Alexandru Rafila: Campania de vaccinare s-ar putea confrunta în curând cu scăderea entuziasmului populației și cu problema depozitării

vaccinuri stocare - george calin
Milioane de doze de vaccin vor ajunge în România în următoarele două luni, ceea ce ridică problema depozitării lor Foto: Inquam Photos / George Călin

Profesorul Alexandru Rafila atrage atenția că România, care în prezent stă bine în clasamentul vaccinărilor, s-ar putea confrunta cu o scădere a dorinței populației de a se imuniza, pe măsură ce vor fi disponibile cantități mari de vaccin. În umătoarele două luni, în România vor fi aduse câteva milioane de doze și de aceea există și riscul unei probleme de ordin logistic: unde vor fi depozitate atât de multe vaccinuri?

Ținta campaniei de vaccinare va trebui să fie imunizarea a 100.000 de persoane pe zi și în paralel demararea unei campanii de convingere a populației să se vaccineze. Numai așa va putea fi atinsă ținta de a vaccina 60-70 la sută din populație până în septembrie, a arătat Alexandru Rafila la Digi24. 

„Cred că trebuie mai multă flexibilitate la vaccinare. Până acum vaccinarea a mers bine, sigur, au fost unele discuții că s-au vaccinat unii peste rând, dar lucrurile astea se întâmplă peste tot, cred în continuare că e important să nu aruncăm dozele, ci să le utilizăm”, a menționat reprezentantul României la OMS. 

Alexandru Rafila crede însă că în foarte scurt timp, toată această problemă se va soluționa, pentru că în România vor veni cantități foarte mari de vaccin în perioada următoare. În această lună vor veni 2,4 milioane de doze, în luna aprilie vor veni aproape 4 milioane de doze, deci peste 6 milioane de doze în două luni. „Asta înseamnă că noi, ca să putem folosi aceste doze, trebuie să vaccinăm 100.000 de persoane pe zi, fie că e vorba de prima doză sau de rapel. Aceasta trebuie să fie ținta programului de vaccinare în perioada următoare”, a punctat profesorul Rafila.

Când ai puțin vaccin, lumea vrea să se vaccineze

„Și mai trebuie să existe o țintă: o pregătire care trebuie să țină cont de două elemente foarte importante. Pe măsură ce cantitățile de vaccin vor fi tot mai mari, se va întâmpla un fenomen natural, observat și în alte țări: s-ar putea să scadă entuziasmul. Se întâmplă. Când ai puțin vaccin, lumea vrea să se vaccineze, când ai mult vaccin, spune: dacă este așa de mult, lasă că ne vaccinăm noi! Și atunci, trebuie făcută o campanie de conștientizare, de pregătire a acestei perioade când vor fi disponibile cantitățile acestea mari de vaccin, încât lumea să se prezinte”, a arătat Alexandru Rafila.

Până acum, au fost vaccinate deja un milion de persoane, iar în prezent, un milion de oameni sunt înscriși în platformă urmând să fie vaccinați. Dar pentru că discutăm de 6 milioane de doze, trebuie să se mai înscrie încă 2 milioane de persoane care să fie vaccinate, în mod normal, până la sfârșitul lunii aprilie - începutul lunii mai.

Nu o să mai fie criză de vaccin și atunci, accentul trebuie orientat către logistica vaccinării, care să facă posibilă vaccinarea a 100.000 de oameni pe zi. Inclusiv în weekend trebuie organizate astfel de activități, spune profesorul Rafila.

Unde stocăm milioane de vaccinuri?

„Și mai este un lucru extrem de important: stocarea. Când îți vin cantități așa de mari de vaccinuri diferite, unele la minus 70-80 de grade, altele la minus 20, altele la frigider, când ai milioane de doze care vin lună de lună, trebuie să ai unde să le stochezi, chiar dacă nu reușești să le consumi pe toate în luna respectivă. Dar nu mai discutăm de 200.000 de doze, de 300.000 de doze, cum este acum, discutăm de milioane de doze care trebuie stocate”, atrage atenția Alexandru Rafila.

De aceea, el crede că e bine că se ocupă Ministerul Apărării de această activitate și consideră că medicul Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare, a demonstrat că are această abilitate. „Este foarte important să existe această gândire preventivă. Ce facem în luna aprilie-mai-iunie cu un număr mare de doze, cum le stocăm, cum le distribuim și bineînțeles, partea celaltă legată de lămurirea, informarea populației referitoare la vaccinuri și mobilizarea pentru vaccinare, ca să putem atinge acea proporție de vaccinare la care aspirăm cu toții spre sfârșitul lunii septembrie, 60-70 la sută din populație vaccinată”, a subliniat Alexandru Rafila.

El mai spune că medicii de familie ar trebui de-acum să aibă un rol foarte important. „O problemă este că în România încă multe persoane în vârstă sau din categorii vulnerabile nu au fost vaccinate și nu au fost ajutate să aibă acces la vaccin, iar aici ar fi nevoie de aportul medicilor de familie. Oamenii în vârstă nu sunt familiarizați cu internetul, la telefon nu răspunde nimeni foarte mult timp și atunci trebuie să găsești o interfață, or medicul de familie este cea mai potrivită interfață, pentru că pe de o parte, consiliază persoana respectivă, și pe de altă parte, îi oferă posibilitatea să se vaccineze”, a punctat profesorul Rafila.

Editor : Luana Pavaluca

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate