Sari la conținut

BIZIDAY. Arsenie Boca produce 15 milioane de euro pe an. Cum a ajuns să fie un fenomen social

În vara acestui an, cei de la I.N.S.C.O.P. au realizat un sondaj despre Arsenie Boca. A reieșit că peste 90% din cei chestionați auziseră de acest om. Din acest punct de vedere, sunt doar trei personalități publice de care au auzit mai mulți români decât de Arsenie Boca - președintele, premierul și guvernatorul BNR.

Totuși, una este să fi auzit de cineva și alta e să știi cine e. Astfel că peste o treime dintre români cred că Arsenie Boca este sfânt, în vreme ce 5% îl consideră fie minune dumnezeiască, fie profet, fie idol sau vizionar.

Totuși, Biserica Ortodoxă nu dă semne că ar vrea să-l canonizeze pe Arsenie Boca și cu adevărat interesant este modul în care acesta a ajuns în doar doi-trei ani o personalitate națională.

Mircea Kivu, sociolog: Acum vreo doi ani, când am observat că pe Facebook, în zona aceea de pagini sponsorizate, apăreau multe pagini avându-l în centru pe Arsenie Boca, Părintele Arsenie Boca, Sfântul Arsenie Boca, m-am întrebat cine plătește. Pentru că eu știu că paginile care apar acolo sunt plătite de cineva ca să fie promovate.

Se știe că Arsenie Boca a predicat cea mai mare parte a vieții la Prislop, în județul Hunedoara, și că a fost închis o vreme de către autoritățile comuniste, acuzat fiind că ar fi fost simpatizant legionar și că ar fi ajutat partizanii anticomuniști din Munții Făgăraș. A murit în 1989 și, până acum câțiva ani, pelerinajele la mormântul său strângeau câteva sute, poate mii, de oameni. Și aceia toți din zona Hunedoarei.

De ce nu îl ridică la rangul de sfânt Biserica Ortodoxă, dacă este atât de popular?

Radu Preda, teolog: Acuma minunile nu se pot verifica în autenticitatea lor pur și simplu la cald. E vorba și de o anumită recurență. Adică dacă se repetă. Ca teolog am și eu rezerve când vine vorba de exagerări. Când avem de-a face cu forme semi-patologice de evlavie religioasă.

Altfel spus, criteriile după care Biserica Ortodoxă canonizează un om, ridicându-l la rangul de sfânt, ar fi altele decât popularitatea. Mai ales că modul de răspândire a informației este astăzi foarte greu de controlat.

 

De câte ori ați văzut fotografia de mai sus pe Facebook? De ce aproape întotdeauna, mai toate știrile de pe internet folosesc mereu această poză, eventual puțin prelucrată?

Mircea Kivu, sociolog: Ăsta e un argument în plus ca să cred că este o acțiune profesionistă de promovare. Orice om de publicitate știe că ai nevoie de ceea ce se cheamă o identitate vizuală clară. De preferat unică.

Marketing sau nu, se estimează că în 2014, pe la mormântul lui Arsenie Boca au trecut peste 800.000 de români. Ca termen de comparație, mănăstirea Prislop depășește așadar într-un an jumătate din numărul turiștilor de pe litoralul românesc. Problema este că mulți dintre pelerini vin de la țară acolo unde Facebook nu este atât de popular. Marele avantaj al rețelelor de socializare este însă acela că arată public popularitatea unei știri. Numărul mare de vizualizări și like-uri din social-media au atras în final media mainstream, adică ziarele și televiziunile.

Aici intervine un fenomen și mai interesant. Deși azi încrederea românilor în ceea ce văd la televizor nu mai este una foarte mare, știrile despre sfinți, minuni și miracole par a avea altă greutate.

Mircea Kivu, sociolog: Trecem printr-o perioadă în care există o cantitate de disperare în societate destul de importantă. Sunt mulți oameni care sunt în situații mai mult decât dificile și nu au soluții clare și atunci caută soluțiile miraculoase.

Radu Preda, teolog: Acuma putem să forțăm interpretarea și să spunem că nevoia de miracol se manifestă mai ales în vremuri tulburi. Dar nu știu dacă afirmația e corectă în întregime. Câtă vreme despre vremuri tulburi putem vorbi cam despre toate vremurile.

Mircea Kivu, sociolog: Câteodată avem nevoie, poate mai ales în perioadele de criză, de personaje reale, dintre noi. Putem să ne amintim și ce s-a întâmplat când a fost sanctificat Ștefan cel Mare. Oamenii au aderat foarte repede la idee, deși, între noi fie vorba, Ștefan cel Mare e greu de asimilat sfințeniei.

Ștefan cel Mare a fost canonizat în 1992, deci tot într-o perioadă tulbure pentru societatea românească. Sigur, la mormântul lui Ștefan cel Mare nu au avut loc niciodată pelerinaje mari, dar nevoia de simboluri naționale e mai acută în perioadele de criză.

Etichete: pelerinaj , Prislop , Arsenie Boca , biziday , fenomen social , venituri arsenie boca

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale