Ultima zi de înscriere pentru votul în diaspora la alegerile prezidențiale

Data publicării:
VOT corespondenta

Miercuri este ultima zi de înscriere a românilor din străinătate la votul pentru alegerile prezidențiale. Pentru votul prin corespondență sunt, până la momentul transmiterii acestei știri, 31.716 de cereri, iar pentru votul în secții sunt 29.937, potrivit site-ului www.votstrainatate.ro.

Alegătorii care doresc să voteze în străinătate, la alegerile prezidențiale din noiembrie, se pot înregistra ca alegători în străinătate, prin intermediul unui formular on-line, până cel mai târziu la data de 11 Septembrie 2019, ora 23:59:59, conform sursei citate. Cetățenii români din diaspora se pot înscrie pe portalul on-line amintit, completând un formular.

Guvernul ar putea adopta, joi, o ordonanță de urgență, pentru extinderea termenului de înscriere la vot al românilor din străinătate, de la 11 la 15 septembrie, au declarat surse guvernamentale pentru Mediafax.

Legislația electorală s-ar modifica astfel încât „la alegerile pentru Președintele României din anul 2019 (...) termenul de înregistrare ca alegător în străinătate se împlinește la data de 15 septembrie 2019”.

Tot până pe 15 septembrie se va prelungi și termenul de înregistrare ca alegător prin corespondență. Potrivit expunerii de motive, ordonanța de urgență vine în contextul evitării repetării incidentelor grave produse la secţiile de votare din străinătate la scrutinele din 26 mai 2019.

Un alt scop al actului normativ este acela al constatării că termenul prevăzut în prezent de înscriere la vot al românilor din Diaspora este insuficient.

Care sunt pașii pentru înscrierea la votul prin corespondență

AEP prezintă și pașii necesari exercitarea votului prin corespondență, potrivit unui comunicat de presă al Autorității:

„1. Înnregistrarea - completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă. La acest formular trebuie anexată copia scanată sau fotografia actului de identitate și copia documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine (vezi Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627 din 26.08.2019, care abrogă Ordinul nr. 500/2016).

2. Primirea documentelor - Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin cores¬pondenţă:

• două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
• două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
• două autocolante cu menţiunea „VOTAT", marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
• două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
• două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
• instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot;
• două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondență din țară, pe care alegătorul care a optat pentru transmiterea votului prin corespondență în țară îl va aplica pe plicul exterior.

3. Votarea

• Pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea „VOTAT" pe patrulaterul cu candidatul preferat;
• Buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează;
• Se completează certificatul de alegător, menţio¬nând data şi semnând olograf;
• Se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează;

În cazul celui de-al doilea tur de scrutin pentru Președintele României, înainte de a aplica timbrul autocolant pe patrulaterul ce conține candidatul pentru care optează, alegătorul se asigură că acesta participă la cel de-al doilea tur de scrutin.

4. Expedierea – Alegătorul cu domiciliul sau reședința în străinătate are trei variante de expediere a plicului exterior sigilat care conține votul său:

- îl trimite în țară, depunând plicul la orice oficiu poștal ori în orice cutie poștală a statului-gazdă;
- îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa;
- îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din țara-gazdă după caz”.

Termenul limită pentru depunerea candidaturilor la BEC este 22 septembrie, iar pe 12 octombrie va începe campania electorală, care se va desfășura pe o perioadă de 30 de zile.

Conform unei hotărâri de Guvern, românii din străinătate vor putea vota la primul tur al alegerilor prezidenţiale între 8 şi 10 noiembrie, iar la al doilea tur între 22 şi 24 noiembrie.

Redactare G.M.

Sursa: Mediafax

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri