Analiză Giganţii americani ai tehnologiei mizează în stil mare pe inteligenţa artificială şi reduc costurile pentru alte activităţi

Data publicării:
Inteligență artificială.
Inteligență artificială. Foto: Getty Images

Investitorii în acţiuni din sectorul tehnologiei sunt dornici să audă cât de mult sporesc profitabilitatea liderii din industrie, prin reducerea costurilor, dar există un domeniu în care vor să vadă şi investiţii importante: inteligenţa artificială, relatează CNBC. 

Alphabet, Microsoft, Amazon şi Meta au raportat rezultatele trimestriale în această săptămână, oferind celor de pe Wall Street informaţii actuale cu privire la eforturile lor de a-şi îmbunătăţi eficienţa, pe măsură ce cresc îngrijorările economice. 

Însă, când vine vorba de AI şi de cel mai recent boom al aşa-numitelor modele mari de limbaj (LLM), care alimentează produse precum ChatGPT, companiile tehnologice cu megacapitalizări nu îşi permit să rămână în urmă, transmite News.ro

Programele AI generative folosesc cantităţi tot mai mari de date şi putere de procesare pentru a produce rezultate care par a fi fost realizate de un om - un bloc de text, un fragment de cod sau o imagine generată de computer. Acestea au nevoie de supercalculatoare specializate, care nu sunt ieftine. 

La conferinţele lor privind veniturile din această săptămână, directorii generali ai companiilor de tehnologie au vorbit pe larg despre potenţialul AI, indiferent dacă îşi construiesc propriile modele sau le integrează rapid în produse. 

Tema comună a fost accentul pus pe sumele mari de bani pe care le vor cheltui pentru a construi şi a rula aceste aplicaţii. 

Alfabet

Sundar Pichai, CEO-ul Alphabet, este supus unei presiuni intense pentru a livra produse AI, din cauza ameninţării percepute cu care se confruntă principalul motor de căutare Google al companiei din partea chatbot-urilor sofisticate care ajung pe piaţă. 

Compania a declarat recent un ”cod roşu” intern. Pichai a declarat în conferinţa privind veniturile de marţi că compania face ”progrese bune” spre obiectivele sale de AI. 

”Vom continua să încorporăm progrese generative ale inteligenţei artificiale pentru a îmbunătăţi căutarea într-un mod atent şi deliberat”, a spus Pichai. El a arătat că Google foloseşte AI pentru a îmbunătăţi rata de conversie a reclamelor şi pentru a reduce cantitatea de ”text toxic” care intră în modelele AI. 

De asemenea, compania combină două echipe principale de AI, Brain şi DeepMind. Pichai a spus că, pe lângă folosirea propriilor cipuri pentru a-şi alimenta modelele, foloseşte procesoare de la Nvidia, ceea ce face ca marea majoritate a cipurilor grafice să fie folosite pentru a antrena şi a implementa AI de ultimă oră.

Microsoft  

Microsoft foloseşte tehnologia OpenAI GPT în motorul său de căutare Bing, Office şi sistemul de teleconferinţe Teams. 

CEO-ul Satya Nadella spune că inteligenţa artificială va conduce în cele din urmă la creşterea veniturilor şi declanşează deja o absorbţie crescută în aplicaţiile companiei. 

Bing, de exemplu, a văzut descărcări de patru ori mai mari de când Microsoft a adăugat un chatbot, a spus el. 

Microsoft a generat peste 200 de milioane de imagini prin integrarea sa cu Bing. Nadella a avertizat că va fi necesară o cantitate semnificativă de capital pentru a construi centrele de date masive necesare pentru a rula aplicaţii AI. 

”Vom continua să investim în infrastructura noastră cloud, în special în cheltuielile legate de inteligenţa artificială, pe măsură ce ne extindem la cererea în creştere determinată de transformarea clienţilor. Şi ne aşteptăm ca veniturile rezultate să crească în timp”, a spus Nadella. 

Amazon  

CEO-ul Amazon, Andy Jassy, a dat joi un răspuns neobişnuit de lung la întrebarea unui analist despre planurile de inteligenţă artificială generativă ale companiei. 

Jassy a spus că Amazon îşi construieşte propriile LLM-uri şi proiectează cipuri pentru centrele de date pentru învăţarea automată, subliniind că piaţa este uriaşă. 

”Aceste modele mari de limbaj, capacitatea de inteligenţă artificială generativă există de ceva vreme. Dar, sincer, modelele nu au fost atât de convingătoare decât în urmă cu aproximativ şase până la nouă luni”, a spus Jassy. ”Au devenit mult mai mari şi mult mai bune, atât de repede încât reprezintă într-adevăr o oportunitate remarcabilă de a transforma practic fiecare experienţă a clienţilor care există”, a mai spus acesta.  

Jassy a mai spus că dimensiunea Amazon i-ar permite să devină una dintre puţinele companii care construiesc LLM-uri, care pot lua sute de computere în funcţiune timp de săptămâni, supravegheate de ingineri scumpi de învăţare automată.  

”Va exista un număr mic de companii care vor să investească acest timp şi bani şi vom fi una dintre ele la Amazon”, a adăugat Jassy.  

Spre deosebire de Microsoft şi Google, Amazon se concentrează pe vânzarea accesului la tehnologie prin divizia Amazon Web Services. Cu toate acestea, Jassy a spus că Amazon va lucra la unele aplicaţii, cum ar fi programe pentru a ajuta inginerii să scrie coduri. 

”Fiecare dintre afacerile noastre din interiorul Amazon se bazează pe modele lingvistice mari, pentru a ne reinventa experienţa clienţilor”, a spus Jassy. Acestea includ asistentul vocal Alexa, a spus el.

Meta  

CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a încercat să respingă ideea că compania sa nu mai este concentrată pe metavers, după ce şi-a îndreptat atenţia în această direcţie la sfârşitul anului 2021. 

Dar el a vrut ca investitorii să ştie că Meta poate investi în tehnologii metaverse şi să aloce simultan resurse mari în AI, pe care el a numit-o ”temă cheie” pentru compania sa. 

Zuckerberg a spus că, în timp ce compania a folosit învăţarea automată pentru a oferi recomandări şi a alimenta produse precum fluxul de ştiri sau sistemele publicitare ale Facebook, o nouă arie principală de atenţie include modelele de bază generative. 

”A fost un an cu progrese destul de uimitoare pe acest front, iar munca care se întâmplă acum va avea impact pentru fiecare dintre aplicaţiile şi serviciile noastre”, a spus Zuckerberg. El a arătat că Meta va lucra la o varietate de produse care utilizează tehnologia, inclusiv experienţe de chat în WhatsApp şi Facebook Messenger, instrumente pentru realizarea de imagini pentru postări pe Facebook şi Instagram şi, eventual, programe care ar putea scoate videoclipuri întregi din scurte descrieri. 

Un concept de care este deosebit de entuziasmat este ”agenţii AI”, care se referă adesea la programele AI care pot îndeplini obiective. 

”Există o oportunitate de a prezenta agenţi AI la miliarde de oameni, în moduri care vor fi utile şi semnificative”, a spus Zuckerberg. O posibilitate pentru un agent AI ar fi să se ocupe de serviciul clienţi pentru companii, a spus Meta.

Zuckerberg a discutat despre marile investiţii ale companiei pentru a-şi construi centrele de date pentru aplicaţiile AI. El a spus că tehnologia a fost ”motorul principal” al creşterii cheltuielilor de capital ale Meta în ultimii câţiva ani.

”În acest moment, nu mai suntem în urmă cu construirea infrastructurii noastre AI”, a spus Zuckerberg. Asta nu înseamnă că Meta a terminat de cumpărat procesoare grafice. Zuckerberg a spus că compania va trebui ”să continue să investească”, dar va face acest lucru după ce îşi va lansa produsele generative AI şi va înţelege mai bine resursele necesare.

Citește și: Apelul disperat al unui celebru cercetător: Opriți Inteligența Artificială sau oamenii vor muri

Editor : M.D.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri