Sari la conținut

Tolo.ro: Achizițiile reale de dezinfectanți diluați sunt duble față de cele prezentate de autorități

Firmele ar fi apelat la un artificiu pentru a-şi ascunde contractele: ar fi folosit în sistemul electronic de licitaţii coduri diferite pentru a defini acelaşi produs. Aşadar dezinfectanţii au fost încadraţi ca aerosoli, fungicide, produse de curăţat pentru podele, produse de machiaj sau de sterilizare a aerului.

Dan Condrea, patronul Hexi Pharma, ar fi folosit 89 de asemenea coduri. Dezvăluirea a fost posibilă datorită unui soft, susţine jurnalistul, care spune că spitalele ar fi părtaşe în schema de păcălire a sistemului.

Aceste diferenţe viciază şi nivelul prejudiciului stabilit de procurori în dosarul Hexi Pharma.

Jurnaliştii de la GSP invocă datele furnizate de o organizaţie care foloseşte un soft de analiză inteligentă a datelor SEAP şi care a descoperit diferenţe mari între cifrele şi statisticile furnizate de Agenţia pentru Agenda Digitală şi de Ministerul Sănătăţii.

Fiecare dintre cele două instituţii a avut drept criteriu câte un singur cod CPV (Common Procurement Vocabulary  - Codul Comun International Privind Achizitiile de Produse si Servicii), diferite unul de celălalt. Asta în condiţiile în care, susţin jurnaliştii, Dan Condrea ar fi folosit 86 astfel de coduri pentru achiziţiile din SEAP.

Ministerul Sănătății spune că în 2015 Hexi Pharma a încheiat 1.300 de contracte, în condiţiile în care, conform rezultatelor analizei, acestea au fost de fapt 5.000, fiind utilizate alte 34 de coduri diferite de cel privind achiziţia de dezinfectanţi. Aceasta face ca valoarea contractelor să crească de la aproape 8 milioane de lei, la peste 23 de milioane de lei, notează News.ro.

Şi în cazul firmei AL Carina, situată pe primul loc în topul achiziţiilor de dezinfectanţi în 2015, valoarea contractelor este de aproape 40 de milioane de lei, nu doar de 10.

Prin urmare, valoarea reală a contractelor primelor zece firme din topul achiziţiilor de dezinfectanţi nu este de 27 de milioane de lei, cum rezulta din statistica Ministerului Sănătăţii, ci de aproape 82 de milioane de lei.

În 2 iunie, Agenţia pentru Agenda Digitală a României a furnizat o altă statistică: contractele de biocide pe 2011-2015. Suma totală de achiziţii de dezinfectanţi pe ultimii cinci ani, raportată de Agenţie, este de 136,7 milioane de lei. În realitate, ea este de 225,3 milioane de lei, aproape dublu, susţin jurnaliştii.

Bineînţeles că nu doar producătorii de dezinfectanţi, ci şi alţi producători medicali, dar şi mulţi alţii, din toate domeniile, folosesc acelaşi truc. Sunteţi pe cale să aduceţi în spaţiul public o discuţie care va arăta corupţia din achiziţiile publice din România”, afirmă o sursă citată de Gazeta Sporturilor.

Statistica oficială a achiziţiilor de dezinfectanţi pentru perioada 2011 – 2015 arată că Al Carina a livrat produse de peste 34 de milioane de lei, softul de analiză a achiziţiilor indică o sumă de peste 51 de milioane de lei şi alte 34 de coduri utilizate. Pentru Hexi Pharma, sumele cresc de la peste 54 de milioane de lei la peste 90, ceea ce o situează pe primul loc în topul achiziţiilor. De fapt, conform datelor Agenţiei privind Agenda Digitală a României, Hexi Pharma a încheiat în perioada 2011 – 2015 2.900 de contracte, iar cifra care rezultă în urma utilizării softului de monitorizare a licitaţiilor este de 9.000 de contracte.

Jurnaliştii GSP remarcă inclusiv faptul că, în statisticile lor, chiar şi MS şi Agenţia pentru Agenda Digitală au căutat după coduri CPV diferite.

Hexi Pharma a utilizat 86 de coduri diferite, încadrându-şi  produsele nu doar la Dezinfectanţi, ci şi la Aerosoli, Fungicide, Agenţi organici tensioactivi, Produse de curăţat pentru podele, Produse de machiaj, Produse de sterilizare a aerului, scriu jurnaliştii de la GSP.

„La licitaţii, codurile CPV sunt stabilite de către spitale. La achiziţiile directe însă, firmele de dezinfectante trec în ofertă caracteristicile produsului şi stabilesc codul CPV. Sigur că el este, mai apoi, validat de către spitale”, scriu jurnaliştii, aceasta fiind o modalitate prin care spitalele pot modifica pragurile financiare, astfel încât să nu fie nevoite să organizeze licitaţii, remarcă sursa citată.

Conform rezultatelor furnizate de acelaşi soft de analiză, doar în spitale, totalul achiziţiilor a fost, în 2015, de 1 miliard de euro.

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale