Sari la conținut
News Alert

PSD nu a obținut majoritatea absolută, premierul se va negocia

PSD ar fi avut nevoie de 12 mandate în plus pentru a se încadra în litera Constituției, mai precis a alineatului 1 al articolului 103, cel care îl obliga pe președintele Iohannis să numească premierul în urma unor consultări exclusive cu partidul care are majoritatea absolută.

ARTICOLUL 103
(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

parlament plen crop inquam photos

PSD a așteptat rezultatele finale și oficiale ale BEC pentru discuții cu președintele Iohannis, iar acesta pare să fie principalul motiv al refuzului PSD de a se fi prezentat la consultările inițiate de șeful statului. Social-democrații sperau, după rezultatele exit-poll-urilor și după parțialele BEC,  să preia, și prin redistribuire, mai multe cu 12 mandate decât cele 221 care i-au revenit. 

Fără majoritatea absolută prevăzută de Constituție, PSD trebuie să-și formeze majoritatea, pe care nu are nicio problemă să și-o alcătuiască, așa cum a anunțat, alături de ALDE, care, după anunțul BEC, are 29 de mandate. În acest caz, majoritatea parlamentară de 252 de mandate, ar putea trece la vot învestirea unui guvern. Dacă semnalele despre disponibilitatea la discuții cu UDMR se vor concretiza într-o nouă participare la guvernare a UDMR alături de PSD, atunci guvernul nu doar se va învesti lejer, dar va putea adopta și ce legi va dori cu o majoritate parlamentară confortabilă. Zestrea UDMR este de 30 de mandate. Aceste înțelegeri sunt la îndemână și presupun exclusiv protocoale între aceste formațiuni, legate de portofolii și posturi în administrația centrală și locală. 

Există zvonuri care anunță că PSD ar racola parlamentari de la ALDE și de la alte partide, astfel încât să anunțe că a completat diferența de 12 mandate care-l despărțea de majoritatea absolută a Constituției, prevăzută de alineatul 1 al art. 103. Și aceasta ar fi o explicație la absența PSD de la ziua negocierilor de la Cotroceni. Mai exact, pentru a putea fi anunțată racolarea și astuparea diferenței, ar fi nevoie de întrunirea Parlamentului, validarea mandatelor și alte proceduri, pentru a putea să enunți și migrația politică. Chiar și așa, la discuțiile de la Cotroceni este puțin probabil ca șeful statului să nu invoce rezultatele oficiale ale BEC, cele în care 12 mandate despart PSD de majoritatea absolută de unul singur.

Ce nu pot face singure aceste partide este să desemneze premierul, care rămâne atributul președintelui, cel căruia Constituția i-a atribuit verbul "a desemna'' pentru alegerea șefului Executivului. 

Teoretic, și în cealaltă parte, reunind toate partidele și izolând PSD, se poate obține majoritate care să susțină un premier. Este doar un exercițiu de imaginație. În 2004, Traian Băsescu (care câștigase alegerile prezidențiale) a reușit să adune în jurul lui Călin Popescu Tăriceanu (propunerea de premier) forțele politice care fuseseră partenere PSD-ului, adică PC, partidul condus de Dan Voiculescu, UDMR. Așa a ajuns PSD, care avusese locul întâi la numărul de mandate, în opoziție.

Așadar, abia după aceste rezultate, fără un câștigător al majorității absolute a mandatelor parlamentare, se poate spune că premierul se negociază. Între Cotroceni și majoritatea care se formează. Abia de aici înainte contează dacă această majoritate va rămâne monolit în jurul unui singur nume de prim-ministru pe care-l susține în fața criteriilor de integritate enunțate de președintele Iohannis. Liviu Dragnea a anunțat, în noaptea euforiei câștigării majorității absolute, că PSD va decide în interior, apoi va discuta și cu ALDE pentru ca la Cotroceni să meargă cu un singur nume de premier. Varianta maximă, fără potențial de negociere. 

Dacă în această seară Liviu Dragnea va anunța coaliția care va forma majoritatea parlamentară, totul rămâne în limitele obișnuite. Dacă Liviu Dragnea va anunța un singur nume de premier, va limita potențialul de negociere cu președintele Iohannis, urmărind ocuparea poziției de forță. Dacă acel nume va fi Liviu Dragnea, înseamnă o strategie care presupune imaginație și răbdare pentru învestirea Cabinetului.