Transporturile în România, între Green New Deal şi căruţe trase de cai. Între timp, Austria lansează tren de noapte Viena-Amsterdam

adina valean inquam octav ganea
Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, consideră că sectorul feroviar joacă un rol important în contextul noului Green Deal al UE și se așteaptă la un „buget bun” pentru transport, scrie DW.

Trenurile de noapte sunt din nou la modă în multe țări europene. Primul tren din Viena spre Bruxelles a plecat din capitala Austriei la mijlocul lunii ianuarie, după o întrerupere de 16 ani.  

Căile ferate austriece ÖBB intenționează să lanseze și un nou tren de noapte, care să circule între Viena și Amsterdam începând de la sfârșitul acestui an. Această companie de stat nu e singura care și-a dat seama că îngrijorarea europenilor în privința schimbărilor climatice oferă noi oportunități în domeniul transportului feroviar.

În 2017, emisiile din sectorul transporturilor depășeau, în Uniunea Europeană, cu 28 la sută nivelul din 1990. Noul „Green Deal”, pe care îl discută Comisia Europeană în prezent, are obiectivul de a schimba acest trend. 

„Prin Green Deal, ne-am angajat ca sectorul transporturilor din Europa să contribuie la eforturile noastre privind combaterea schimbărilor climatice. Toate mijloacele de transport sunt vizate, dar cred că trenurilor le revine un rol cheie, din moment ce ele reprezintă un mod cu adevărat sustenabil de a transporta persoane și mărfuri”, a declarat Adina-Ioana Vălean, comisar european pentru Transporturi, în dialog cu DW. 

Cel mai ridicat nivel de emisii din sectorul european al transporturilor provine din transportul rutier (73%), urmat de aviație (13%) și transportul maritim (11%). Datorită nivelului ridicat de electrificare, transportul feroviar e mult mai ecologic - doar 1,6 %.

Vălean a explicat că se așteaptă „la un buget bun pentru transport”. Comisarul european subliniază că există diferențe semnificative între statele membre ale UE în ceea ce privește infrastructura feroviară, adăugând că regiunile mai puțin dezvoltate ar trebui sprijinite prin fonduri europene și instrumentele existente, cum ar fi fondurile de coeziune și Connecting Europe Facility. 

„Trebuie să înțelegem care sunt dificultățile din rețea și de ce investiții va fi nevoie. Așadar, nu e încă momentul pentru target-uri. Întâi ne trebuie o evaluare clară”, a declarat comisarul european pentru Transporturi, adăugând că al patrulea pachet legislativ al UE vizând transportul feroviar e implementat la ora actuală. Acesta liberalizează piața și încurajează competiția în domeniul transportului de persoane.       

Mai multă competiție în sectorul transportului feroviar

„Competiția va crește, în special după luna iunie, când și restul statelor UE se vor alătura primelor opt care au transpus deja directiva în iunie 2019”, a explicat Josef Doppelbauer, directorul executiv al Agenției Europene pentru Căi Ferate (ERA), în dialog cu DW. ERA implementează regulamentele europene privind siguranța și emite, începând din iunie 2019, certificatul unic de securitate și autorizațiile de vehicul: „Așadar, pentru trenurile care circulă în țări diferite, ajunge o autorizație emisă de ERA”.

Câteva exemple amintite de Josef Doppelbauer: „Compania feroviară Trenitalia a aplicat pentru un certificat unic de securitate la ERA pentru a putea să opereze și în Franța. Atât Trenitalia cât și SNCF din Franța vor intra pe piața spaniolă în iunie”.

Mai rămân multe de îmbunătățit, explică Doppelbauer: „Spre exemplu, primul tren de noapte Viena - Bruxelles din ianuarie a fost nevoit să staționeze la Aachen pentru 30 de minute, locomotiva a trebuit schimbată din cauza unor incompatibilități tehnice. În plus, mai era nevoie și de alt conductor de tren care să vorbească limba flamandă”.

Doppelbauer argumentează spunând că rute naționale foarte frecventate, cum ar fi cea dintre Barcelona și Madrid, demonstrează deja „că e posibil să înlocuim zborurile interne, care dăunează mai mult mediului, dacă reducem durata călătoriei și prețul”.

Competitivitatea transportului feroviar depinde de investiții, iar acestea sunt decise de fiecare stat membru al UE în mod individual. În timp ce Italia și-a redus investițiile în acest sector, Germania se angajează să-și îmbunătățească transportul feroviar, chiar dacă prețurile biletelor au scăzut recent. Luna trecută, guvernul federal a lansat un plan de 86 de miliarde de euro care urmează să fie implementat în următorul deceniu.

Turismul - o provocare

„Pe moment, majoritatea agențiilor de voiaj nu includ trenurile ca mijloc de transport pentru a ajunge la destinația turistică finală”, explică Libor Lochmann, director executiv la Community of European Railway and Infrastructure Companies. „Dar nu începem de la zero, pentru că operatorii de turism oferă deja Euro Pass-ul, un bilet unic cu care se poate călători patru sau șapte zile într-o lună”.

Volumul transportului de mărfuri cu trenul a scăzut însă în ultimii ani la mai puțin de 17 la sută, amintește James Nix, director pentru mărfuri la Transport & Environment, o organizație care promovează transportul ecologic. El spune că sume substanțiale sunt investite în transportul feroviar de mărfuri, din moment ce, pe plan național, domină în continuare transportul rutier. 

Pentru a transporta mai multe mărfuri cu trenul trebuie îmbunătățită rețeaua transfrontalieră de căi ferate, a subliniat Adina Vălean. Sprijinul pentru transportul feroviar european vine atât din partea ecologiștilor, cât și din partea industriei. Așadar, perspectivele sunt bune, în general.

„Reglementările Uniunii Europene vor ajuta sectorul feroviar să definească o procedură de standardizare tehnică uniformă”, e de părere Francois Davenne, directorul general al International Union of Railways. Mai mult: noul „Green Deal” ar putea influența căile ferate din multe regiuni ale lumii, dincolo de Uniunea Europeană.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate