Video Exclusiv Grindeanu, la Digi24.ro: Traderii din Energie sunt în paradisuri fiscale. Nu există fricțiuni în Coaliție. Marcel Ciolacu va fi premier

Data actualizării: Data publicării:
grindeanu interviuri
Vicepremierul Sorin Grindeanu, la Interviurile Digi24.ro

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a fost invitatul jurnalistului Alexandru Rotaru, la Interviurile Digi24.ro. Acesta a vorbit despre criza din energie, despre proiectele de infrastructură, dar și despre situația din coaliția de guvernare.

Principalele declarații:

  • Despre situația din energie: Este un domeniu extrem de important, nu sunt un specialist. Prețurile cresc în toate țările membre ale UE. Au fost tot felul de discuții, la mare parte am participat, se caută soluții, ele trebuie să vină din partea guvernului astfel încât să atenuăm din acest șoc. Eu nu văd altă soluție decât cu venirea unor OUG-uri în Guvern, ministerul Energiei este cel care promovează acte normative în Guvern și va face acest lucru. Asistând ca vicepremier la aceste discuții, pot să vă spun că mă întreb, cum se întreabă majoritatea românilor: Cum de în urmă cu 2 ani când prețurile erau mult mai mici, toată lumea părea că e fericită cu acele prețuri, fie că vorbim de producători, furnizori, la niște prețuri mult mai mici, iar acum când discutăm de prețurile acestea enorme, toată lumea plânge? Dincolo de românii de rând, dacă vorbim de aceste sectoare, de producție, furnizare, toți se plâng.
  • Hidroelectrica, ceea ce vindea, era un preț undeva la 550, cu atât vindea. Asta înseamnă că prețul de producție e mult mai mic. De la 550 să ajungi la peste 3.000 înseamnă că undeva există un mecanism nesănătos și acest lucru trebuie corectat. Nu se poate ca într-un final acest lanț care pare de „băieți deștepteți”, vine guvernul și stinge această diferență. Nu se poate. 
  • Să ajungi de la 550 la 3.000 eu nu știu ce cheltuieli pot fi mai mari decât cheltuielile celui care produce. Înseamnă că pe acest lanț sunt probleme. Se discută și toată lumea încearcă să găsească variante. Este și acea poveste legată de traderi. Din 100 de traderi pe energie doar 12 sunt companii românești. Nu vi se pare că era mai în regulă când piața era reglementată? Nu putem spune că este un succes ceea ce s-a întâmplat. Dacă îi cauți foarte bine pe acești traderi, nu că nu îi găsești în țări UE, unii dintre ei sunt în paradisuri fiscale. Mecanismul nu e unul sănătos. 
  • Toate aceste prețuri par artificiale. Eu cred că o investigație a Consiliului Concurenței ar fi foarte bine venită. Orice informații care vin în aceste zile sunt binevenite astfel încât decizia guvernului să fie una sănătoasă. Dar poate acea situație de revenire pe o perioadă limitată la o piață reglementată poate fi o soluție.
  • Fiecare român așteaptă soluții în acest moment de la ministerul Energiei astfel încât să găsim mecanismul corect. Nimeni nu vrea să avem piață liberă, dar pare că aceste mecanisme sunt distorsionate. Până la urmă unde sunt banii de la 550 la 3.000? 
  • Remaniere guvernamentală: Remanierile se fac, nu se discută. Dacă premierul are asemenea propuneri, le discutăm și vom lua deciziile. Până acum vă asigură că nu s-a discutat în coaliție despre remaniere. Nimeni nu e de neînlocuit. Dar aș așeza aceste discuții într-o formă constructivă. În momentul în care se face o evaluare, prim-ministrul are acest atribut. Dacă va considera că e nevoie de o remaniere, o va face. Sunt convins că nu are niciun fel de motiv ca atunci când vede că un domeniu nu funcționează, să nu propună înlocuirea unui ministru. Președintele PSD spunea în urmă cu două săptămâni despre remanierea lui Vasile Dîncu. Spunea același lucru pe care îl spun și eu. 
  • Colaborarea în interiorul guvernului, indiferent de culoarea politică, e una bună. Eu nu am întâlnit probleme atunci când am propus ceva. Nu există acest fricțiuni.
  • Ședința Consiliului Politic Național de săptămâna viitoare. Este ședința lărgită a conducerii PSD înainte de începerea sesiunii parlamentare. În aceste luni de când PSD a luat decizia intrării la guvernare, am venit cu bună credință și încercăm să ajutăm să trecem peste o perioadă dificilă. Tot timpul este loc de mai bine, iar toate aceste întâlniri nu au decât acest scop, să găsim soluții cât mai bune astfel încât să încercăm să trecem cât mai ușor peste această perioadă.
  • Rotativa premierilor în 2023. Președintele partidului, Marcel Ciolacu, să vină în mai anul viitor pe funcția de prim-ministru este deja o propunere votată în partid. Este o decizie luată în unanimitate în urmă cu un an. 
  • Aveți încredere că PNL își va respecta promisiunea? Eu am încredere în PSD. Când se semnează un protocol te aștepți să se țină de el. Nu am până în acest moment nici cel mai mic semn de întrebare că ceea ce ne-am angajat în noiembrie 2021 nu se va întâmpla. 
  • Dacă PNL continuă cu același premier, PSD va ieși de la guvernare? Cred că se va ține toată lumea de acel protocol semnat în 2021. Pe tărâmul speculației, haideți să vedem ce se va întâmpla? Iese PSD, iese UDMR, și de unde majoritate parlamentară? Nu mai există acea majoritate de tristă amintire de până în noiembrie 2021. S-a văzut, nu au putut să stea împreună nici măcar 8 luni. Coerența actului de guvernare a lipsit total în acele 8 luni. Unii au vrut să facă pe vedetele, li s-a răspuns, nu așa se guvernează.
  • La rotativă se schimbă și ministrul Transporturilor, ce faceți după? Eu sunt în acest moment la Ministerul Transporturilor. Nu e un job simplu. Nimeni nu e de neînlocuit. Partidul va face o analiză, vom vedea fiecare dintre noi unde ne găsim locul.
  • Veți fi președinte al Camerei Deputaților? Sunt colegi cu mai multă experiență în Parlament decât mine. Nu facem speculații.
  • Autostrada Comarnic-Brașov. Parteneriat public-privat? Ca să punem lucrurile în parametrii reali. Când am venit la MT eram în următoarea situație, suntem și acum: o licitație pentru elaborarea SF-ului, atribuită de cel care a fost înaintea mea, durata e undeva pe la 5 ani pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectării, și suntem în acea perioadă. Există discuții destul de dese cu cei care au câștigat această licitație cu privire la trasee. Nu se poate să venim cu variante care să ne ducă într-un final la o sumă de 8 miliarde de euro pe 100 și ceva de kilometri de autostradă. Asta ar fi să mergem mai mult de jumătate din autostradă prin tunel. Trebui să ținem cont și de specificul acelui loc, înțeleg, dar e cam mult. Am o nemulțumire personală legat de durată, dar e un contract atribuit, în vigoare, oamenii se află în termenii contractului. Cei care au atribuit acest contract pot fi certați pentru durata acestui contract. 
  • Parteneriatul public-privat este una dintre posibilități, dar nu înseamnă că se va lua această decizie. Vedem care este soluția finală și vedem care este varianta, dar să știți că s-a mai încercat de vreo patru ori această varinată.
  • Interese ca autostrada pe Valea Prahovei să nu treacă prin stațiuni? Tot timpul vor exista oameni, nu doar pe Comarnic-Brașov, dar nu e rolul meu să fac anchetă. Că unii vor să tragă traseul mai la stânga sau la dreapta, sunt oameni care tot timpul vor fi. Dar atâta timp cât instituțiile iau deciziile cele mai bune și din punct de vedere financiar, pot să fie 10.000 de grupuri de interese, decizia e luată din această perspectivă.
  • Să știți că mi-aș permite să extrapolez. V-aș răspunde pe întreg cadrul de infrastructură. Este evident că în acești 15 ani de când suntem membri ai UE lucrurile nu au mers cu viteza dorită de români și necesară, sau de bun simț. Este evident că mecanismele de decizie din MT, de la compania de drumuri, CFR, nu au fost corecte. Pe toate exercițiile bugetare pe care le-a avut România, banii nu s-au cheltuit. De data aceasta, pare că s-a intrat într-un anumit ritm. Avem încă bani din exercițiul 2014-2020. România nu va cheltui toți banii. Însă, la Transporturi o să termin toți banii alocați, cu câteva luni înainte, ceea ce până acum nu s-a întâmplat. Îi vom termina în mai-iunie 2023. am trimis deja o scrisoare la Uniunea Europeană, ca în ultimele șase, șapte luni, din sumele care rămân necheltuite să fie transferate la Ministerul Transporturilor. Să cheltuim în plus din banii care revin românilor, sunt în jur de jumătate de miliard de euro. 
  •  Autostrăzi și căi ferate nu am avut în România pentru că nu am avut semnate contracte. De ce nu s-au făcut într-un ritm mai alert, nu sunt eu în măsură să spun.
  • Marea familie de la TAROM. Eu mi-aș permite să vorbesc dintr-o altă perspectivă. TAROM nu e într-o situație economică bună. Nici METROREX, nici componente de CFR nu se află într-o situație bună. Cert este că noi am agreat cu Comisia Europeană un plan la TAROM. E o șansă acel plan în a salva TAROM. Cert este că dacă nu vom pune în aplicare acel plan, eu sunt sceptic că vom putea să salvăm TAROM. Nu e o chestiune inedită. Să ne uităm în țările est-europene. Singurele companii de transport aerian rămase pe piață sunt doar TAROM și LOT polonez. Bulgaria, Ungaria nu mai au companii aeriene de stat. Situația economică la TAROM nu e una bună. În acestă perioadă sunt pașii premergători pentru declanșarea inclusiv a unor conflicte de muncă. Anumite niveluri de salarizare din TAROM sunt pe același nivel al unor companii care stau foarte bine. Altele, în schimb, în general personalul auxiliar, sunt la salariul minim pe economie. Dar situația economică a TAROM este una nesănătoasă total. Trebuie să urmăm planul agreat cu Comisia Europeană. La toate companiile din coordonarea MT am dat drumul la aplicarea 109. Se depun CV-uri pentru alegerea membrilor Consiliului de Administrație, care vor alege directorii generali. 
  • La TAROM se poate discuta și de vânzări de procente, nu exclud nicio soluție. Același lucru este valabil și la METROREX. Am văzut că am parte doar de declarații politice.
  • Eu am făcut o propunere publică de preluarea a METROREX de către Primărie. Alți primari înaintea lui Nicușor Dan ar fi vrut să preia METROREX. Și Gabriela Firea și Sorin Oprescu. N-am primit decât niște răspunsuri la mișto. Un viceprimar mi-a răspuns „luăm noi” după care a fost liniște. Îi mai invit acum o dată. Nu poți să stai tot timpul și să folosești un fel de șantaj. Disconfortul bucureștenilor legat de o frecvență mai scăzută a garniturilor de tren, să folosești ca un șantaj: „lasă că vine guvernul și închide”. Sunt anumite sume alocate la rectficare pentru metro. Situația actuală este și din cauză că anul trecut a fost prima dată când METROREX nu a avut buget. S-a terminat anul 2021 fără să aibă buget aprobat, eu am înțeles și cu ranga, dar... Anul 2021 s-a terminat cu datorii la acea firmă care asigură mentenanța de aproape 200 de milioane. 
  • Proiecte la Ministerul Transporturilor de 4,7 miliarde de euro. Am dat ordin de începere pe A7 pe lotul 1 Ploiești-Buzău. Săptămâna viitoare, trecem la secțiunea celaltă Buzău-Focșani. Voi semna alte două contracte dintre Buzău și Focșani. S-a semnat, cred că a fost cel mai mare contract din istoria CNAIR, secțiunea 3 din Sibiu-Pitești. La începutul anului s-a semnat și secțiunea 2 și 4, cele mai grele. 
  • Pe CFR lucrurile încep să se miște. De 20 și ceva de ani în România nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nouă. Atunci, cum să ai condiții decente. 
  • Mergeți cu trenul? Am folosit și am folosit aproximativ toate mijloacele de transport. Mâine o să merg cu mașina, îmi place să merg cu mașina, dar o să merg pe partea de sud spre Craiova pentru că vreau să văd cele 3 secțiuni de pe drumul expresc Craiova-Pitești. 
  • Pe Valea Oltului lucrările erau absolut necesare.
  • Desăre criticile fostului ministru Cătălin Drulă. Am văzut de când am preluat mandatul că există o politică care trece de rolul normal al unui politician aflat în opoziție. Rezultatele vorbesc. Nu trebuie să spun eu ce fac mai bine și ce am făcut mai rău. Anul trecut, în marele mandat, nu s-au dat în folosință niciun kilometru de autostradă. S-au lansat în licitație pe autostrăzi de aproximiativ 70 de kilometri, anul acesta sunt până la 1 august 350 km. Nu îmi pierd timpul cu oameni frustrați. Nu prea îi bag în seamă când sunt neargumentate aceste lucruri.
  • Autostrada de centură a Capitalei. Varianta sudică pe A0 trebuie să fie gata anul viitor. Dacă vii de la Pitești trebuie să mergi pe autostradă până la Constanța.
  • Despre metroul din Cluj. Am discutat cu domnul primar Boc acum 2 zile și m-a informat că există solicitări din partea companiilor care vreau să vină la licitația respectivă, solicitări de a se actualiza prețurile fiindcă altfel nu pot implementa acel proiect pe sumele convenite înainte de creșterea prețului. Suspendarea nu va dura foarte mult.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri