Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Tinerii, primii sacrificați în criză

Desigur, cea mai mare parte a celor din această grupă de vîrstă (15-25 de ani) sunt încă în școli - licee, facultăți, sunt educați pentru a intra în câmpul muncii. Și intră... de cele mai multe ori, în șomaj.

În ansamblu, România nu are o problemă cu șomajul, cu o rată de 6,7% și 666.000 de șomeri - asta e cifra din statisitcă -, nu ne putem plânge. Când această proporție intră sub 5%, deja e vorba de deficit de foță de muncă. România nu a avut nici în cele mai dure momente ale crizei o problemă cu șomajul și asta cam arată ce reforme s-au făcut.

Și totuși, există o problemă cu șomajul tinerilor. Un sfert din total este reprezentat de cei sub 25 de ani. Aproape 185.000 de tineri nu au în acest moment un loc de muncă și caută. Și nu mai e vorba de studii sau de stat degeba. Aceștia sunt oameni care vor să muncească și nu au unde. Cu asta intrăm în rândul lumii. Șomajul printre tineri este un flagel mondial, acutizat în Europa lovită de criză. Vina cade pe austeritate, dar s-ar putea ca nu aceasta să fie singura vinovată.

Cine e de vină?

Tinerii nu ar trebui sa fie inactivi, spunea în urmă aproape 30 de ani regretata Margaret Thatcher, într-o vreme în care șomajul facea ravagii în Marea Britanie, mai ales printre cei la început de carieră.

Vorbele sunt chiar mai actuale acum, când tinerii sunt mai inactivi decât oricând. Datele Băncii Mondiale, citate de „The Economist”, arată că în țările în curs de dezvoltare 262 de milioane de tineri nu muncesc. Puși alături și cei din economiile mari, se apropie cu totul de populația Statelor Unite - 310 milioane.

Șomajul face ravagii în țări dezvoltate precum Spania sau în economii slabe, precum Egipt, unde creșterea explozivă a populației nu a găsit acoperire în piața muncii. Șomajul ridicat este văzut ca plaga Europei în aceasta criză, ca efect al austeritații.

Răspunsul evident la această problemă - încurajarea creșterii economice, atât de mult cerută în ultima vreme ca reversul la austeritate.

„Orice factor de decizie dorește să creeze locuri de muncă și să răspundă cererii mai ales din partea tinerilor. Orice măsură care ajută, de la creștere economică care se bazează nu pe o singură politică, ci pe un set de politici, inclusiv consolidare fiscală într-un ritm adecvat, până la refrome structurale....toate, combinate, în funcție de ce probleme are o economie, trebuie să fie un răspuns la cererea de locuri de muncă și de creștere”, declara recent Christine Lagarde, directorul FMI.

Anti-austeritatea nu ajunge

Anti-austeritatea s-ar putea să nu fie răspunsul cel mai bun. Spania, chiar și când era pe creștere, avea un șomaj în rândul tinerilor extrem de ridicat. Chiar și în această recesiune, companiile s-au plâns de lipsa de pregătire a tinerilor. Au vrut să mai angajeze, dar nu au avut pe cine sau nu au vrut tineri.

Și discuția se mută spre alte reforme, dincolo de consolidarea fiscală - reforma educației și a pieței muncii. Și mai ales ultima cere măsuri dure, nepopulare. Șomajul printre tineri este cel mai rău în țări cu piețe ale muncii rigide.

Taxe ridicate la angajare, reguli restrictive la concedieri, salarii minime pe economie impuse la un standard prea ridicat, toate acestea condamnă tinerii la un loc la colț de stradă.

Dereglementarea pieței muncii poate fi un răspuns.

Germania, care are a doua cea mai redusă rată a șomajului printre tineri, are o piață a muncii extrem de flexibilă, mulțumită reformelor făcute în anii anteriori. Reformele pe piața muncii sunt greu de făcut din cauza reticenței sindicatelor, care, pentru apărarea unor drepturi, pot, de fapt, să afecteze categorii întregi de populație.

În economiile puternice există programe speciale pentru a introduce tinerii în câmpul muncii. Dar sunt costisitoare și din această cauză nu pot fi aplicate în țările cu probleme sau cele în curs de dezvoltare. Se pot face însă reforme de mică anvergură, cu impact major, cum ar obținerea mai ușor a unor licențe sau mai puțină birocrație la aprobarea unor proiecte.

Reforma educației se poate dovedi tot atât de grea. Învățământul, cam pe toate meridianele Pământului, este paralel cu cererea din piața muncii. Germania, iarăși, poate fi un exemplu. Acolo există un sistem de școli vocaționale cu tradiție, iar termenul de ucenic este real, nu doar în dicționar. Companile sunt încurajate să ofere stagii de practică pentru tineri și acestea își pot recruta personal dintre tineri. Acest model, plus o încurajare a învățământului tehnic începe să prindă și în alte țări.

Șomajul este rezultat al austerității, dar revenirea la traiul pe datorie nu este decât o amânare a problemei. Iar când va reveni, o va face amplificat. Reformele în continuarea austerității pot da speranțe.

Ce așteaptă tinerii de la primul loc de muncă

Sunt tarele de care suferă și piața muncii din România. Educația nu oferă o pregătire pliată pe ceea ce cer companiile și mulți tineri ajung să facă cu totul altceva decât pentru ce s-au pregăit.

Legislația pieței muncii de la noi poate nu e atât de restrictivă ca în alte părți, Codul muncii modificat e ceva mai relaxat, dar la noi omoară taxarea. Și pe acest fond vin tinerii, care la început de carieră visează la mult și bine, fără a avea multe de oferit.

De la primul loc de muncă, tinerii așteaptă mult. Salariu bun, promovare rapidă și, dacă se poate, o funcție de decizie. Și cu toate acestea, CV-ul cuprinde doar studiile făcute care, recunosc chiar cei în cauză, le oferă doar câteva cunoștințe teoretice. Experiența este zero, cu toate că ea nu presupune neapărat un loc de muncă anterior. Experința se poate obține prin practică în companii și voluntariat.

Uneori se întâmplă ca tinerii să se supraevalueze, de aceea noi, specialiștii, dar și angajatorii recomandăm mai multă obiectivitate”, spune Ionuț Cucu, manager la o companie de recrutări.

Câștigul imediat, pe primul loc

Cu toate acestea, cei care sunt în căutarea primului loc de muncă cred despre ei că pot aduce multă valoare adăugată angajatorului. Dar, potrivit unui studiu Deloitte publicat recent, trei sferturi dintre cei care se angajează prima dată se gândesc la câștigul imediat și mai puțin la construirea, în timp, a unei cariere.

Așteptarile de câștig sunt mult peste media salariului mediu pe economie, 350 de euro pe lună, chiar dacă nu e vorba de slujbe care să necesite pregătire și cunoștințe de specialitate.

Într-un final, piața muncii îi trezește la realitate și cei care obțin slujbe se adaptează sistemului. Și devin ceea ce trebuie, adica muncitori.

Studiul Deloitte mai arată că tinerii de astăzi valorizeaza munca la fel ca parinții lor și nu sunt concentrați pe petrecerea timpului liber. Majoritatea sunt dispuși să se transfere, fie în țară, fie în străinătate pentru a obține locuri de muncă mai bune.

Salariile tinerilor angajaţi (sursa: Deloitte)

250-550 de euro euro - 70%

550 de euro - 7%

1000 de euro - 2%

Etichete: criza , somaj , tineri , locuri de munca , populatie activa

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale