Anchetă penală, deschisă în cazul deșeurilor de pe nava Flaminia

Data publicării:
nava flaminia 2

Povestea cu iz penal a navei Flaminia a început în iunie. Atunci, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti a înregistrat un dosar în urma suspiciunii că o persoană pregătea trasportarea a două mii de tone de nămol toxic de pe vasul german la Ploieşti.

Omul de afaceri din Prahova declarase că vroia să decontamineze deşeurile refuzate de întreaga Europă într-o staţie de epurare care era însă nefuncţională.

„În dosarul la care faceţi referire este cercetat Alexe Răzvan despre care există indicii că ar fi încercat să transporte reziduuri toxice de pe vasul Flaminia la staţia de epurare aparţinând Rafinăriei Astra, unde acestea urmau să fie prelucrate, în condiţiile în care staţia de epurare nu mai îndeplineşte condiţiile tehnice de prelucrare a reziduurilor”, potrivit Parchetului de pe lânga Curtea de Apel Ploiești.

Răzvan Alexe a dispărut însă fără urmă, iar autoritățile cred că este în Statele Unite ale Americii. Personaj controversat, anchetat în mai multe dosare penale, pentru contrabandă cu țigări, dar și evaziune fiscală, Alexe este un personaj cu influență în lumea interlopă din Prahova. În ultimul dosar penal deschis pe numele său este cercetat și fostul consilier al premierului, Marcel Păvăleanu.

De cealaltă parte, patronul rafinăriei, omul de afaceri Ioan Niculae, cel mai bogat român al momentului, potrivit Topului Forbes, nu știe sau nu vrea să spună nimic despre afacerea anchetată acum de procurori.

De altfel, procurorii au la dosar refuzul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului de a prelungi autorizația de funcționare a stației de epurare.

Peste opt mii de tone de deșeuri erau la bordul navei în luna mai, când autoritățile din Portul Constanța au fost de acord cu andocarea navei germane la Constanța, după ce aceasta se plimbase timp de zece luni în apele internaționale.

Reziduurile considerate de autorități sigure au fost decontaminate de un consorțiu format din trei firme - Uni Recycling București, Setcar Brăila și Glar Construct Ploiești. Autoritățile locale spun că operațiunea s-a desfășurat fără probleme.

„De la bordul navei au fost descărcate 2.162 de tone de deșeu metalic. Aceste deșeuri au avut o dublă decontaminare”, a explicat Eugen Bola, prefectul județului Constanța.

Acum, nava se pregătește de plecare, dar dosarul penal privind deșeurile este înca în lucru la procurori.

Avertisment al marinarilor de pe vapor

Nava încărcată cu otravă pleacă din Portul Constanţa, însă marinarii acesteia trag un semnal puternic de alarmă: ei nu mai vor să iasă în larg cu vaporul Flaminia, plin cu deşeuri şi avariat de un incendiu. Şase membri ai echipajului au cerut să fie repatriaţi, pentru că se tem că la bordul navei viaţa le este pusă în pericol. Vasul ar urma să ridice ancora la sfârşitul acestei săptămâni. Asta, după cinci luni în care nava le-a provocat temeri dintre cele mai negre oamenilor din apropierea portului.

Cei șase marinari filipinezi au venit la bordul navei Flaminia în iunie. Mateloţii au solicitat ajutor pentru repatriere de la Sindicatul Navigatorilor, în cazul în care nava ridică ancora. Se tem că vaporul, avariat de un incendiu, s-ar putea scufunda în larg. O altă temere a echipajului este că încărcătura toxică le va afecta sănătatea.

„Nava este avariată. O suprafaţă destul de mare din rezistenţa nevei este afectată, a mai suferit şi ceva lucrări prin dezafectarea, aici în Constanţa”, spune Adrian Mihălcioiu, inspector ITF.

Vaporul va pleca spre Danemarca, unde ar urma să fie decontaminat şi descărcat. Destinaţia încărcăturii toxice este Odense, un port mic, ascuns într-un fiord, în marea Nordului. Port-containerul a petrecut ultimele şase luni într-o dană de cereale a portului Constanţa. Autorităţile române susţin că au inspectat încărcătura şi au decis că nu prezintă pericol pentru oameni şi pentru mediu.

„Au fost trimise la cele mai reprezentative laboratoare pe care le avem: laboratul Rompetrol, laboratorul Insemex, laboratorul centralei nucleare de la Cernavodă”, spune Eugen Bola.

Ecologişti nu cred însă garanţiile oficialilor, iar temerile lor sunt împărtăşite şi de reprezentanţii Federaţiei Transporturilor.

„Se pare că sunt şi alte substanţe toxice, nu numai cele declarate. Noi nu am avut capacitatea de a le observa, de a le investiga într-un laborator de specialitate. România încă nu este pregătită din punct de vedere al mediului cu laboratoare performante”, spune Adrian Mihălcioiu, inspector ITF.

„Nu putem şti ce se află în acele amestecuri chimice. Nu ni s-a prezentat care era riscul de mediu în ceea ce priveşte substanţele chimice aflate la bordul navei”, a afirmat Dumitru Bădrăgan, reprezentat al unei organizații neguvernamentale de mediu.

Nava este în continuare păzită 24 de ore din 24, iar localnicii au intrat deja la bănuieli.

În mai anul acesta, nava Flaminia a solicitat efectuarea reparaţii la Mangalia, însă operaţiunea a fost abandonată, deoarece portcontainerul nu încăpea în şantierul naval de acolo. Dimensiunile i-au permis să intre doar în Portul Constanţa, unde a şi rămas de atunci.

Oficial, armatorul german a declarat că vaporul este încărcat cu 9.000 de tone de deşeuri, 8.000 de tone de resturi feroase şi încă o mie de tone de nămol chimic. Ecologiştii acuză că la bordul cargobotului s-ar mai afla 14.000 de tone de deşeuri toxice nedeclarate.

Nava a rătăcit pe mări timp de un an, după ce un incendiu a izbucnit la bord în 2012. În afară de Constanţa, nici un alt port nu a primit până acum vaporul pentru reparaţii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri