, respectiv a unui avertisment scris, pe geamul lateral, corespondent comenzilor de conducere, cu privire la amplasarea dispozitivului și modalitatea de contactare a celui care a dispus măsura. e. dispoziția de ridicare/ blocare a vehiculului va avea natura unui act administrativ, putând fi contestat potrivit Legii contenciosului administrativ, nr.554/2004, cu parcurgerea obligatorie a procedurii prealabile Informațiile care trebuie redate în cuprinsul dispoziției se referă la: prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat (și, implicit, faptul că ocupa abuziv o anumită porțiune de carosabil); necesitatea aplicării măsurii tehnico-administrative (scopul fiind de a reda carosabilul celorlalți participanți la trafic, aflați în mișcare); starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia (în acest sens, înregistrarea foto sau video devine o măsură necesară și utilă). f. sunt stabilite condiții clare de executare a operațiunilor care privesc cele două măsuri tehnico-administrative, și este exprimată clar ideea că acestea reprezintă un serviciu public.

    Administratorul drumului public poate autoriza un operator economic specializat să execute, în numele său, operațiunile pentru ridicarea vehiculelor sau blocarea vehiculelor.

    Totodată, administratorului îi vor reveni o serie de obligații clare (pe lână cea prezentată deja la pct.a.): amenajarea și creșterea progresivă a numărului spațiilor special destinate staționării sau parcării vehiculelor; informarea conducătorilor de autovehicule, cu privire la aceste spații și la spațiile destinate depozitării vehiculelor ridicate; organizarea și menținerea unui standard ridicat al activităților desfășurate pentru executarea celor două măsuri tehnico-administrative, respectiv de a ține evidența vehiculelor ridicate sau blocate; asigurarea unui serviciu continuu, pe durata a 24 de ore/zi, 7 zile pe săptămână, care să permită oricând recuperarea vehiculului. g. se prevăd o serie de reguli privind transportul și depozitarea vehiculelor ridicate, precum și responsabilitățile administratorului drumului public pe perioada cât vehiculul e în custodia sa. h. se prevede clar care sunt cheltuielile ce vor fi suportate de deținătorul vehiculului, în funcție de operațiunile executate, și modul de stabilire a tarifelor, astfel încât acestea să fie transparente, adecvate și să nu lase loc abuzurilor.

  3. Pentru constatarea contravențiilor, se propune crearea unei prezumții legale că proprietarul sau utilizatorul vehiculului (înscris în evidențele autorităților) este conducătorul autovehiculului la momentul săvârșirii faptei; aceasta ar trebui să opereze numai în privința opririi neregulamentare și staționării neregulamentare, când se constatată fapta cu mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic (disponibile și pe autospecialele poliției rutiere) și lipsește persoana care a condus vehiculul la momentul săvârșirii faptei.

    Proiectul conține și o serie de garanții, pentru proprietarul sau utilizatorul vehiculului, în situația în care acesta nu este autorul faptei; pe baza declarației sale sau a persoanei indicate ca fiind autorul contravenției, procesul-verbal încheiat se revocă și se încheie un nou proces-verbal, cu datele contravenientului.

    La funcționarea mecanismului propus ar trebui să contribuie și măsura suspendării înmatriculării/ înregistrării.

  4. Regulile privind executarea ridicării vehiculelor se vor aplica și pentru măsurile dispuse potrivit Legii nr.155/2010, respectiv Legii nr.448/2006.

  5. Se propune abrogarea prevederii care permitea staționarea autovehiculului pe trotuar, atunci când lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor era de cel puţin un metru. În multe situații, această prevedere a permis săvârșirea unor abuzuri și, în general, desconsiderarea dreptului pietonilor la condiții civilizate de deplasare pe drumul public. Pentru un control mai riguros, se propune ca administratorul drumului public să poată permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial ori total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător.

  6. Intrarea în vigoare a legii, la o dată ulterioară, este justificată de necesitatea revizuirii viabilității prevederilor Regulamentului aprobat prin H.G nr.1391/2006 și formulării unor propuneri corelate cu noile dispoziții legale.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale