Radiografia alegerilor prezidențiale 2019, turul 2. Cum s-a votat și ce este efectul de „indezirabilitate socială”

Data actualizării: Data publicării:
buletin vot urna la alegerile locale 2020
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Dan Jurcan, sociolog IRES, a făcut la Digi24 o analiză a procesului electoral de la alegerile prezidențiale 2019, care i-au adus lui Klaus Iohannis încă un mandat de cinci ani la Cotroceni. Cine a votat, de ce a votat, ce greșeli s-au făcut în tabăra PSD și ce semnale dă electoratul? Sociologul a semnalat și un „fenomen ciudat” cu care s-au confruntat cercetătorii IRES atunci când au realizat exit-poll-urile. Este efectul de „indezirabilitate socială”.

Rezultatul alegerilor prezidențiale reprezintă clar o pierdere pentru PSD. „Am văzut că dna Dăncilă și alți lideri au încercat să minimalizeze într-un fel această pierdere comparând rezultatele de la alegerile europarlamentare cu cele de la prezidențiale, dar este clar că este ca și cum ai compara mere cu pere”, spune Dan Jurcan. „Lucrurile sunt clare. A fost o strategie eronată. Pe de altă parte, nu i se poate imputa exclusiv Vioricăi Dăncilă acest eșec, pentru că este un eșec al partidului, care nu poate fi măsurat strict pe ceea ce s-a întâmplat de la alegerile europarlamentare până în prezent. Ar trebui să măsurăm exact ceea ce s-a întâmplat din 2016 până în 2019. Pentru că a existat un program de guvernare, măsuri mai mult sau mai puțin populiste, care au generat efecte pentru așa-zisa artistocrație bugetară, pentru pensionari și așa mai departe. Și cu toate astea, se ridică un mare semn de întrebare: dacă au guvernat atât de bine, de ce anti-pesedismul a prins atât de ușor? Dacă ne uităm la strategia lui Iohannis, a fost una foarte simplă”, a arătat sociologul.

România se schimbă ușor-ușor sub efectul emigrării

Pe de altă parte, este clar că România se schimbă - și prin demografie, și prin acest efect al migrației: vedem un anumit tip de comportament în județele din Transilvania, unde Iohannis a câștigat net.

Apare o surpriză pentru PSD, acolo unde erau fiefurile sale tradiționale - Moldova și o bună parte a județelor din sud. Aici, PSD nu mai are control decât în cinci județe. PSD a devenit un partid al Olteniei și este evident că mesajul populist, paternalist, prin care PSD încearcă să ofere o cupolă de protecție celor care au venituri mai mici, nu prea mai funcționează. Zonele din Moldova sunt și zone de unde au emigrat foarte mulți, trimit bani acasă, comunică cu familia, ușor-ușor lumea se schimbă, iar această modalitate de control printr-o protecție socială cu consecințe politice nu prea mai pare să aibă succes, a explicat Dan Jurcan la Digi24.

Pe de altă parte, o treime din voturile date lui Mircea Diaconu în turul 1 au mers către Klaus Iohannis, ceea ce, spune sociologul, era de așteptat. Există totuși o surpriză în comparație cu primul tur pe ceea ce înseamnă structura de vârstă

Foarte bună mobilizare a tinerilor la vot

În primul tur, Viorica Dăncilă avea în jur de 60 la sută alegători pensionari, or acum are numai 38 la sută, ceea ce ne arată că de fapt strategia pe care a avut-o, de a merge pe mesaj multiplu, spre mai multe grupuri-țintă, pe ideea de a atrage din nehotărâți, a funcționat parțial.

„De fapt, trebuie s-o spunem, acei consultanți politici au scos cam tot ce se putea scoate din Viorica Dăncilă, dar din păcate pentru ea, acest ambalaj s-a dovedit, de fapt, un fake, pentru că lipsa de autenticitate a candidatului Viorica Dăncilă s-a probat de fiecare dată când ieșea din acele discursuri prefabricate. Vă aduceți aminte că, de fapt, episodul „ăștia” s-a produs într-un moment de panică în care și-a luat ochii de pe hârtii”, a spus sociologul.

Electoratul Vioricăi Dăncilă rămâne în principiu același ca electoratul PSD-ului: ușor îmbătrânit, cu studii medii/elementare și preponderent din mediul rural, dar are adepți și în mediul urban, pe când electoratul lui Klaus Iohannis a fost un electorat preponderent tânăr. 51 la sută din electoratul lui Iohannis a avut până în 44 de ani, ceea ce arată o foarte bună mobilizare a tinerilor la vot. 

Semnal de la electoratul de dreapta: vrea unificarea opoziției

O treime din electorat s-a decis în perioada dintre turul 1 și turul 2, în cazul lui Klaus Iohannis, și ceva mai puțin, în cazul Vioricăi Dăncilă.

Acești indeciși vin inclusiv din rândurile celor care nu au votat în turul 1. Pare oarecum ciudat, pentru că între turul 1 și turul 2, de fapt singura temă a fost așa-zisa dezbatere, iar strategia de parcimonie comunicațională a lui Klaus Iohannis a părut oarecum în contrast cu ceea ce părea un exces de comunicare în cazul Vioricăi Dăncilă. Și se pare că a fost strategia câștigătoare, spune sociologul. 

În privința redistribuirii voturilor de la ceilalți candidați din turul 1 majoritar către Klaus Iohannis, asta arată că există un electorat de dreapta, un electorat care acționează unitar atunci când există ceva care îi poate polariza. „Cred că este un mesaj care sugerează un orizont de așteptare privind cel puțin unificarea dreptei fie sub forma unor alianțe electorale, sau politice pentru alegerile care vin”, consideră Dan Jurcan.

Diaspora nu votează la locale. Procentele PSD vor crește

Să nu uităm că această surpriză plăcută, de a avea aproape un milion de votanți din diaspora, ea nu va mai exista când vom discuta despre alegerile locale. Și atunci procentele se vor schimba. Dacă acum discutăm despre un PSD care este undeva la 22-23 la sută - nu știm exact în urma turului 2 cum s-au modificat cifrele - trebuie să ne gândim că prin dispariția acestui milion de voturi, vom avea, de fapt o creștere de 4-5 procente la PSD.

Un fenomen „foarte ciudat”

Cum arată jumătatea de Românie care n-a votat e relativ dificil de spus, pentru că IRES nu i-a surprins pe acești alegători în exit-poll, deși a făcut un anumit tip de profilare, spune Dan Jurcan.

„A existat și un fenomen foarte ciudat: Viorica Dăncilă în exit-poll și în sondajele pe care le facem a fost subestimată și a trebuit într-un fel să corectăm, din cauza unui efect de indezirabilitate socială: oamenilor le era jenă să recunoască că au votat cu Viorica Dăncilă, deși au făcut acest lucru”, a explicat sociologul Dan Jurcan.

Exit-poll-ul IRES pentru turul doi al alegerilor prezidențiale îl indica pe Klaus Iohannis pe primul loc cu circa 67,1 procente, iar pe Viorica Dăncilă o cota la 32,9 la sută.  Marja de eroare a fost de 2 la sută.

Rezultatele oficiale au aratat că actualul președinte a luat aproape 66 la sută din voturi, iar Viorica Dăncilă 34 la sută.

În general, cei care n-au votat sunt cei care locuiesc în mediul urban, sunt angajați, au studii superioare. Este exact electoratul care s-a mobilizat  pentru a veni în zona USR-ului, pentru că ei, cei de la USR, au reușit să capteze foarte mult din acest electorat care de obicei nu participa la vot, a explicat Dan Jurcan. Au reușit să-i mobilizeze, dar trebuie să admitem că sunt aproape 50 la sută - 49 la sută - cu cei din străinătate vorbim de fapt de 43 la sută - de români care nu au votat. Categoric, sunt și în mediul rural. În acest moment, însă, nu avem un profil exact al acestora, a punctat sociologul.

Editor: Luana Păvălucă

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate