O altă ipoteză despre originea COVID-19, infirmată. Ce arată secvențele genetice ale virusului din regiuni diferite ale lumii

The world need protection from Covic 19 or Corona virus pestilence concept
Foto: Getty Images

O nouă analiză genetică a noului coronavirus realizată cu ajutorul a 7600 de pacienți cu COVID-19 din toată lumea arată că acesta a circulat în oameni doar de la finalul anului trecut și s-a răspândit extrem de rapid după prima infectare, relatează CNN.

„Rezultatele exclud orice scenariu care presupune că SARS-CoV-2 s-ar fi aflat în circulație cu mult înainte să fie identificat și că astfel ar fi putut să infecteze segmente mari de populație”, au scris cercetătorii în raportul lor, publicat apoi într-un jurnal științific.

„Virusul se schimbă, dar acest lucru nu înseamnă neapărat că el devine mai periculos”, spune un cercetător de la Institutul de Genetică al Universității din Londra. Oamenii de știință au studiat secvențele genetice ale virusului cu ajutorul bazei de date globale. Ei au studiat eșantioane prelevate în perioade diferite și în zone diferite ale globale, iar rezultatul a arătat că virusul a început să infecteze oameni doar la finalul lui 2019.

Unii doctori sperau, totuși, că aceste scenarii ar fi fost corecte pentru că asta ar fi însemnat că o parte din populația umană și-ar fi construit o formă de imunitate la noul coronavirus.

Cercetătorii au fost atenți la mutația virusului și au găsit dovezi ale răspândirii rapide, dar nicio dovadă că virusul își mărește capacitatea de infectare sau asprimea simptomelor.

Între oameni și lilieci

Multe alte studii au arătat că noul coronavirus și-a avut originea într-un liliac însă a trebuit să infecteze un alt animal înainte să poată infecta omul. Primul cazuri de infectare la om au fost raportate în Wuhan în luna decembrie a anului trecut.

Virusurile fac „greșeli” de fiecare dată când se replică, iar aceste mutații pot fi folosite ca „ceas molecular” pentru a găsi originea virusului prin timp și geografie.

„Rezultatele noastre arată că estimările anterioare au fost corecte, iar toate secvențele genetice arată un strămoș comun al coronavirusului la finalul anului 2019, fapt ce confirmă teoria că virusul a infectat omul undeva în decembrie 2019”, au scris cercetătorii.

Ei au descoperit, de asemenea, că dovezi genetice care sprijină ideea că virusul infectase oameni în Europa și Statele Unite înainte ca primele cazuri să fie raportate în aceste regiuni în ianuarie și februarie 2020. Pe de altă parte, cercetătorii spun că va fi imposibil să găsim „pacientul zero” în vreuna dintre aceste țări.

„Toate virusurile suferă mutații în mod natural. Mutațiile nu sunt ceva rău intrinsec. Nu avem informații care să sugereze că SARS-CoV-2 suferă mutații mai repede sau mai încet decât ne așteptăm. Nici nu putem spun că el devine mai letal sau mai contagios sau mai puțin periculos”.

Editor: Adrian Dumitru