Studiu: Tulpina Omicron infectează oamenii mai ușor folosind material genetic de la om și de la virusul răcelii

ilustratie a coronavirusului
Foto: Profimedia Images

Varianta Omicron a virusului care provoacă Covid-19 probabil a căpătat cel puțin una dintre mutațiile sale de la un fragment de material genetic de la un alt virus – posibil unul care provoacă răceală – prezent în aceleași celule infectate, potrivit cercetătorilor.

Această secvență genetică nu apare în versiuni anterioare ale SARS-CoV-2, însă este omniprezentă în multe alte virusuri, inclusiv în cele care cauzează răceala comună și de asemenea în genomul uman, arată cercetătorii, conform Reuters.

Prin inserarea acestui fragment, virusul Omicron s-ar putea să pară „mai uman”, care l-ar ajuta să evite atacurile sistemului imunitar, spune Venky Soundararajan, de la firma americană de analiză a datelor nference, din Cambridge, Massachusetts. Compania a condus studiul publicat joi pe site-ul OSF Preprints.

Asta ar putea însemna că virusul se transmite mai ușor și provoacă boală ușoară sau asimptomatică. Oamenii de știință încă nu știu dacă Omicron este mai infecțioasă decât alte variante, dacă provoacă boală mai severă sau dacă va depăși Delta ca cea mai prevalentă variantă. Ar putea dura câteva săptămâni pentru a obține răspunsuri la aceste întrebări.

Celulele din plămâni și din sistemul gastrointestinal pot avea simultan coronavirusurile SARS-CoV-2 și cel al răcelii comune, potrivit studiilor anterioare. Astfel de infectări pregătesc terenul pentru o recombinare virală, un proces în care două virusuri diferite din aceeași celulă gazdă interacționează în timp ce se înmulțesc, generând noi copii care au material genetic din ambii „părinți”.

Această nouă mutație ar fi putut apărea într-o persoană infectată cu ambii patogeni când o versiune de SARS-CoV-2 a preluat secvența genetică de la alt virus, arată oamenii de știință în studiul care încă nu este revizuit.

Aceeași secvențiere genetică apare de multe ori într-unul dintre coronavirusurile care provoacă răceala – numit HCoV- 229E – și în virusul imunodeficienței umane (HIV) care duce la SIDA, spune Soundararajan.

Africa de Sud, locul unde Omicron a fost identificat prima oară, are cea mai mare rată de HIV, care slăbește sistemul imunitar și mărește vulnerabilitatea unei persoane la infecții cu virusurile răcelii și alți patogeni. În acea parte a lumii, sunt multe persoane în care ar fi putut avea loc recombinarea care a adăugat acest set omniprezent de gene la Omicron, mai spune acesta.

„Probabil am omis multe generații de recombinări” care au avut loc în timp și care au dus la apariția Omicron, a adăugat Soundararajan.

Originea mutațiilor Omicron și efectele acestora asupra funcției și transmisibilității mai trebuie studiate pentru a fi confirmate. Există ipoteze concurente că ultima variantă ar fi putut petrece o perioadă evoluând în animale gazdă.

Între timp, spune Soundararajan, descoperirile subliniază importanța ca oamenii să se vaccineze cu serurile Covid-19 disponibile.

Citește și Cum a fost descoperită varianta „Omicron” de oamenii de știință din Africa de Sud