Sari la conținut
News Alert

Testul inovator care determină rezistența bacteriilor la antibiotice în 30 de minute

O echipă de cercetători de la California Institute of Technology a dezvoltat o metodă inovatoare care poate detecta sensibilitatea la antibiotice în cazul infecțiilor urinare în mai puțin de 30 de minute, ceea ce înseamnă că pacienții ar putea fi diagnosticați și primi tratament într-o sigură vizită la medic, informează Xinhua.

Foto: Gulliver/Getty Images

Noua metodă de testare ar putea scurta timpul de așteptare de la trei zile la 30 de minute și ar putea reduce răspândirea bacteriilor rezistente, potrivit unui studiu publicat în Science Translational Medicine și citat de Agerpres.

Descoperirea antibioticelor, la începutul secolului al XX-lea, a schimbat medicina modernă. Infecțiile banale, care până atunci omorau oameni, au devenit ușor de tratat. Însă din cauza folosirii în exces și a utilizării greșite, antibioticele și-au pierdut eficacitatea, iar multe specii de bacterii au dezvoltat rezistență la antibiotice.

''În momentul de față, sunt prescrise prea multe antibiotice, așa că rezistența apare mai devreme decât am crezut pentru multe dintre tratamentele pe care am fi putut să le păstrăm pentru situații mai complicate'', spune Nathan Schoepp, coautorul studiului, într-o declarație.

Potrivit cercetătorilor, atunci când tratează infecții bacteriene, medicii tind să ignore prima linie de antibiotice precum meticilina sau amoxacilina — medicamente la care rata de rezistență este mai mare — și apelează direct la cele puternice cum ar fi ciprofloxacina.

Medicii procedează așa pentru că probabilitatea ca antibioticele slabe să nu aibă efect este mai mare. Pe de altă parte, folosirea excesivă a antibioticelor mai puternice crește probabilitatea ca bacteriile să devină rezistente și la acestea.

Doctorii nu au la dispoziție o metodă ușoară de a ști dacă infecția unui pacient este rezistentă la un numit tip de antibiotice. Pentru a afla, trebuie să trimită probele la laborator, iar rezultatele sunt disponibile în două-trei zile.

Testul creat de cercetătorii de la California Institute of Technology le permite medicilor să afle rapid ce anume bacterie cauzează infecția pentru a putea prescrie un tratament adecvat.

Echipa de oameni de știință a studiat unul dintre cele mai răspândite tipuri de infecții, cele ale tractului urinar, care sunt cauza a peste 8 milioane de vizite la medic în fiecare zi, pe plan global, și aproape mereu necesită prescripție de antibiotice.

Cercetătorii au folosit o tehnică denumită dLAMP, de amplificare și cuantificare a unei molecule de ADN super sensibile, pentru a număra genomul bacterian în probele de urină. Mostrele de urină au fost diluate și incubate timp de 15 minute înainte de aplicarea procedurii dLAMP pentru a compara concentrația de bacterii la mostrele netratate (cele care nu conțin antibiotic) și la cele tratate (cu antibiotic).

Principiul care stă la baza testului este că bacteriile obișnuite se înmulțesc mai încet în prezența antibioticului, ceea ce duce la prezența unei cantități mai mici de markeri ADN. Dacă bacteria este rezistentă la antibiotic, duplicarea ADN-ului nu va fi afectată, iar testul va arăta același număr de markeri ADN atât în soluția tratată, cât și în cea netratată.

Folosind 54 de probe de urină de la pacienți cu infecții provocate de Escherischia coli, cercetătorii au comparat rezultatele testelor lor cu cele standard, care durează două zile. Noua metodă a dat aceleași rezultate în 95% dintre situații.

''Putem schimba lumea cu acest test rapid. Putem schimba felul în care sunt prescrise antibioticele'', au spus cercetătorii care își propun să testeze noua metodă și pe alte tipuri de infecții și, ulterior, pe probe de sânge.

Etichete: test rezistenta antibiotice , bacterii rezistente la antibiotice , tratament infectii urinare