Augustin Lazăr îi cere lui Victor Ciorbea să atace la CCR Ordonanța pe legile Justiţiei

augustin lazar declaratie revocare inquam george calin 20181024201637_IMG_3155-02

Procurorul general al României, Augustin Lazăr, a solicitat Avocatului Poporului sesizarea Curții Constituționale pe OUG 7/2019. Șeful Parchetului General invocă, în scris, o serie de argumente, de la încălcarea atribuțiilor constituționale ale Consiliului Superior al Magistraturii la prejudicierea statutului constituțional al procurorilor.

augustin lazar declaratie revocare inquam george calin 20181024201111_IMG_3093-01-01
Sursă foto: INQUAM PHOTOS / George Călin

„În ziua de 25 februarie, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, domnul Augustin Lazăr, a solicitat Avocatului Poporului sesizarea Curţii Constituţionale cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a OUG nr. 7/2019, prin care au fost modificate legile Justiţiei. Solicitarea anterior menţionată a fost transmisă, pentru informare, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii şi prim-ministrului României”, se arată într-un comunicat al Parchetului General.

Joia trecută, Dan Barna şi parlamentarii USR au fost la Avocatul Poporului pentru a solicita sesizarea Curții Constituționale.

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a declarat că, înainte să decidă dacă va face o sesizare la CCR privind legile justiției, va analiza argumentele primite de la Parchetul General și adunările generale ale procurorilor, în legătură cu OUG 7/2019.

I-am dat drumul analizei. Și Dumnezeu a creat lumea în 6 zile. Mai aveți puțintică răbdare. Vreau să analizăm această situație”, e explicat Ciorbea.

Argumentele procurorului general

În cererea transmisă lui Victor Ciorbea, care are 18 pagini, procurorul general invocă „absența situației extraordinare” care ar fi putut justifica modificarea legilor Justiției prin ordonanță de urgență.

„Analiza expunerii de motive a O.U.G. nr. 7/2019 în raport cu trăsăturile situației extraordinare demonstrează inexistența unei asemenea situații:

- nu există elementele de obiectivitate și independență, câtă vreme producerea acestei situații a fost generată de faptul că dispozițiile legale ale legilor justiției, astfel cum au fost adoptate de către Parlament, s-au dovedit insuficient corelate, lacunare sau chiar contradictorii, precum și inadecvate necesităților sistemului judiciar (aspect recunoscut de Guvern în expunerea de motive, de pildă alineatele 13, 14, 16, 17 ); prin urmare, producerea situației invocate de Guvern este urmarea voinței unei autorități publice. Mai mult, modificările adoptate prin O.U.G. nr. 7/2019 sunt apte să genereze blocajul unor instituții aparținând autorității judecătorești, respectiv a parchetelor, adică sunt apte să genereze o altă situație de criză constituțională. - nu este nicidecum o situație imprevizibilă, fie și numai având în vedere ansamblul procedurilor constituționale la care legile justiției au fost supuse, cărora li se adaugă analizele realizate de corpul magistraților, de organisme europene ( Raportul Comisiei Europene din noiembrie 2018, Avizul Comisiei de la Veneția din octombrie 2018, Raportul GRECO din martie 2018 ). Pe de altă parte, Guvernul a mai procedat, anterior, în două rânduri, la modificarea acelorași legi pe calea ordonanței de urgență ( ordonanțele de urgență nr. 90 / 2018, M.Of. nr.862 din 10 octombrie 2018 și nr. 92 / 2018, M.Of. nr. 874 din 16 octombrie 2018 ). Or, o situație repetitivă nu este una imprevizibilă.

- interesul public, funcționarea normală a autorităților statului nu este periclitată în nici un mod în absența O.U.G. nr. 7/2019. Dimpotrivă, așa cum arătam, cel puțin prin unele din dispozițile acesteia se va ajunge la blocajul Ministerului Public sau la destructurarea sistemului judiciar, după vom demonstra în continuare.

- prin urmare, nu a existat nici un pericol cert și iminent care să justifice adoptarea O.U.G. nr. 7/2019.

- motivarea din preambulul ordonanţei criticate care invocă necesitatea adoptării unor reglementări prin care să fie eliminate o serie de elemente de incertitudine juridică generate de prevederi existente în legile supuse modificării și completării prin prezenta ordonanță de urgență este vagă şi evazivă, nejustificând soluţiile legislative adoptate în corpus-ul ordonanţei sub aspectele care formează obiectul criticilor punctuale, constituie, în realitate, motive de oportunitate. Or, în jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a stabilit că, „invocarea elementului de oportunitate, prin definiţie de natură subiectivă (...) nu are în mod necesar şi univoc, caracter obiectiv, ci poate da expresie şi unor factori subiectivi, de oportunitate”, astfel încât, „Parlamentul nu poate adopta unele modificări legislative strict conjuncturale, pe baza unor susţineri de oportunitate ori înţelegeri politice (...) a fortiori, aceste exigenţe se impun şi Guvernului, atunci când reglementează prin delegare legislativă.”

În concluzie, prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, fără a fi îndeplinită cerința constituțională vizând existența unor „situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, Guvernul a nesocotit cerințele impuse de art.115 alin.(4) din Constituție”, se arată în cererea transmisă Avocatului Poporului.

Procurorul general invocă și „subrogarea Guvernului în prerogativele constituționale ale Parlamentului”, arătând că „o eventuală anulare a voinței Parlamentului nu putea fi realizată decât tot de Parlament și nicidecum de Guvern ca legiuitor delegat care acționează, în această calitate, sub control parlamentar”.

Nu în ultimul rând, Augustin Lazăr invocă și încălcarea atribuțiilor constituționale ale Consiliului Superior al Magistraturii și prejudicierea statutului constituțional al procurorilor.

„Dispoziția art. 14 pct. 4 din O.U.G. nr. 7/2019 încalcă principiul controlului ierarhic consacrat în art.132 alin.1 din Constituție și, totodată, contravine considerentelor Deciziei Curții Constituționale nr. 33/2018 (M.Of. nr.146 din 15 februarie 2018 ), paragrafele 149 - 15111. Totodată, aplicarea practică a acestei modificări determină și încălcări ale unor drepturi recunoscute și garantate atât de Constituție, cât și de Convenția europeană a drepturilor omului, așa cum se va arăta în continuare”, îi argumentează Lazăr lui Ciorbea.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate