Vacanţe-fantomă cu reducere. Sute de români, păcăliţi de agenţii de turism intrate în insolvenţă

Data publicării:
20121115 20vouchere-33671

Nu toţi păgubiţii luptă să îşi recupereze banii, pentru că demersurile juridice sunt anevoioase şi îndelungate. Prin urmare, unii se resemnează, iar alţii se revoltă pe reţelele de socializare şi pe forumuri.

Tudor Chipurici a cumpărat de pe un site de reduceri o vacanţă în Cipru pentru patru persoane şi a achitat-o integral. Cu o săptămână înaintea sejurului, a primit un e-mail prin care agenţia de turism, parteneră a site-ului de reduceri, îl înştiinţa că nu îşi mai poate îndeplini obligaţiile asumate prin contract, întrucât compania intrase în procedură de insolvenţă.

„Paguba a fost de 30 de milioane (3000 lei noi – n.red). Am încercat să-mi recuperez banii, dar încă nu s-a putut face absolut nimic”, spune Tudor. El a apelat şi la o firmă de recuperări credite, însă nu îşi face speranţe: „Şansele de a-mi recupera banii sunt foarte mici”, crede el.

Asigurarea de insolvenţă a agenţiei

Ce nu au ştiut clienţii firmelor intrate în insolvenţă este că, potrivit legislaţiei române, pachetul de servicii turistice trebuie să includă o asigurare de insolvenţă sau de neplată a serviciilor. „În momentul în care agenţia de turism vinde pachetul cu serviciile turistice, trebuie să aducă la cunoştinţa turistului repectiv că beneficiază de această asigurare”, explică la Digi 24 Marinela Nemeş, directorul Direcţiei Juridice a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

Suma maximă asigurată pentru un tour-operator este de doar 50.000 de dolari, o sumă insuficientă pentru despăgubirea clienţilor în cazul în care agenţia intră în insolvenţă.

Pentru ca aceştia să îşi poată recupera totuşi banii, rămâne calea justiţiei. Soluţia presupune însă nervi de oţel şi luni sau ani de zile de aşteptare. Pentru că n-au timp de pierdut prin tribunale, păgubiţii se descurajează şi renunţă la acţiuni, o atitudine pe care, de altfel, mizează companiile care îşi asumă riscul de a păcăli clienţii.

800 de reclamaţii în 2012

De la începutul anului, Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului a primit peste 800 de reclamaţii similare. Potrivit specialiştilor, numărul păgubiţilor este mult mai mare, ţinând cont de faptul că nu toţi cei înşelaţi depun plângere.

Oficialii de la Protecţia Consumatorului precizează pentru Digi 24 că majoritatea reclamaţiilor au fost transmise către instrumentare atât serviciului Gărzii Financiare, cât şi inspectorilor de la Poliţia Economică. „Considerăm că este o înşelătorie şi, în acest sens, intră în atribuţiile dumnealor de rezolvare”, a declarat Ioan Ştefan Cel Mare, comisar-şef adjunct la Protecţia Consumatorului.

„Putem să le dăm o parte din bani, să obligăm operatorul economic să restituie o parte din bani, cum ar fi spre exemplu şi pentru excursiile care erau cuprinse în sejurul respectiv şi nu au fost efectuate sau condiţiile de cazare despre care spun că sunt de trei stele şi în realitate sunt de o stea”, mai spune comisarul şef-adjunct.

Oamenii rezistă cu greu ofertelor tentante şi ajung să cadă în astfel de capcane pentru că, în momentul în care au în faţă o reducere irezistibilă, sunt mai preocupaţi să facă plata cât mai repede, de teamă că o vor pierde, decât să se asigure că nu vor fi înşelaţi, explică specialiştii.

ANAT: Multe site-uri nu au licenţă de turism

Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România, acuză şi proprietarii site-urilor de reduceri: „Sunt turişti care au cumpărat zeci de vouchere de pe mai multe asemenea site-uri. Acum se îndreaptă către ANAT cu plângerile şi sesizările lor ceea ce, evident, vă daţi seama că ANAT nu are cum să soluţioneze în acest caz pentru că ei nu au cumpărat servicii printr-o agenţie de turism, ci printr-un site care nu are licenţă de turism şi vinde aceste produse ilegal."

Potrivit ANAT, au fost identificate aproximativ 200 de site-uri care vindeau servicii turistice fără licenţă. Au fost demarate controale, iar o parte dintre aceste societăţi au fost deja închise. „Este destul de greu să le identificăm pe toate, pentru că nu au afişate date de contact”, precizează Corina Martin.

Pe astfel de site-uri există şi oferte care sunt prezentate ca reduceri, în realitate preţul de cumpărare fiind cel întreg, spun alţi oficiali ANAT. „Adică iau un pachet turistic care, să zicem, costă 100 de euro, ca site de reduceri ce mă numesc eu. Rog agenţia să dubleze preţul, după care eu îl vând tot cu 100 de euro, dar afişând către client o reducere de 50%”, explică Cristian Ioniţă, managergalos.ro.

Cum evităm capcanele

Capcanele ofertelor-fantomă nu sunt greu de evitat: în primul rând, trebuie să vă asiguraţi că site-ul de pe care cumpăraţi are licenţă de turism, ceea ce se poate verifica printr-un telefon laAsociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism. Dacă site-ul nu are o astfel de licenţă, şansele ca oferta făcută să nu fie reală sunt mari.

Ulterior, verificaţi datele de contact şi sunaţi pentru a cere detalii suplimentare despre vacanţa pusă la vânzare. Puneţi cât mai multe întrebări despre condiţiile oferite, despre transport sau despre alte servicii incluse în ofertă, astfel încât să fiţi sigur că nu veţi plăti taxe suplimentare la destinaţie.

Comparaţi apoi preţul vacanţei la mai multe agenţii de turism. Un preţ prea mic faţă de concurenţă ar trebui să trezească suspiciuni.

De asemenea, căutaţi pe internet detalii despre firma care vă pune la dispoziţie pachetul turistic. Dacă aceasta a creat probleme serioase în trecut, sunt şanse mari să recidiveze.

„Sunt foarte multe oferte făcute de site-urile de reduceri în parteneriat cu agenţiile de turism. În această situaţie clientul poate verifica foarte uşor agenţia. La fel, poate vedea dacă este licenţiată la ANAT”, mai spune Cristian Ioniţă.

Multe agenţii de turism au avut dificultăţi şi au intrat în insolvenţă în ultimul an. Potrivit declaraţiilor reprezentanţilor ANAT, pe site-ul Ministerului Turismului şi Dezvoltării RegionaleMDRT.rofigurează aproximativ 3000 de agenţii. Dintre acestea, doar jumătate mai funcţionează în prezent.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri