Sari la conținut

De ce a băgat autostrada Iaşi - Târgu Mureş în marşarier şi a revenit la Ministerul Transporturilor

Va fi un proiect al ministrului Relu Fenechiu. I-au dat-o pe cea mai scumpă, pentru că ea ar putea ajunge la un cost de aproape 9 miliarde de euro, dacă estimările sunt corecte. La un asemenea cost, timpul de execuţie ar putea fi pe măsură, poate chiar decenii, ceea ce la noi nu e ceva ieşit din comun. De altfel, şi prin ţările la care ne uităm cu admiraţie au existat autostrăzi de 200-300 de kilometri construite în 15-20 de ani.

Din declaraţiile oficialilor Guvernului, se înţelegea că va exista o strategie coerentă de investiţii, unde vor fi puse pe masă acele proiecte viabile şi responsabilii se vor concentra pe câteva. Totuşi, proiectele par acum că se împart în diverse colţuri, iar strategia de evidenţiere a proiectelor esenţiale lipseşte. Fiecare va fi de capul său şi, cine ştie, poate chiar în competiţie.

Prea multe planuri pot strica planul general. Axa nord-sud s-a înclinat cu 90 de grade

Orice proiect începe cu un plan, însă prea multe planuri pot strica planul general - acela ca România să aibă o reţea de autostrăzi. Avem acum 525 de kilometri de autostradă, însă nu şi o legătură peste munţi, şi se ştie că legarea sudului ţării de reţeaua vest europeană de autostrăzi este vitală pentru economie.

În loc de o străpungere a Carpaţilor de la sud la nord, acum a apărut însă pe firmament ideea tăierii de la est la vest, sub orchestrarea ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu. Anunţul surpriză a fost făcut de liderul Partidului Naţional Liberal, Crin Antonescu. „Premierul Ponta l-a mandatat în mod special pe domnul ministru Fenechiu, chiar dacă autostrăzile sunt - după reorganizarea Guvernului - în resortul altui ministru”, a spus liderul PNL.

Mai exact, este vorba de mutarea proiectului Târgu Mureş - Iaşi înapoi la Ministerul Transporturilor, o idee suprinzătoare. Autostrada este unul dintre proiectele majore de care ar fi trebuit să se ocupe ministrul delegat pentru Marile Proiecte, social-democratul Dan Șova. Cum e explicat Victor Ponta, premierul României? „În acest moment nu avem soluţia de finanţare” prin marile proiecte. „Dacă Fenechiu sau altcineva găseşte o soluţie de finanţare în parteneriat public-privat, în concesiune, merită toate felicitările”, a adăugat şeful Executivului.

Drumul de mare viteză Târgu - Mureş - Iaşi ar avea 289 km şi ar putea costa, după ultimele estimări, 8,9 miliarde de euro. Iniţial, suma vehiculată era de 6,14 miliarde, dar a urcat. Aceasta înseamnă un cost pe kilometru cuprins între 11 şi 60 de milioane de euro, în funcţie de relief.

Dacă vorbim de Iaşi - Târgu Mureş, evident că trebuie să treceţi peste munte, nu se compară ca preţuri de realizat cu Craiova - Piteşti, care e câmpie, sau cu Alexandria - Bucureşti”, a explicat premierul şi acest aspect.

Costul uriaş al autostrăzii este factorul care va îndepărta investitorii

În Franţa, cea mai scumpă autostradă făcută vreodată - autostrada Titanilor - a costat de şase ori mai mult decât un drum similar la câmpie. În România, pe Arad - Timişoara, autostradă de şes, kilometrul costă 3,5 milioane de euro. Pe Iaşi - Târgu Mureş, costul este de aproape nouă ori mai mare.

Parteneriatul public privat în care se doreşte a se construi autostrada presupune un constructor care vine cu bani de acasă, realizează şi exploatează câteva decenii drumul până îşi acoperă costurile. Abia apoi autostrada ajunge în proprietatea statului. Numai că, în toţi acei ani, statul trebuie să plătească acel constructor, căci o eventuală taxă pe autostradă nu ar acoperi nici măcar lucrările curente de întreţinere.

Costurile mari ale autostrăzilor peste munţi îndepărtează investitorii. Pentru tronsonul Comarnic - Braşov, Guvernul a prelungit recent termenul de depunere a ofertelor, semn că nu prea e înghesuială. La fel se întâmplă şi cu proiectul autostrăzii de pe Valea Oltului, unde se caută în van constructori care să vină şi cu banii.

Însă chiar dacă o construcţie efectivă este întârziată la un proiect de autostradă, se pot face multe. Se pot da câteva contracte pentru studii de fezabilitate, pentru consultanţă, aşa că interesul pentru acest proiect-mamut este absolut justificat.

Potrivit standardelor oficiale de cost, preţul maxim de execuţie pentru o autostradă amplasată pe zonă de deal este de 4,9 milioane de euro pe kilometru, iar în cazul zonei de munte costul se ridică la 5,9 milioane de euro.

Etichete: autostrada , ia , video , relu fenechiu , Ministerul Transporturilor

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale