T. Băsescu: Modul în care s-a desfășurat licitația pentru CFR Marfă prefigura un eșec. Dacă privatizarea eșuează, GFR poate cere daune Guvernului

basescu 2 presidency 19 iul 1

Cele mai importante declarații ale președintelui:

Noi ne-am limitat la a da un simplu comunicat legat de ședință, care s-a desfășurat într-o atmosferă constructivă, s-au exprimat puncte de vedere și s-au căutat soluții.

Aș vrea să clarific lucrurile din punct de vedere legal. Nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între guvern și CSAT, cu atât mai mult cu cât CSAT nu are atribuțiuni în privatizări. Aș vrea să precizez că CSAT lucrează strict după Legea 415 din 2002. Era aceeași lege când s-a privatizat Petrom și nu s-a validat contractul în CSAT, era acceași lege ca la Bechtel și nu s-a validat contractul.

Guvernul a presat în crearea unui precedent, implicarea CSAT în procese de privatizare. Cred că mai bine se făceau presiuni pe câștigător să vină cu banii.

Au declarat licitația de privatizare un mare succes și trebuia materializat procesul.

Constat că unii politicieni fug de succes.

Singurii precauți am fost eu și CSAT și nu văd de ce am prelua noi succesul lui Victor Ponta.

CSAT și-a încheiat misiunea pe data de 5 februarie 2013, când a avizat strategia de privatizare, strict prin prisma atribuțiilor CSAT. Dacă vă uitați pe hotătârea 23, la primul punct avizează strategia, la punctul 2 stabilește ceea ce stabilește legea, că Ministerul Transporturilor și Guvernul trebuie să ducă la capăt privatizarea, la punctul 3 se precizează ce a avizat CSAT din strategia de privatizare.

Avizarea strategiei s-a făcut în februarie.

Din păcate, la câteva ore după plecarea în concediu a domnului prim ministru, secretariatul general a trimis o adresă prin care înainta solicitarea premierului de a se pune pe ordinea de zi hotărârea privind privatizarea CFR Marfă.

În conformitate cu cele negociate cu FMI, UE, BM, Guvernul s-a angajat să finalizeze privatizarea până la sfârșitul lunii septembrie. Știind acest angajament al guvernului, am convocat de urgență ședința CSAT, mai ales că nu se cerea altceva decât punerea pe ordinea de zi.

În adresa de înaintare și în scrisoarea nedatată a premierului - ce îmi arată că deliberat a vrut să plece în concediu apoi să se trimită documentele, solicitarea de punere pe ordinea de zi e făcută în baza articolului 4, litera D din legea 415 de funcționare a CSAT. Acolo se spune că CSAT are atribuțiile, multe, pe două pagini.

Văzând adresa, înainte de a vedea toate documentele, am crezut că e o hotărâte urgentă ce vizează securitatea națională. Din păcate, ce am primit nu corespunde cu obligația semnalată în adresă și înscrisă în lege. Am primit spre a fi pusă pe ordinea de zi, fără să se spună de ce, hotărârea Guvernului pentru aprobarea condițiilior principale a contractului de vânzare de acțiuni. Oricât aș căuta în legea CSAT, nu pot găsi măcar și forțând interpretările vreun articol care să dea dreptul CSAT să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii. Ar fi o gravă încălcare a legii de funcționare a CSAT. Se poate emite ideea că CSAT să verifice dacă exigențele stabilite prin decizia CSAT din februarie sunt respectate în propunerea de contract. CSAT nu are atributul de a verifica guvernul.

Adică CSAT să avizeze o vânzare de acțiuni, ceea ce nu a făcut niciodată, apoi se spune că mă substitui uneori premierului pentru că exprim o părere, iar aici chiar îmi cere Guvernul să o fac pe premierul. Nu pot încălca o Constituție care a fost singurul meu scut. 

Solicitarea Guvernului, ascunsă sub un articol din CSAT legat de siguranța națională, prin care CSAT să aprobe vânzarea de acțiuni, este mai mult decât ceea ce pot accepta ca președinte al CSAT și în niciun caz nu voi face un lucru ilegal.

Suntem în fața unei chestiuni care vizează asumarea responsabilității.

Unul din lucrurile importante ete angajamentul luat de Guvern să termine privatizarea până în septembrie.

În documentul aprobat de CSAT există un calendar.

După aprobarea licitației, guvernul trebuie să primească o scrisoare de garanție, a aprimit-o pe 20 iulie.

Pe 24 iulie, Guvernul a emis hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor principale pentru CFR Marfă, dar a uitat s-o publice în Monitorul Oficial.

Este exact așa cum a venit de la guvern, numerotată, Semnată inclusiv de prim ministru, pe lângă ministrul apărării, minisitrul pentru buget Liviu Voinea, vicepremierul Daniel Chițoiu.

Și dacă venea înainte de adoptarea hotărârii în ședință de Guvern, CSAT nu poate aviza vânzarea de acțiuni. 

Deci, o dată cu adoptarea hotărârii și pulicarea în Monitorul Oficial sunt 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să vină cu 20,2 milioane euro garanție, după cele 30 de zile mai urmează 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să depună troți banii: 202,2 milioane de euro.

Faptul că nu se publică în MO hotărârea de guvern împiedică semnarea contractului și de aici toate efectele. În eventualitatea în care câștigătorul nu are bani, guvernul nu poate executa garanția deja depusă. Practic, procesul este în aer, dar se iese inclusiv din agajamentele cu Fondul, Banca Mondială și UE.

Dacă dl. prim-ministru vrea să rămână cu angajamentele în aer este o opțiune a dânsului.

În condițiile în care guvernul nu continuă procedura din cauza lui și nu din alte cauze, peste ceva timp GFR va cere daune Guvernului României. Nu numai că nu va pierde garanția, dar va câștiga daune și acești bani se vor plăti din bani publici.

Dacă aș fi prim-ministru aș accelera procedurile. Ori am șansa să încasez 202 milioane de euro și am șansa să negociez respectarea de modernizare a companiei și aș impune un grafic de modernizare, ori, dacă GFR nu vine cu banii și nu acceptă condițiile din strategie de privatizare, guvernul poate să reia liniștit procedura de privatizare, așa cum este scrisă în raport cu Fondul.

A fost unul dintre obiectivele principale cu Fondul, în care am atras atenția că procedurile au fost foarte rapide.

Important e ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român, altfel, va plăti. Dacă se va rata privatizarea, aș vrea să se rateze din cauza partenerului și nu din cauza lipsei de curaj a statului de a continua procesul. Blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului va aduce daune de milioane în procese ce vor dura ani. Nicio instanță nu va tolera neîndeplinirea unor condiții pentru că a trebuit făcut un alt joc politic.

O spun cu toată onestitatea: modul în care s-a desfășurat procesul de licitație prefigura un eșec. Au lăsat privatizarea pentu ultima clipă. Am dorit să atenționez asupra faptului că această indecizie nu face decât să creeze riscuri de plată, de daune din partea statului către cel declarat câștigător. Dacă Guvernul decide să anuleze licitația, trebuie juridic să existe motive extrem de solide. 

Precizez că acesta este punctul meu de vedere, nu e punctul de vedere al CSAT.

Hotărârea 23 din 5 februarie care stabilea responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului a fost adoptată în prezența premierului.

În politică și în funcțiile cele mai înalte în stat, cel mai bun lucru este asumarea și nu fuga de răspundere.

Nu pot să cazez CFR Marfă la Cotroceni. Aparține Guvernului.

Dacă ar fi fost în responsabilitatea mea, demult luam decizia.

La un moment dat s-a spus public că poate am alte informații decât Guvernul.

Am cerut în CSAT tututor structurilor de informații să verifice dacă s-au trimis aceleași informații și la guvern. Au verificat, au fost transmise.

Toate documentele pe care le-am primit legat de CFR Marfă aveau marcat: s-a trimis și la prim-ministru și la Ministerul Transporturilor.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate