Studiu genetic: Grupa sanguină arată cât de predispuși suntem la infectarea cu SARS-CoV-2

Blood Transfusion bags
Foto: Guliver/GettyImages

Cercetarea efectuată de gigantul de testare genetică 23andMe arată cum variații ale unei gene din grupa de sânge pot indica predispoziția unei persoane la infectarea cu SARS-CoV-2, transmite Bloomberg. Rezultatele preliminare sugerează că grupa sanguină 0 este eficientă împotriva COVID-19.

Oamenii de știință au investigat factorii genetici pentru a încerca să determine de ce unii oameni care se infectează cu noul coronavirus sunt asimptomatici, în vreme ce alții sunt grav bolnavi. În aprilie, compania 23andMe a lansat un studiu care a căutat să folosească milioanele de profiluri din baza lor de date cu ADN, pentru a afla rolul geneticii în această boală.

Rezultatele preliminare de la mai mult de 750.000 de participanți sugerează că grupa 0 de sânge este în mod special eficientă împotriva SARS-CoV-2, virusul care provoacă COVID-19, a precizat, luni, compania. Descoperirile confirmă și alte studii care au indicat că există o legătură între variații ale genei ABO și COVID-19.

Multe alte grupuri, inclusiv Ancestry, competitorul companiei 23andMe, analizează cu atenție genomul pentru a descoperi mai multe despre virus. Este cunoscut că factorii precum vârsta și starea de sănătate preexistentă pot determina modul în care fac față oamenii odată ce au fost infectați cu noul coronavirus. Însă nu doar acei factori explică marea diversitate a simptomelor, sau de ce unii oameni se îmbolnăvesc iar alții nu. Studierea geneticii oamenilor care sunt mai susceptibili la SARS-CoV-2 ar putea ajuta la identificarea și protejarea celor care se află în pericol, precum și în a grăbi dezvoltarea tratamentului și a medicamentelor.

Câteva alte studii care cercetează atât severitatea maladiei cât și predispoziția la îmbolnăvire au sugerat, de asemenea, că grupa de sânge are un rol în pandemie.

Investigații publicate săptămâna trecută, înainte de a fi avizate, sugerează că tipul de sânge ar putea juca un rol în intensitatea reacțiilor la virus. Acel studiu analiza genele a mai mult de 1.600 de pacienți din Italia și Spania care au avut dificultăți cu respirația. Concluziile arată că grupa sanguină A era legată de o creștere cu 50% a probabilității ca un pacient să necesite un ventilator. Un studiu anterior efectuat în China a prezentat rezultate similare privind predispoziția oamenilor la COVID-19.

„Au existat de asemenea și unele rapoarte care arată legături între COVID-19, coagularea sângelui și boli cardiovasculare. Acele rapoarte au oferit unele indicii privind genele care ar putea fi relevante”, a afirmat Adam Auton, cercetător-șef la studiul efectuat de 23andMe.

Studiul 23andMe, care a analizat mai degrabă predispoziția decât gravitatea bolii, a inclus 10.000 de participanți care au spus companiei că au COVID-19.

Cercetarea arată că indivizii cu grupa sanguină 0 sunt între 9% și 18% mai puțin predispuși decât cei cu alte grupe să fie testați pozitiv cu acest virus. Însă, există puține diferențe privind predispoziția la boală printre alte grupe de sânge, conform studiului. Când cercetătorii au ajustat datele pentru a lua în considerare vârsta și bolile preexistente, și atunci când au limitat datele la doar cei cu o probabilitate ridicată de expunere, precum lucrătorii sanitari, descoperirile au rămas la fel.

Auton a precizat că deși dovezile sunt relevante, încă mai este un drum lung de străbătut.

„Suntem la început. Chiar și cu aceste eșantioane mari, ar putea să nu fie destul pentru a găsi asocieri genetice. Nu suntem singurul grup care analizează acest lucru, iar în final comunitatea ar trebui să-și strângă resursele pentru a se concentra în a răspunde întrebărilor din jurul legăturilor dintre genetică și COVID-19”, a explicat acesta.

Redactor: Alexandru Costea