Şoferii s-au adresat judecătorilor pentru că, spun ei, ar fi discriminaţi, deoarce pentru maşinile care poluează mai puţin plătesc mai mult, şi invers. Cei mai nemultumiţi sunt cei care îşi cumpără maşini noi şi foarte puţin poluante. Oamenii nu înţeleg de ce sunt taxaţi pentru că investesc în tehnologii noi. Avocaţii celor care au contestat timbrul de mediu sunt optimisti şi cred că vor avea câştig de cauză.
Bogdan vrea să vândă o maşină Euro 3. Nu găseşte clienţi, pentru că cine o cumpără ar trebui să plătească 2.000 de euro pentru timbrul de mediu, în condiţiile în care autoturismul nu valorează mai mult de 4.000 de euro.
„Vă dați seama că în contextul ăsta nimeni nu își permite să dea pe o mașină care valorează 4.000 de euro, să ajungă cu ea la 6.000 de euro”, spune Bogdan Chepea.
Nu este singurul în această situaţie. Avocaţii au sute de dosare ale şoferilor care contestă noua taxă. Oamenii sunt nemulţumiţi că, deşi îşi cumpără mașini de generaţie nouă plătesc mai mult decât cei care aleg varianta mai ieftină, maşina second hand. De exemplu, pentru un autoturism Euro 4, proprietarul plăteşte 1.600 de lei taxa de timbru, în timp ce un şofer care cumpără o maşină non-euro, achită doar 600 de lei.
Avocaţii spun că există şanse mari de recuperare a banilor.
„În prezent am peste 30 de cazuri, în diferite faze procesuale. Pentru un avocat e un lucru bun. Da, dar pentru cetățenii României nu, pentru că din nou există o lege care este discriminatorie, care pune în vedere și interesul cetățeanului”, spune avocatul Gigi Pecingină.
Aproape 300 de şoferi din Gorj au achitat taxa de timbru. Potrivit avocaţilor, jumătate dintre ei au contestat-o deja în instanţă.
Timbrul de mediu se calculează în funcţie de tipul de combustibil, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare a maşinii. Taxa, intrată în vigoare la 15 martie, înlocuieşte taxa de primă înmatriculare pe care mii de şoferi au contestat-o în instanță şi au primit banii înapoi.